newbie2010 Startet 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2014 Hei, mitt første innlegg på båtplassen! Har vært sporadisk inne og lest de siste årene, ser det er mye god båt/motor kompetanse å spore her inne, noe jeg ikke innehar for mye av. Så til spørsmålet/ene mine. Vi har på hytta til mine foreldre en Summerfun med en Suzuki 9,9, tror det er en 2011 modell firtakter. Fra en dag til en annen, vil plutselig ikke denne starte, dvs den dagen vi kom til hytta startet den og gikk i et minutts tid på tomgang, så stoppet den. Fikk den så ikke til å tenne igjen. Ventet noen timer for så å prøve igjen, den startet, men gikk veldig ujevnt, prøvde å gi gass men den bare døde. Nå er det ikke mulig å få liv i den igjen. Sjekket pluggene, de var litt nedsotet, fikk tak i nye uten at dette hjalp. De som brukte båten sist, kjørte den tom for bensin(tanken ble stjålet om natta) Så jeg hadde med ny tank og bensin, kan også nevne at vi har sjekket at det kommer bensin frem til forgasser, da vi har drenert denne. Håper noen har noen konstruktive innspill til hva vi videre kan sjekke, før den evt blir kjørt til verksted, ungene stortrivdes nemlig i denne båten, og vi har bare noen få dager igjen med ferie :-( Hilsen Frode Våge. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Siden du har klart å få start på motoren, ville jeg i utgangspunktet tenkt at gnist er OK. Høres ut som det er et problem med bensintilførsel. Når du drenerte forgasser, lot du bensinen stå og renne slik at det rant ut mer enn det som allerede stod i flottørhuset? Du sier også du har ny tank og ny slange. Har du åpnet lufting HELT opp, slik at ikke suges vakuum i tank? Blære holder seg hard mens du kjører? Ellers kan det være noe skitt som har satt seg i dyser i forgasser, men med så ny motor burde det være OK. Evt sjekke choke-funksjon, at ikke denne henger seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
newbie2010 Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Hei, takk for svar. Har nå sjekket for gnist på pluggene, det var ok. Når vi drenerte forgasser, tok vi noen pump på slangen og så at det kom mer bensin støtvis. Ja, kan bekrefte at lufting er helt åpen på tanken. Ellers det du skriver ang choke-funksjon, på denne motoren er det ikke en "mekanisk" choke, så mitt spørsmål blir da, er det den saken som står på toppen på forgasseren(elektrisk) med en nål ned i forgasser huset. Hvis jeg skriver uforståelig, kan jeg legge ved et bilde om litt. Vurderer som neste skritt å demontere forgasseren å se etter skitt på denne, som "nicket" mitt tilsier så er jeg en "newbie", er det noe jeg må være obs på i forbindelse med demontering og evt rengjøring av forgasser? På forhånd takk. Frode Sitér dette innlegget Link to post
newbie2010 Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 En ting du kanskje bør være obs på, er om det er 5 års garanti på motoren? Suzuki har vel hatt dette noen år, så kan være deres motor kommer inn under dette. I tilfelle ville jeg nesten tatt en telefon til forhandler der den ble kjøpt, og forklart problemet, og hva du har gjort så langt. Mulig de har forslag / kjennskap til hva det kan være som er feil. Bli evt enige om du skal ta av forgasser for rens. Ellers er det ikke noe hokus-pokus å ta av forgasser og rengjøre denne. Kan være litt trangt og knotete å få av. Greit å ta et par bilder underveis / merke hvor stag står. Når tatt av, snu forgasser opp ned, skru av flottørkammeret. Skru ut tomgangs- og hoveddyse, bruk forgasser-rens og trykkluftpistol og blås ut av dyser og alle små luftkanaler. Når det gjelder automatchoke, er det sikkert mulig å måle seg fram til om denne er OK med et multimeter. Forhandler har sikkert tips til hvordan en kan sjekke funksjon av denne. Sitér dette innlegget Link to post
newbie2010 Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Hei, og igjen takk for tips. Har nå hatt av forgasseren, når vi demontere denne rant det vann ut av den, plukket den fra hverandre, alt så fint ut bortsett fra vannet. Etter montering fungerte motoren igjen. Har en teori på hvorfor det er komt vann inn. De som stjal bensintanken brydde seg ikke med slangen, den hadde hurtigkobling inn på tanken. Det var nevøen min som oppdaget at tanken var borte, dette oppdaget han noen hundre meter ut fra brygga, så min teori er at tank enden på slangen har ligget i vannet når nevøen kjørte ut fra brygga, han brå snudde og kom seg til land igjen. Når vi kom dagen etter med ny tank, hadde han allerede dratt vann inn men ikke helt frem til motoren. Derfor startet motoren greit men stoppet etter kort tid. Det er tilbakeslagsventil på hurtig koblingen, men ser at det ligger noe grums inne i denne, demonterte den og prøvde å suge, det gikk uten problemer, anser det derfor som sannsynlig at det er slik vannet har komt inn. Igjen Søringen, takk for gode innspill :-) Frode Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Flott at det løste seg! Godt jobba Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.