OC393 Startet 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2014 Vurderer å oppdatere til større skjerm på pidestallen ute. Svakhet med 7" jeg har er først og fremst dårlig kontrast i sterk sol. Jeg er klar over at radar også må oppdateres. Alle erfaringer og anbefalinger ønskes Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
OC393 Svart 30.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
Seilars Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Jeg har B&G Zeus2 som er ny av året i 9" versjon. Denne kommer også i 12". Multitouch skjermen er like god som en ipad, og gps en har 10hz, dvs den oppdaterer seg 10 ganger i sekundet. Den oppleves som meget rask, og fordelen for deg som seiler er seilfunksjonene som er spesielt tilrettelagt for oss seilere. Plotteren kommer også i en motorbåt versjon, under Simrad navnet. Knapper og display gir følelsen av god kvalitet. Hvis jeg skal komme på noe negativt, må det være at den ikke har innebygget trådløst nett, men må tilkobles nett via en modul til etpar tusenlapper. Har heller ikke klart å laste ned grib filer via det trådløse nettet. Må ta minnebrikken ut av plotteren og inn i pc. Dermed blir det ikke gjort. Fordelen med å ha nett tilkobling på plotteren, er at man da kan styre plotteren via nettbrett, og se et speilbilde av den nede i båten. Instrumenter som vindmåler og dybde kan den vise på egen seilside på plotteren/ipad. Forutsetningen for det er at instrumentene du har sender signalene i nmea2000. På raymarine instrumentene mine måtte jeg gjøre litt innkjøp for å få det til. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Husk å sjekke strømforbruket til plotter/radar hvis du seiler mye. Sitér dette innlegget Link to post
OC393 Svart 30.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Seilars skrev On 30.7.2014 at 18.21: Jeg har B&G Zeus2 som er ny av året i 9" versjon. Denne kommer også i 12". Multitouch skjermen er like god som en ipad, og gps en har 10hz, dvs den oppdaterer seg 10 ganger i sekundet. Den oppleves som meget rask, og fordelen for deg som seiler er seilfunksjonene som er spesielt tilrettelagt for oss seilere. Plotteren kommer også i en motorbåt versjon, under Simrad navnet. Knapper og display gir følelsen av god kvalitet. Hvis jeg skal komme på noe negativt, må det være at den ikke har innebygget trådløst nett, men må tilkobles nett via en modul til etpar tusenlapper. Har heller ikke klart å laste ned grib filer via det trådløse nettet. Må ta minnebrikken ut av plotteren og inn i pc. Dermed blir det ikke gjort. Fordelen med å ha nett tilkobling på plotteren, er at man da kan styre plotteren via nettbrett, og se et speilbilde av den nede i båten. Instrumenter som vindmåler og dybde kan den vise på egen seilside på plotteren/ipad. Forutsetningen for det er at instrumentene du har sender signalene i nmea2000. På raymarine instrumentene mine måtte jeg gjøre litt innkjøp for å få det til. Hvordan fungerer det med touch skjermen i regnvær? Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
OC393 Svart 30.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Frøken Fryd skrev On 30.7.2014 at 18.26: Husk å sjekke strømforbruket til plotter/radar hvis du seiler mye. Takk, viktig innspill Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
Seilars Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 B&G Zeus2 har både hjul,knapper, og touch. Man kan slå av touch funksjonen når man er ute i regnvær. Og uansett bruker jeg gjerne hjulet og enkelte knapper i kombinasjon med touch selv i fint vær. Jeg opplever skjermen som stor nok, men så står jeg ganske nær. Hvis plotteren er et stykke unna bør man nok ha 12" . Har sett det er videoer på youtube som demonstrerer B&G Zeus2 sine seilfunksjoner. Selv har jeg ikke fått vindmåleren opp og gå på plotteren ennå fordi jeg venter på en raymarine del, men det ser bra ut på youtube. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 går også å lurer på denne B&G Zeus2....... du kan kjøre C-Map kart i den....slipper di der navionics.... GoFree'n koster 1300kr på Westmarine......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Frøken Fryd skrev On 30.7.2014 at 18.26: Husk å sjekke strømforbruket til plotter/radar hvis du seiler mye. plottrene 7" 11,9 W 9" 11.8 W 12" 25,7 W radar 3G 18 W 150mA i standby 4G 20 W 21 W i dual-range og 2,9 W i standby vet ikke hvordan dette er jmf andre...........radarn er vel super, da den ikke trenger oppvarming Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
OC393 Svart 30.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Ser det er seilfunksjoner også, vet noen om den vil fungere sammen med Raymarine ST60 Wind ? Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
