Jump to content

Hva anbefales av 12" multidisplay for utemontering på seilbåt?

OC393

Recommended Posts

Kan i tillegg ønske meg et bedre ekkologg som også kan vises på skjermen, men fikk da vite at det kunne bli forstyrrelser fra giveren til ST 60.

En annen utfordring jeg har sett er at jeg har valgt kurs opp på kartplotter / radar og det fungerer flott så lenge jeg seiler på autopilot. Setter jeg autopiloten i standby, endrer dette seg og min kurs på displayet kan vri seg 90 grader. Har du samme utfordringen?

Jeg har montert ekkoloddgiveren noen meter fra giveren for fart/temp/log så det er ikke noe problem hos meg. Kjenner heller ikke til det andre problemet ditt...

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

vem har sagt att du skall ha PC i cockpit ??......PC'n stanner vel nede på navbordet !

GD skal ikke ha skjermen på pidestallen.......den skal inn under doghouset som andre instrument, så

att den syns fra alle plasser i cockpit ! aners må du ju tilbake til ratten hver gang du skall se noe !

Helt uenig i plassering av instrumenter og skjerm. Jeg vil sitte eller stå ved rattet og se alle instrumentene inklusiv kartplotter med radaroverlay. Min kartplotter er montert i en Scanstrut deckpod som er vribar :

power_pod.jpg

Hvorfor skal jeg krype frem under sprayhooden for å se kartplotteren??

Jeg har alle ute instrumentene på pidestall. Har ikke doghouse på min OC393, og kalesjen legges ned når det seiles :wink:

Vil det si at GD ikke egner seg for pidestall ?

Joda !

GD har en Edson-pidestall.......men på den har jeg så få grejjer som mulig.....

kontrollen t autopiloten sitter der + en GPSdisplay COG/SOG men lurer på flytte frem dem også + gasreglaget til Pentan,

det får sitte kvar :smiley:

S/Y Gunga Din

Ok, jeg skjønner den... Jeg sitter/står heller ikke bak rattet på lange legg, da sitter jeg på cockpitbenken i lengderetningen i en "comfortseat" med en god bok, kald drikke og skjermen vridd 90 grader mot meg :thumbsup:.

Jeg "digger" plotterløsningen min og gleder meg over den på hver eneste tur :smiley:

Redigert av Stjerneglimt (see edit history)

enig, alle vindinstrumenter bør være langt fremme slik at hele mannskapet kan se dem (på masten er OK når man seiler med nedslått sprayhood, ellers er det bedre å ha dem ved luka). Så må man ha en god plotter ved rattet (likte denne B&G Zeus2...). Jeg vurderer i tillegg å kjøpe en liten plotter som kan stå fremme under sprayhood for å se på når jeg seiler alene eller går for motor. Kanskje kan jeg få plass til min Garmin 720 der om jeg handler en B&G...?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

enig, alle vindinstrumenter bør være langt fremme slik at hele mannskapet kan se dem (på masten er OK når man seiler med nedslått sprayhood, ellers er det bedre å ha dem ved luka). Så må man ha en god plotter ved rattet (likte denne B&G Zeus2...). Jeg vurderer i tillegg å kjøpe en liten plotter som kan stå fremme under sprayhood for å se på når jeg seiler alene eller går for motor. Kanskje kan jeg få plass til min Garmin 720 der om jeg handler en B&G...?

I og med at jeg ofte seiler alene, og mer eller mindre har sluttet med regatta seiling er det greiest for meg å ha instrumentene på pidestallen.

Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013

Raymarine har kjørt litt sololøp når det gjelder nettverk, det ble derfor endel ekstraarbeid å gå over fra Raymarine til B&G. Idag er det enklere med Raymarine enn for noen år siden, da både nmea2000 og dagens seatalkng kan kobles sammen. Det er imidlertid lurt å tenke igjennom hvordan man skal koble, og hvor mye de forskjellige kablene og converterene til Raymarines eldre serier koster, før man bytter fabrikat på plotter og radar. Jeg har blant annet erfart at raymarines vindpod fra 2009 som er tilkoblet seatalkng nettverket ikke sender nmea2000 kompatible signaler. Har derfor bestilt en nyere versjon kalt itc-5 som jeg regner med er kompatibel med nmea2000. Skal du koble sammen st60 instrumentene og en Zeus2 plotter, kan du gjøre følgende. Kjøp en raymarine converter som gjør seatalk1 signalene i ST60 om til seatalkng. Du må også ha en kabel mellom converteren og seatalk 1 instrumentet. B&G Zeus2 kan kobles rett i denne seatalkng converteren med en overgangskabel fra nmea2000 til seatalkng. Er autopiloten din av spx eller nyere type, kommuniserer den utmerket med B&G plotteren over nmea2000 standarden. Er den eldre må du nesten høre med forhandler hvordan man må koble. Du må nesten ha et nettverk uansett om du velger raymarine eller B&G. Min erfaring så langt er at B&G Zeus2 er verdt den ekstra prisen og jobben. Touch skjermen reagerer nesten før man er nær den. Zeus2 kan kjøres med navionics og C map-n samtidig, da den har plass til 2 brikker. Raymarines E serie er et godt alternativ, men det er en eldre plotter, og det merkes først og fremst på touch skjermen som ikke er like følsom.

Trenger ikke kjøpe den dyre Gofree-løsningen.....Bruker en gammel trådløsrouter som jeg hadde liggende.

Kjøpte overgangskabel fra Simrad (samme som B & G) til ethernet.

Styrer da plotter fra Ipad! (Bortsett fra autopilot)

Interessant. Har du et koblingskjema for dette?

Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013

Det er bare å plugge sammen.... (koples som Gofree)

Trenger disse kablene:

delnr 000-0125-51 og 000-10438-001

Det er Pronav/Navico sine delenr

Dette er mot en Simrad NSS plotter, men regner med B&G har samme koplingene...

Vet ikke hvordan service etc er hos andre, men Pronav i Egersund har vært fantastiske de få gangene jeg har hatt behov for hjelp.

(Jeg har ingen tilknytning til firmaet!)

Redigert av alidal (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...