Jump to content

Bytte blokk Mercruiser 350 long block/ short block


Kallethekid

Recommended Posts

Hei, har en saltvannskjølet 350 fra ca 1989 som jeg fått problem med. Fikk vann i oljen men har ikke åpnet for å se enda. Siden motoren er så pass gammel og sjøvannskjølet lurer jeg på om jeg like godt skal skifte blokket selv om det kanskje bare er toppakningen nå, jeg setter da også på ferskvannskjøling. Hva mener dere? Jeg har ikke hatt båten så lenge og kjenner ikke historikken vedrørende vedlikeholdeller gangtid. Lurer derfor på; hvis jeg skall skifte, holder det med et shortblock eller er det like greit å gå for et longblock? Tar gjerne imot synspunkter.

Link to post

Jeg skal ta en kikk på altsammen. Mangfoldene er nye i år men riserene var bra så de er ikke skiftet. Firmaet som gjorde jobben er flinke så jeg er trygg på at pakninger og alt som skal skiftes i forbindelse med bytte av mangfoldet er riktig gjort. Du ville gått for en longblock og ikke vurdert shortblock?

Link to post

Ja, alt er likt. Nyere blokker har normalt ikke hull til mekanisk bensinpumpe, da trengs en elektrisk en. Jeg har det og da starter ikke bensinpumpen før du får oljetrykk.

MPI motorer har triggerhjul og pickup i registerdekselet som da er av plast men de passer om hverandre.

Alt av braketter, reimhjul o.l. kan flyttes rett over da motorene er helt like utvendig.

Link to post

Ja, alt er likt. Nyere blokker har normalt ikke hull til mekanisk bensinpumpe, da trengs en elektrisk en. Jeg har det og da starter ikke bensinpumpen før du får oljetrykk.

MPI motorer har triggerhjul og pickup i registerdekselet som da er av plast men de passer om hverandre.

Alt av braketter, reimhjul o.l. kan flyttes rett over da motorene er helt like utvendig.

Min har fått el. Pumpe. Denne går på tenningslåsen, bør jeg koble om via oljetrykksføler osv?
Link to post

Hei der,

 

Jeg står i samme situasjon som deg og har gjort litt research. Jeg har hatt litt å gjøre med Sarpsborg motor tidligere og kommer nok til å kjøpe 2 x gm 350 vortec longblocks der i fra. På meg fremstår de som serviceinnstilte og kunnskapsrike. Verdt å sjekke ut.

 

http://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=article&artno=12530282

Redigert av Aquamatic (see edit history)
Link to post

Jeg har sett på Finn, Røilen. Jeg lurer mer på dere har tips om hvem som er seriøse og flinke. Er det noe poeng å vurdere Ebay?

Ja det var det, ingen personlig erfaring enda. Håper det går noen år til, min motor er fra 2004. Det burde være noe av her på forumet som har det.

 

Personlig ville jeg nok forsikret meg om at det var en ekte marinemotor. Tror det er noen viktige forskjeller i forhold til en bilmotor.

Link to post

Bånnpannen kan være forskjellig men ikke nødvendigvis, i min hydrolift bruker jeg en bånnpanne på sju liter med skvalpeskott. Original bilmotor har bånnpanne som passer ift traversen og har ca fire liter volum. Dette er litt lite på en sånn motor som går i motbakke hele tiden, men hyppige oljeskift hjelper. Jeg har i tillegg oljekjøler og et digert eksternt oljefilter.

Ellers er det riktig at marinemotorer har toppakninger som tåler saltvann, men har du ferskvannskjøling har dette ingen betydning. Frostplugger i messing er en nødvendighet men disse kan enkelt byttes selv.

Marinekam er litt annerledes enn bilkam. Ikke på grunn av turtallsområdet, det er temmelig likt. Det er på grunn av at med våt eksos vil en kamaksel med mye overlapp forårsake at vann slurpes inn i eksosriserne og havner nede i manifoldene. Dette renner så inn i sylinderne etter stopp. Forøvrig har bilmotorer utslippskrav som ikke gjelder for båtmotorer og da står man friere i valg av kam. Det er forresten forskjell på marinekam til forgassermotorer og innsprutmotorer, dog ikke store. Merk at disse motorene fikk rulleløftere en gang på begynnelsen av nittitallet og da er det annen kam. Det har skjedd endel i utvikling av kamakseler de siste årene så det kan faktisk være fordelaktig å kjøpe bilmotor (crate engine), og sette inn en ny marinekam fra comp cams el.l. Da kan du velge riktig kam ift båttype, bruksmønster, drev/aksel/jet og propellvalg/impeller.

Link to post

Det er en marineoljekjøler som sitter på sjøvannsslangen på performance motorer. Finner sikkert en på eBay. Jeg har en adapter der oljefilteret sitter originalt med slanger bort til en skottmontert filterholder. Mange motorer har filteret montert på en adapter foran på motoren eller foran på babord eksosriser. Det var det ikke plass til hos meg.

Link to post

Vurderer å gjøre det samme, har en 350 small block. Vet ikke årstall, men vil tippe 80 tallet en plass. Har sittet i en nidelv 18. Blokka har sprekt, og begge eksosmanifoilene:/ hvis jeg kjøper den long blocken, hva er det jeg må kjøpe for og få en hel komplett motor som starter å går? Har vel det meste jeg trenger? Eksosmanifoiler følger vel ikke med? ( har kun skrudd litt smått på små påhengsmotorer, så kan ikke så mye, dette er litt feil liga ;)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...