Jump to content

Kjøp av Nidelv 15 med råtten glassfiber

Pequod

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en Nidelv 15 De Luxe for bare én båtlapp. Den kommer uten motor og den lekker på grunn av råtten glassfiber.

Årsmodell er ukjent, men den er med vindskjerm og "soldekk" foran. Har sett bilder der den også har kalesje, men det er noe som i så fall må anskaffes. Stoler må også skiftes, men ellers ser den fin ut oventil.

Grunnen til at jeg vurderer det er at eldstejenta har begynt å få så sans for båtlivet at hun ønsker å ta Båtførerprøven og skaffe seg en litt raskere båt som hun kan ta venninnene med ut i. Og hun likte utseendet på båten, så det er noe slikt hun kunne tenke seg.

For ett år siden ville jeg ikke tenkt tanken, men nå skremmer ikke tanken på å jobbe med en slik båt meg i det hele tatt, selv om jeg aldri har gjort noe slikt før. Tanken er å reparere den i løpet av høsten/vinteren slik at hun kan ta den i bruk til våren neste år. Og det frister meg å kunne "redde" en klassisk båt fra døden, samt at det ville vært litt morsomt å bli en liten Nidelv-familie... :wink: På Finn er det for tiden ingen aktive annonser på en båt som denne, noe som sier meg at den kanskje ikke er så vanlig lenger?

Jeg har planer om å ta en titt på båten til uka, men jeg vet ikke hvor omfattende skaden er. Hvis jeg ser at det blir for mye vil jeg nok trekke meg, men hvis det ser mer overkommelig ut, så er jeg fristet. Økonomien i prosjektet er irrelevant når det gjelder selve oppussingen. Dette gjøres jo med tanke på å pusse opp en klassiker.

Det jeg lurer på er hvor avansert det er å legge ny glassfiber og gelcoat, om dette er noe som en nybegynner ikke bør tenke på, eller om det er relativt overkommelig? Hva slags utstyr bør jeg i så fall anskaffe meg?

Og hor stor motor anbefaler man til en slik båt? Hun er nok interessert i noe mer fart enn de 5-6 knopene jeg får snekka opp i, men ikke så fort som en gutt på samme alder ville ha foretrukket...

Redigert av Pequod (see edit history)

Glassfiber/polyester råtner ikke, så da snakker vi om enten råttent innstøpt trevirke eller laminat med knusningsskader. Mye og møkkete arbeid uansett feil, men hvis du har lyst på noe å gjøre så kan jo dette være en utfordring. Artig at det er en Nidelv da;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ifølge selger så har båten stått på land litt for lenge og dermed fått skader. Men jeg har jo ikke fått sett på den ennå. Jeg har jo hørt uttrykket "råtten glassfiber" før, men det kan vel hende at det er ment slik som du nevner det. Er uansett fristet nok til å ta en titt! Kan jo ta bilder av skadene da og legge ut her, så kanskje noen kan kommentere det!

Ville vært gøy med to Nidelver i familien! Og kanskje jeg kunne fått lånt den til å ta en litt raskere båttur i ny og ne også... :-)

Redigert av Pequod (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...