Kallethekid Startet 30.Juli.2014 Del på Facebook Startet 30.Juli.2014 Hei, har en saltvannskjølet 350 fra ca 1989 som jeg fått problem med. Fikk vann i oljen men har ikke åpnet for å se enda. Siden motoren er så pass gammel og sjøvannskjølet lurer jeg på om jeg like godt skal skifte blokket selv om det kanskje bare er toppakningen nå, jeg setter da også på ferskvannskjøling. Hva mener dere? Jeg har ikke hatt båten så lenge og kjenner ikke historikken vedrørende vedlikeholdeller gangtid. Lurer derfor på; hvis jeg skall skifte, holder det med et shortblock eller er det like greit å gå for et longblock? Tar gjerne imot synspunkter. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Jeg ville helt klart kjøpt en ny longblock. Men hvis du renser kjølesystemet med systemrens kan det godt hende at det holder å reparere den du har. Ofte kommer vannet inn fra eksosriserne, lekkasje mellom manifolder og risere. Ta av manifoldene og se etter tegn på vann i eksosportene. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 30.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Jeg skal ta en kikk på altsammen. Mangfoldene er nye i år men riserene var bra så de er ikke skiftet. Firmaet som gjorde jobben er flinke så jeg er trygg på at pakninger og alt som skal skiftes i forbindelse med bytte av mangfoldet er riktig gjort. Du ville gått for en longblock og ikke vurdert shortblock? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Nei jeg ville kjøpt en Vortec motor og et nytt innsug. Evt et injectionanlegg. Hvis først blokken er moden for utskifting så er nok toppene og innsuget det også. Liten ekstrakostnad. Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Jeg har en slik Vorter motor med bensininsprøytning. Tror det vill være en fin oppgradering fra forgassere Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Hadde håpet å finne et blokk som var mest mulig blokk-on. Hver dere hvor mye som ikke passer eller må modifiseres hvis jeg går for en vortec? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Innsuget er forskjellig men det er ikke dyrt. Har kjøpt flere til ca 1200kr Finner du et innsprut anlegg er de stort sett til vortec (mpi) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Hva med manifolder, reimhjul, bensinpumpe, starter, dynamo, tenningsdeler med mere? Kan man flytte over dette? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Ja, alt er likt. Nyere blokker har normalt ikke hull til mekanisk bensinpumpe, da trengs en elektrisk en. Jeg har det og da starter ikke bensinpumpen før du får oljetrykk. MPI motorer har triggerhjul og pickup i registerdekselet som da er av plast men de passer om hverandre. Alt av braketter, reimhjul o.l. kan flyttes rett over da motorene er helt like utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Ok. Det var jeg ikke klar over. Takker for opplysningene! Har du noen tips til hvor jeg jeg kan lette etter en passende motor og hva det vil koste i runde tall? Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Finnes bla på finn.no Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Ja, alt er likt. Nyere blokker har normalt ikke hull til mekanisk bensinpumpe, da trengs en elektrisk en. Jeg har det og da starter ikke bensinpumpen før du får oljetrykk. MPI motorer har triggerhjul og pickup i registerdekselet som da er av plast men de passer om hverandre. Alt av braketter, reimhjul o.l. kan flyttes rett over da motorene er helt like utvendig. Min har fått el. Pumpe. Denne går på tenningslåsen, bør jeg koble om via oljetrykksføler osv? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 1.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2014 Jeg har sett på Finn, Røilen. Jeg lurer mer på dere har tips om hvem som er seriøse og flinke. Er det noe poeng å vurdere Ebay? Sitér dette innlegget Link to post
Aquamatic Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 (redigert) Hei der, Jeg står i samme situasjon som deg og har gjort litt research. Jeg har hatt litt å gjøre med Sarpsborg motor tidligere og kommer nok til å kjøpe 2 x gm 350 vortec longblocks der i fra. På meg fremstår de som serviceinnstilte og kunnskapsrike. Verdt å sjekke ut. http://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=article&artno=12530282 Redigert 1.August.2014 av Aquamatic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 1.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2014 Har kikket litt på disse ja. Ligger bra geografisk for meg också. Skal du gjøre jobben selv? Sitér dette innlegget Link to post