Enzo Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Jeg kjøpte en raymarine C95W i fjor, noe du kanskje bør være obs på som jeg føler er en så stor ulempe at jeg rett og slett vurderer å bytte igjen snart er at disse nye widescreenskjermene jo i realiteten ikke gir deg mer enn noe ala 5tommer syn fram ved baug-opp da man heller ikke kan fjerne menyene som ligger oppe i toppen av skjermen. Jeg ville vurdert noe som er mer 4kantig enn disse nye raymarinene ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 (redigert) Jeg har en Raymarine E127 (hybridtouch) med Raymarine HD color radar. Veldig fornøyd. Super skjerm i sollys, touch fungerer også i regnvær. Med 12 " skjerm er ikke formatet på skjermen noe problem. (C95 er for liten) Ikke ofte jeg bruker radar under seiling, mest når det er tåke eller veldig tett regn, da blåser det sjeldent. Har forøvrig full pakke med Raymarine (AIS, Autopilot, vindinstrumenter,Ekkolodd, VHF) Slipper å tøyse så mye med grensesnitt når alt kommer fra samme leverandør. Redigert 30.Juli.2014 av Stjerneglimt (see edit history) Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
OC393 Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Stjerneglimt skrev On 30.7.2014 at 21.34: Slipper å tøyse så mye med grensesnitt når alt kommer fra samme leverandør. Du er helt klart inne på noe der. I dag har jeg C70 radar/kartplotter og ST60 Wind og Tridata, samt Autopilot og AIS fra Raymarine. I og med at jeg må bytte radar fra analog til digital ønsker jeg å sjekke hvilke muligheter som finnes, da det ikke er helt gratis å skifte. Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
cruiser Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Enzo; den liggende menylinjen øverst kan du forandre til en stående på høyre side så blir restbildet mer brukende. Evt kan du slå den helt av, spesielt hvis du har andre skjermer som viser samme data noe som mange har, autopilot osv. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 (redigert) OC393 skrev On 31.7.2014 at 7.52: . I dag har jeg C70 radar/kartplotter og ST60 Wind og Tridata, samt Autopilot og AIS fra Raymarine. I og med at jeg må bytte radar fra analog til digital ønsker jeg å sjekke hvilke muligheter som finnes, da det ikke er helt gratis å skifte. Det er ikke gratis, men det du skifter ut har også en verdi for mange. De som har defekt analog radar betaler godt for din gamle. Jeg solgte Raymarine C80 og Raymarine radar RD218 for 9500.-. Tror jeg kunne solgt utstyret 8-10 ganger for den prisen. MANGE telefoner og mail. Du trenger ikke å gjøre noe med VHF/vind/AIS eller autopilot. Det kobler du sammen med ny plotter via SeaTalk/NMEA 0183 Redigert 31.Juli.2014 av Stjerneglimt (see edit history) Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
OC393 Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 (redigert) Stjerneglimt skrev On 31.7.2014 at 9.05: Det er ikke gratis, men det du skifter ut har også en verdi for mange. De som har defekt analog radar betaler godt for din gamle. Jeg solgte Raymarine C80 og Raymarine radar RD218 for 9500.-. Tror jeg kunne solgt utstyret 8-10 ganger for den prisen. MANGE telefoner og mail. Du trenger ikke å gjøre noe med VHF/vind/AIS eller autopilot. Det kobler du sammen med ny plotter via SeaTalk/NMEA 0183 Interessant at det finnes et marked for den "gamle" som nå er ni år. Og ikke minst at jeg kan bruke resten av utrustningen sammen med ny. Hvem har du benyttet til montering av radar etc ? Redigert 31.Juli.2014 av OC393 (see edit history) Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
Frøken Fryd Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Stjerneglimt skrev On 30.7.2014 at 21.34: Slipper å tøyse så mye med grensesnitt når alt kommer fra samme leverandør. Jeg setter som betingelse at utstyret skal takle mer enn sitt "eget språk", kjører de sitt eget løp med egne plugger, protokoller etc så er det ikke noe alternativ for min del. De fleste radarene har en watch funksjon om man vil spare på strømmen over havområder. Da legger man inn en vaktsone og radaren starter ved jevne mellomrom og gir alarm om den ser noe i vaktsonen. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 OC393 skrev On 31.7.2014 at 9.09: Hvem har du benyttet til montering av radar etc ? Monterte utstyret selv, stort sett plug & play, men fikk litt hjelp her på Båtplassen til å kvalitetssikre opplegget. Det ble koblet slik: Frøken Fryd skrev On 31.7.2014 at 11.03: Jeg setter som betingelse at utstyret skal takle mer enn sitt "eget språk", kjører de sitt eget løp med egne plugger, protokoller etc så er det ikke noe alternativ for min del. Enig i det når nytt skal skaffes, men når mye av utstyret allerede er på plass er det deilig å slippe masse konvertere og overganger som lager "bøll". Raymarine lager gode produkter som fungerer for de aller fleste. Ser egentlig ingen grunn til å velge noe annet for TS. Var i akkurat samme situasjon når jeg oppgraderte båten min. