KongKing Startet 1.August.2014 Del på Facebook Startet 1.August.2014 Når er 2 fartøy "i sikte av hverandre"? Er det gult eller hvitt lys i en akterlanterne? Hvordan defineres en meridian? Hva er målestokken i Båtsportkart? Hva er tørrfall? For noen meningsløse spørsmål for en som skal ut i skjærgården i snekka eller rib'en en sommerdag... Var på en båtførerprøvequiz på Aftenposten.no og spørsmålene er hentet derfra. Du kan ta testen her: http://www.aftenposten.no/quiz/Hvor-lang-er-en-nautisk-mil-7654950.html# Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Nå er ikke kompetanse kravet til båtførerprøven satt med de forutsettninger du skisserer her "ut i skjærgården i snekka eller rib'en en sommerdag...". Det er tatt høyde for at du kanskje blir så lenge at det er blit mørkt, før du reiser hjem, og / eller at du vil utpå en vinternatt!:-) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Stiffler Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Nå er ikke kompetanse kravet til båtførerprøven satt med de forutsettninger du skisserer her "ut i skjærgården i snekka eller rib'en en sommerdag...". Det er tatt høyde for at du kanskje blir så lenge at det er blit mørkt, før du reiser hjem, og / eller at du vil utpå en vinternatt!:-) Er det krav til å ha kart i en småbåt? Dersom nei; hvorfor er det krav til å beherske kart? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Vi får regne med at Stiffler fleiper Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
aileenll Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Det kan være svert nyttig om en skal ut i ukjent farvann. :-) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Brutus Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Jaja. 14 av 15. Må innrømme at forre spring var ukjent. Baugtrosse hørtes straks mer kjent ut. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Husk det er er quiz... Men jeg er enig, dersom dette er spørsmål fra båtførerprøven så kunne man valgt noen bedre spørsmål. Jeg tok lappen for 30 år siden og jeg fikk 13 av 15 riktige, de jeg bommet på var de som er nevnt over.... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
KongKing Svart 1.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2014 Satte det littpå spissen ang snekke i skjærgården en sommerdag, men hvis folk skal bli bedre til å føre båt og ta riktige avgjørelser så burde denne prøven vært muntlig/praktisk med praktiske matnyttige spørsmål/problemstillinger. De relativt enkle reglene på fjorden ang vikeplikt og sjømerker er det man trenger for å bruke båt for 98% av fritidsbåtene. Hvorfor skal jeg gå rundt å huske målestokken på kart? Det må jo være en helt fraværende forståelse av båtlivet for folk flest hos de som lager disse kursene/prøvene hvis dette er noe de legger vekt på? Kk Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Vi får regne med at Stiffler fleiper Nei fleiper ikke. Men setter det heelt på spissen. Eg bruker aldri båten når det er mørkt, da blir heller ikke kunnskap om nattseilas så veldig viktig for mitt bruk. Den dagen eg skal begynne med det, så skal eg tilegne meg den kunnskapen bedre. Samme med kart, den dagen eg skal bruke båt i et område eg ikke er lommekjent (og eg faktisk må skaffe et kart i båten, for det har eg ikke bruk for pr. Idag til mitt bruk) skal eg tilegne meg nok kunnskap om kartbruk. For all del, kunnskap er bra, men slik båtførerprøven fremstår idag så er den veldig generell og overfladisk.. Det er mitt poeng. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Det kan være svert nyttig om en skal ut i ukjent farvann. :-) Om du skal ut i ukjent farvann ja. Men er det fornuftig å ta kurs som gir deg kunnskap om ting du ikke trenger? Eg for min del har ikke tatt jegerprøven enda, men burde kanskje gjort det "om" eg skulle på jakt en dag... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Men du må ha både mørkekjøring og glattkjøring for bil-lappen også selv om du bare bruker bilen til butikken om sommern Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
KennethStrand Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Er vel det samme der som på mange andre prøver. Noe er nyttig og noe er tydligvis laget av en som har for god tid på kontoret. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Men du må ha både mørkekjøring og glattkjøring for bil-lappen også selv om du bare bruker bilen til butikken om sommern Men du slipper heldigvis fullt vogntog sertifikat for å kjøre bil, selv om det hadde vert topp å ha om du skulle få lyst å kjøre vogntog til butikken om sommeren :D Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Ja og du slipper dekksoffisereksamen for å føre småbåt også [emoji6] Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Stiffler Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Heldigvis. Hentet fra pensum til båtførerprøven: '"d) betydningen av riktig trim, tilstrekkelig stabilitet og avpasset motorstyrke" Hvor mange som har tatt båtførerprøven er istand til å beregne det at 10 stokk feite kompiser (vi har jo en tråd om at de som kjører motorbåt er feit, så her drar eg alle over en kam) flytter seg fra "hovedekk" og opp på flybridge? Bare et eksempel på at pensumet slik det er idag er for generellt og overfladisk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Spesielt Stiffler sine argumenter får meg til å tenke på blondina som var i mot slakting av dyr, det var så fælt og fullstendig bortkastet siden man bare kunne kjøpe kjøttet i butikken i stedet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Båtførerprøven vil etterhvert bestå av teori og praksis. Denne endringen vil skje i relativt nær fremtid. Det er hva jeg har fått av info av ansatt i firma som driver med bl.a båtførerprøven. