Jump to content

Meningsløs båtførerprøve?


KongKing

Recommended Posts

Når er 2 fartøy "i sikte av hverandre"?

Er det gult eller hvitt lys i en akterlanterne?

Hvordan defineres en meridian?

Hva er målestokken i Båtsportkart?

Hva er tørrfall?

 

For noen meningsløse spørsmål for en som skal ut i skjærgården i snekka eller rib'en en sommerdag...

 

Var på en båtførerprøvequiz på Aftenposten.no og spørsmålene er hentet derfra. Du kan ta testen her:

 

http://www.aftenposten.no/quiz/Hvor-lang-er-en-nautisk-mil-7654950.html#

Link to post

Nå er ikke kompetanse kravet til båtførerprøven satt med de forutsettninger du skisserer her "ut i skjærgården i snekka eller rib'en en sommerdag...". Det er tatt høyde for at du kanskje blir så lenge at det er blit mørkt, før du reiser hjem, og / eller at du vil utpå en vinternatt!:-)

Er det krav til å ha kart i en småbåt?

Dersom nei; hvorfor er det krav til å beherske kart?

Link to post

Satte det littpå spissen ang snekke i skjærgården en sommerdag, men hvis folk skal bli bedre til å føre båt og ta riktige avgjørelser så burde denne prøven vært muntlig/praktisk med praktiske matnyttige spørsmål/problemstillinger. De relativt enkle reglene på fjorden ang vikeplikt og sjømerker er det man trenger for å bruke båt for 98% av fritidsbåtene. Hvorfor skal jeg gå rundt å huske målestokken på kart? Det må jo være en helt fraværende forståelse av båtlivet for folk flest hos de som lager disse kursene/prøvene hvis dette er noe de legger vekt på?

 

Kk

Link to post

Vi får regne med at Stiffler fleiper

Nei fleiper ikke. Men setter det heelt på spissen.

 

Eg bruker aldri båten når det er mørkt, da blir heller ikke kunnskap om nattseilas så veldig viktig for mitt bruk.

Den dagen eg skal begynne med det, så skal eg tilegne meg den kunnskapen bedre.

 

Samme med kart, den dagen eg skal bruke båt i et område eg ikke er lommekjent (og eg faktisk må skaffe et kart i båten, for det har eg ikke bruk for pr. Idag til mitt bruk) skal eg tilegne meg nok kunnskap om kartbruk.

 

For all del, kunnskap er bra, men slik båtførerprøven fremstår idag så er den veldig generell og overfladisk..

Det er mitt poeng.

Link to post

Heldigvis.

 

Hentet fra pensum til båtførerprøven: '"d) betydningen av riktig trim, tilstrekkelig stabilitet og avpasset motorstyrke"

Hvor mange som har tatt båtførerprøven er istand til å beregne det at 10 stokk feite kompiser (vi har jo en tråd om at de som kjører motorbåt er feit, så her drar eg alle over en kam) flytter seg fra "hovedekk" og opp på flybridge?

 

Bare et eksempel på at pensumet slik det er idag er for generellt og overfladisk.

Link to post

Grunnleggende kunnskaper er selvfølgelig helt ok, og å kunne lese et kart er helt innafor hva man bør kunne etter en båtførerprøve. Men hva det maritime uttrykket på tampen fra baug til brygga ved siden av båten er da helt irrelevant. At man ikke vet hvordan man fortøyer er en annen sak, men benevnelsene er jo unødvendig. Og gult eller hvitt lys i akterlanterne? Om det er 3200 Kelvin eller 6000 Kelvin er samme f... For noe sprøyt.

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

Båtførerprøven vil etterhvert bestå av teori og praksis. Denne endringen vil skje i relativt nær fremtid.

Det hadde vært fantastisk :-)

 

Jeg hadde båtførerprøven på ungdomsskolen (der vi var hos Mattis på Børsholmen) og seilte andunger. Da fikk vi en praktisk tilnærming til båt. Men det er vel ikke rom i budsjettene i skolen til å tilby noe slikt nå om dagen i dette fattige landet... ;-)

 

Kk

Link to post

Så det er fornuftig å kunne bruke kart, i en båt uten kart?

Så det er fornuftig å kunne forklare misvisning og deviasjon i en båt uten kompass?

Så det er fornuftig å kunne nattseilas når du aldri er ute på natten?

Så det er fornuftig å kunne bruk av VHF ( som faktisk pensum til båtførerprøven sier) i en båt uten VHF og uten VHF sertifikat?

Så det er fornuftig å kunne innstille GPS iht riktig kartdatum, ED 79, WGS 84 i en båt uten GPS?

 

Eg sier ikke at kunnskap er unyttig, det eg sier er at slik det er idag blir det for generellt.

Akkurat det med VHF i pensum til båtførerprøven, ilustrerer det eg mener bra; den dagen eg skal ha meg VHF skal eg også tilordne meg kunnskap om bruk.

Link to post

Enig med Stiffler. Slik båtførerprøven fremstår i dag er jeg redd pensum kun er aktuellt for en mindre del av båteierene/førerene. Den generelle båtførerprøven burde heller lagt mer vekt på adferd og "kjøreregler". Så burde det heler vært lagt opp til flere (frivillige?) trinn der lesing av kart, avdrift m.m. kan komme med. Det føles meningsløst at de med en åpen rib/skjærgårdsjeep, og som bare legger turen til nærmeste badeplass/tettsted på solfylte dager skal måtte inneha samme kompetanse som de som bruker sin 49fot seilbåt til verdensomseiling.... (også på spissen)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Enig i hovedkonklusjonen din om det blir for generelt, men å kunne lese et kart er minimum av hva man bør være innom i et slikt kurs. Det bør derimot legges mer vekt på plotter/ipad som i praksis er det som brukes av de fleste på sjøen i dag. Men en plotter/ipad viser det samme som et kart så kunnskap om hva tegnene betyr er noe man bør kunne. Papirkartene ligger nederst under benken i kabinen... Misvisning og deviasjon er jo totalt meningsløst å kunne noe om, men som stadig er en oppgave på båtførerprøven...

 

Enig i at f.eks nattseiling er noe man glemmer fort hvis man ikke praktiserer, noe folk svært sjelden gjør. Da er det liten vits å bruke mye tid på det i en grunnleggende båtføreropplæring. Da er det bedre å lære seg dette for de få som skal dette.

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

Hvis du vender litt på det Stiffler så er det fornuftig å ha kart i båten, det er fornuftig å ha kompass i båten og det er fornuftig og kunne noe nattnavigering hvis det skulle bli mørkt

Det er eg helt enig i Fru Jacobsen.

Men da må det også være påbudt å ha kart og kompass i båten skal det ha en hensikt/misjon. Hjelper ikke med kunnskap om kart om du aldri har vert i besittelse av et kart i ditt liv.

 

Nok en gang; kunnskap er bra det, men det er vel ikke til å stikke under en stol at mesteparten av ulykkene skyldes fart, promille, og beint fram idioti. Gjerne i faller disse tre betingelsene i sammen når ulykken er ute. Dette er det vanskelig å komme med et kurs som tar høyde for, og eleminerer..

 

Er det noen som kan legge frem statistikk på at ulykkene har gått ned etter innføring av krav til båtførerprøve?

 

Og en litt på spissen; er det noen som kan legge frem statistik på hvor mange som har omkomet siste årene pga. de ikke har kunnet forklare deviasjon og misvisning?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...