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Gunga Din Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 B&G radarn (Navico) har en enkel Ethernet plugg +ett par 12V kabler .........plugge rett in i PCn o gratis programmet OpenCPN med pluginn for radar så har du radarbilden i PC'n enten som standalone eller radaroverlay.....og styr radarn fra PCn, veldi enkelt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Stjerneglimt Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 PC i en seilbåtcockpit er totalt ubrukelig, glem det, selv om det er "billig & lettvint". En slik løsning er ok i en lukket motorbåt med muligheter for å skjerme for solen og saltvannet. TS skal ha skjermen på pidestallen... Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
OC393 Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Stjerneglimt skrev On 31.7.2014 at 11.45: Monterte utstyret selv, stort sett plug & play, men fikk litt hjelp her på Båtplassen til å kvalitetssikre opplegget. Det ble koblet slik: Enig i det når nytt skal skaffes, men når mye av utstyret allerede er på plass er det deilig å slippe masse konvertere og overganger som lager "bøll". Raymarine lager gode produkter som fungerer for de aller fleste. Ser egentlig ingen grunn til å velge noe annet for TS. Var i akkurat samme situasjon når jeg oppgraderte båten min. Tegningen din er nesten eksakt slik mitt analoge radaroppsett med C70 i dag. Kan i tillegg ønske meg et bedre ekkologg som også kan vises på skjermen, men fikk da vite at det kunne bli forstyrrelser fra giveren til ST 60. En annen utfordring jeg har sett er at jeg har valgt kurs opp på kartplotter / radar og det fungerer flott så lenge jeg seiler på autopilot. Setter jeg autopiloten i standby, endrer dette seg og min kurs på displayet kan vri seg 90 grader. Har du samme utfordringen? Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
OC393 Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Gunga Din skrev On 31.7.2014 at 11.53: B&G radarn (Navico) har en enkel Ethernet plugg +ett par 12V kabler .........plugge rett in i PCn o gratis programmet OpenCPN med pluginn for radar så har du radarbilden i PC'n enten som standalone eller radaroverlay.....og styr radarn fra PCn, veldi enkelt Kommer nok til å sjekke dette systemet også nærmere og om NMEA fra eksisterende utstyr er nok Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
Gunga Din Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 vem har sagt att du skall ha PC i cockpit ??......PC'n stanner vel nede på navbordet ! GD skal ikke ha skjermen på pidestallen.......den skal inn under doghouset som andre instrument, så att den syns fra alle plasser i cockpit ! aners må du ju tilbake til ratten hver gang du skall se noe ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
OC393 Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Stjerneglimt skrev On 31.7.2014 at 12.03: PC i en seilbåtcockpit er totalt ubrukelig, glem det, selv om det er "billig & lettvint". En slik løsning er ok i en lukket motorbåt med muligheter for å skjerme for solen og saltvannet. TS skal ha skjermen på pidestallen... Enig i at PC i coptpit på seilbåt ikke er aktuelt. Under visse forhold er ikke noe løst utstyr det. Til og med sjøkartet har jeg opplevd er en utfordring å ha da. Hos meg har aktuelt sjøkart alltd vært på plass nede på kartbordet og i sommer har jeg også hatt en iPad der med Navionics kart. iPad'n har faktisk vært nyttig når jeg seiler lange strekk. (F.eks Færder - Risør) for å ha en tredje kontroll på riktig kurs. (Kart/kompass, kartplotter, iPad) Ikke minst planlegging av ruter for å se hvor lang tid jeg må beregne for turen / strekket Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
OC393 Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Gunga Din skrev On 31.7.2014 at 12.16: vem har sagt att du skall ha PC i cockpit ??......PC'n stanner vel nede på navbordet ! GD skal ikke ha skjermen på pidestallen.......den skal inn under doghouset som andre instrument, så att den syns fra alle plasser i cockpit ! aners må du ju tilbake til ratten hver gang du skall se noe ! Jeg har alle ute instrumentene på pidestall. Har ikke doghouse på min OC393, og kalesjen legges ned når det seiles Vil det si at GD ikke egner seg for pidestall ? Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.