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 1.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2014 (redigert) Grunnleggende kunnskaper er selvfølgelig helt ok, og å kunne lese et kart er helt innafor hva man bør kunne etter en båtførerprøve. Men hva det maritime uttrykket på tampen fra baug til brygga ved siden av båten er da helt irrelevant. At man ikke vet hvordan man fortøyer er en annen sak, men benevnelsene er jo unødvendig. Og gult eller hvitt lys i akterlanterne? Om det er 3200 Kelvin eller 6000 Kelvin er samme f... For noe sprøyt. Kk Redigert 1.August.2014 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 1.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2014 Båtførerprøven vil etterhvert bestå av teori og praksis. Denne endringen vil skje i relativt nær fremtid. Det hadde vært fantastisk :-) Jeg hadde båtførerprøven på ungdomsskolen (der vi var hos Mattis på Børsholmen) og seilte andunger. Da fikk vi en praktisk tilnærming til båt. Men det er vel ikke rom i budsjettene i skolen til å tilby noe slikt nå om dagen i dette fattige landet... ;-) Kk Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Så det er fornuftig å kunne bruke kart, i en båt uten kart? Så det er fornuftig å kunne forklare misvisning og deviasjon i en båt uten kompass? Så det er fornuftig å kunne nattseilas når du aldri er ute på natten? Så det er fornuftig å kunne bruk av VHF ( som faktisk pensum til båtførerprøven sier) i en båt uten VHF og uten VHF sertifikat? Så det er fornuftig å kunne innstille GPS iht riktig kartdatum, ED 79, WGS 84 i en båt uten GPS? Eg sier ikke at kunnskap er unyttig, det eg sier er at slik det er idag blir det for generellt. Akkurat det med VHF i pensum til båtførerprøven, ilustrerer det eg mener bra; den dagen eg skal ha meg VHF skal eg også tilordne meg kunnskap om bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Hvis du vender litt på det Stiffler så er det fornuftig å ha kart i båten, det er fornuftig å ha kompass i båten og det er fornuftig og kunne noe nattnavigering hvis det skulle bli mørkt Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Smiley Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Enig med Stiffler. Slik båtførerprøven fremstår i dag er jeg redd pensum kun er aktuellt for en mindre del av båteierene/førerene. Den generelle båtførerprøven burde heller lagt mer vekt på adferd og "kjøreregler". Så burde det heler vært lagt opp til flere (frivillige?) trinn der lesing av kart, avdrift m.m. kan komme med. Det føles meningsløst at de med en åpen rib/skjærgårdsjeep, og som bare legger turen til nærmeste badeplass/tettsted på solfylte dager skal måtte inneha samme kompetanse som de som bruker sin 49fot seilbåt til verdensomseiling.... (også på spissen) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
KongKing Svart 1.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2014 (redigert) Enig i hovedkonklusjonen din om det blir for generelt, men å kunne lese et kart er minimum av hva man bør være innom i et slikt kurs. Det bør derimot legges mer vekt på plotter/ipad som i praksis er det som brukes av de fleste på sjøen i dag. Men en plotter/ipad viser det samme som et kart så kunnskap om hva tegnene betyr er noe man bør kunne. Papirkartene ligger nederst under benken i kabinen... Misvisning og deviasjon er jo totalt meningsløst å kunne noe om, men som stadig er en oppgave på båtførerprøven... Enig i at f.eks nattseiling er noe man glemmer fort hvis man ikke praktiserer, noe folk svært sjelden gjør. Da er det liten vits å bruke mye tid på det i en grunnleggende båtføreropplæring. Da er det bedre å lære seg dette for de få som skal dette. Kk Redigert 1.August.2014 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 KK om du ser gult lys akter så er det ikkje lemplig valg av lyspære. Det har en betydning. Anbefaler å ta båtførerprøven. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Stiffler Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Hvis du vender litt på det Stiffler så er det fornuftig å ha kart i båten, det er fornuftig å ha kompass i båten og det er fornuftig og kunne noe nattnavigering hvis det skulle bli mørkt Det er eg helt enig i Fru Jacobsen. Men da må det også være påbudt å ha kart og kompass i båten skal det ha en hensikt/misjon. Hjelper ikke med kunnskap om kart om du aldri har vert i besittelse av et kart i ditt liv. Nok en gang; kunnskap er bra det, men det er vel ikke til å stikke under en stol at mesteparten av ulykkene skyldes fart, promille, og beint fram idioti. Gjerne i faller disse tre betingelsene i sammen når ulykken er ute. Dette er det vanskelig å komme med et kurs som tar høyde for, og eleminerer.. Er det noen som kan legge frem statistikk på at ulykkene har gått ned etter innføring av krav til båtførerprøve? Og en litt på spissen; er det noen som kan legge frem statistik på hvor mange som har omkomet siste årene pga. de ikke har kunnet forklare deviasjon og misvisning? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.