Aquamatic Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Ja, dette skal jeg gjøre selv. Her blir det å støtte seg til baatplassen, youtube og servicemanualen :-). Jeg har ikke noe videre erfaring å snakke om, men ser på det som overkommelig. Dette viser jo fordelene med v8 bensin, motorbytte koster det samme som 2 tanker bensin, lol. Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Jeg har sett på Finn, Røilen. Jeg lurer mer på dere har tips om hvem som er seriøse og flinke. Er det noe poeng å vurdere Ebay?Ja det var det, ingen personlig erfaring enda. Håper det går noen år til, min motor er fra 2004. Det burde være noe av her på forumet som har det. Personlig ville jeg nok forsikret meg om at det var en ekte marinemotor. Tror det er noen viktige forskjeller i forhold til en bilmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Aquamatic Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Jeg tror ikke det er rare forskjellen på en "ekte" marine gm longblock og tilsvarende til bil. Rustfri toppakning, frostbrikker og en snill kamaksling er vel det som er forskjellen. De to førstnevnte spiller ingen rolle ved ferskvannskjølt motor. Skulle det være andre forskjeller? Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 (redigert) Jeg oppfatter at bunnpannen også er forskjellig. Kamaksling kan jo være vesentlig - antar at en marinekam gir bra med moment på lavt turtall og ikke inspirerer til å hent ut max effekt på 5000 omdreininger. Kanskje det er mulig å finne momentkurvene et eller annet sted Redigert 3.August.2014 av Røilen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 (redigert) Mercruiser 350 Mpi 5.7l Hemi Redigert 3.August.2014 av Røilen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Bånnpannen kan være forskjellig men ikke nødvendigvis, i min hydrolift bruker jeg en bånnpanne på sju liter med skvalpeskott. Original bilmotor har bånnpanne som passer ift traversen og har ca fire liter volum. Dette er litt lite på en sånn motor som går i motbakke hele tiden, men hyppige oljeskift hjelper. Jeg har i tillegg oljekjøler og et digert eksternt oljefilter. Ellers er det riktig at marinemotorer har toppakninger som tåler saltvann, men har du ferskvannskjøling har dette ingen betydning. Frostplugger i messing er en nødvendighet men disse kan enkelt byttes selv. Marinekam er litt annerledes enn bilkam. Ikke på grunn av turtallsområdet, det er temmelig likt. Det er på grunn av at med våt eksos vil en kamaksel med mye overlapp forårsake at vann slurpes inn i eksosriserne og havner nede i manifoldene. Dette renner så inn i sylinderne etter stopp. Forøvrig har bilmotorer utslippskrav som ikke gjelder for båtmotorer og da står man friere i valg av kam. Det er forresten forskjell på marinekam til forgassermotorer og innsprutmotorer, dog ikke store. Merk at disse motorene fikk rulleløftere en gang på begynnelsen av nittitallet og da er det annen kam. Det har skjedd endel i utvikling av kamakseler de siste årene så det kan faktisk være fordelaktig å kjøpe bilmotor (crate engine), og sette inn en ny marinekam fra comp cams el.l. Da kan du velge riktig kam ift båttype, bruksmønster, drev/aksel/jet og propellvalg/impeller. Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Hei DD Mer olje høres fornuftig ut. Har du standard oljekjøler? Har du koblet ut filteret på toppen av motoren og montert en egen filteradapter på et skott? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Det er en marineoljekjøler som sitter på sjøvannsslangen på performance motorer. Finner sikkert en på eBay. Jeg har en adapter der oljefilteret sitter originalt med slanger bort til en skottmontert filterholder. Mange motorer har filteret montert på en adapter foran på motoren eller foran på babord eksosriser. Det var det ikke plass til hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
jolle kjøper Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Vurderer å gjøre det samme, har en 350 small block. Vet ikke årstall, men vil tippe 80 tallet en plass. Har sittet i en nidelv 18. Blokka har sprekt, og begge eksosmanifoilene:/ hvis jeg kjøper den long blocken, hva er det jeg må kjøpe for og få en hel komplett motor som starter å går? Har vel det meste jeg trenger? Eksosmanifoiler følger vel ikke med? ( har kun skrudd litt smått på små påhengsmotorer, så kan ikke så mye, dette er litt feil liga ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.