Jump to content

Meningsløs båtførerprøve?

KongKing

Recommended Posts

KK om du ser gult lys akter så er det ikkje lemplig valg av lyspære. Det har en betydning. Anbefaler å ta båtførerprøven.

Ok. Skal jeg da ta prøven hos de som bruker dette som illustrasjon på båtlanterner?

bilde

Er det hvite lanterner her?

Spørsmål om hvitt/gult er vanskelig å definere og ofte avhengig av situasjon. I "blåtimen" på vinteren er alle lys fra vinduer veldig gule. Men de oppleves ikke nødnevnigvis det for de inne... Vanlig definisjon er enkelt illustrert her :

bilde

Mulig det er en fastsatt Kelvin-temperatur som et riktig, men i praksis er ikke dette noe å bry seg om.

Som du ser av bildet over vil det være mange varianter av "hvitt" lys. Et slikt spørsmål er derfor helt idiotisk. Poenget må jo være om du skjønner at det er gult/hvitt i en akterlanterne og ikke rødt eller grønt... Det er den praktiske tilnærmingen. Ikke varianter av Kelvin-temperatur.

Kk

Nå er jeg rett og slett tom for argumenter.

Mitt råd til deg Stiffler må bare være å ikke ta båtførerprøven

Har jo tatt båtførerprøven Fru Jacobsen, gjorde en enkel kalyle på at det blir for tungvint/dyrt å bli tatt uten båtførerprøven i lengden. Derfor tok eg den som privatist, uten et eneste kursenter fikk en krone.

Det gikk kjempefint, 1 feil ;) For som sagt, prøven er veldig generel og overfladisk, så sunn fornuft og litt erfaring er lika bra. Bare billig...

Men Fru Jacobsen, er du enig i at en stor andel av ulykkene skyldes promille, fart og idioti? Dersom ja; hvordan skal vi klare å kurse oss vekk ifra promille, fart og idioti? Misvising og deviasjon kan umulig være svaret her.. Eg vil slå et slag for å holde seg edru, bruke sunn fornuft så går det som oftest greit. Kan du legge frem statistikk (eller må det gå flere år for å se trend) på at båtførerprøven fungerer til sin hensikt slik den er idag?

Som en liten digresjon kan eg fortelle at de to siste eg kjenner som var innblandet i båtulykker, begge er utdannet som skippere D1. Begge hadde høy fart, og høy promille. Så kursing/skolegang alene er ikke alltid nok. Hadde de lagt en liiiten dose sunn fornuft oppå så hadde det kanskje hjulpet... Evt. en stor dose sunn fornuft og ingen kurs.

Størstedelen av de har nok det ja, og størstedelen har nok vært på kurs og lært og promille og fart er skummle saker. Men like forbanna; promille og fart står for en stor andel av ulykkene der også.

Så å kurse seg vekk fra et problem er ikke så enkelt.

Hvilken aldersgruppe er overepresentert i drukning/båtulykker? Må de ha båtførerbevis?

Eg står med min påstand om at båtførerprøven slik den er idag ikke fungerer etter sin hensikt, og er for generell og overfladisk.

Vi får regne med at Stiffler fleiper

oppfatter det slik jeg også, og det regner jeg med trådstarter også gjør...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ehhhh.... Nei, jeg fleiper ikke. Båtførerprøven som er tenkt som et virkemiddel for trygghet på sjøen er en vits hvis utregning av misvisning og deviasjon (eller hva nå det heter) skal være det det brukes tid på og anses som viktig kunnskap for folk flest. Trenger bare å si: Hva er tørrfall?

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

Det meste av opplæring, er satt mot den dagen ting ikke går som planlagt.

Tåka har lagt seg på sommerholmen, Ungen skader seg og trenger lege, Mobilen tom. Kjennskap og bruk av kart/ kompass, kan muligens hjepe situasjon.

Gikk på et umerket skjer, noen er skadet, Hvor skal hjelp sendes? Mulig et kart kan hjelpe deg til å si hvor du er, så hjelp kommer fort?

Turen blei litt lengre enn planlagt. Litt småregn og mørke. Hva F........ betyr alle lysa en ser. Litt kunskap bedre enn ingen.

Hvorfor manurerer den Seilbåten mot høyreregelen? Holdt jo på å renne i den. Kunnskap kan hjelpe til å forutsi.

Hva som bør læres og vekt mot dagens elektronikk, er en annen diskusjon

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

oppfatter det slik jeg også, og det regner jeg med trådstarter også gjør...

Nei fleiper ikke som du ser rett under; men eg setter det ekstremt på spissen.

Kan du kanskje forklare hvorfor eg ble en bedre/tryggere båtfører etter eg tok båtførerprøven der eg hadde om misvisning og deviasjon, kart, VHF, når eg kom tilbake til min enkle skjærgårdsjeep uten kompass, kart og VHF?

Selvfølgelig vil en som ikke har noen kompetanse/erfaring ha nytt av et båtfører kurs/bevis, men dere som er så forkjempere for obligatorisk kurs svar på en ting; viser statistikk at kurset fungerer etter sin hensikt? Må den aldersgruppen som er overrepresentert i ulykker/dødsfall på kurs?

Eneste eg prøver å få frem er at slik kurset er idag fungerer det ikke opptimalt, da gruppen som klart er overrepresentert slipper unna, kurset er for generellt og overfladisk.

Eg er ikke imot kurset som sådan!

Da bommer denne opplæringen på behovet til 99% av de som tar prøven. Men det er kanskje greit å dra tusenvis av folk gjennom en opplæring som er meningsløs for de fleste av dem hvis det kan reddet en eller to sjeler? Litt som redningsvestdebatten. Målet helliggjør middelet, uansett hvor meningsløst det er... ;-)

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

Tåka har lagt seg på sommerholmen, Ungen skader seg og trenger lege, Mobilen tom. Kjennskap og bruk av kart/ kompass, kan muligens hjepe situasjon.

Gikk på et umerket skjer, noen er skadet, Hvor skal hjelp sendes? Mulig et kart kan hjelpe deg til å si hvor du er, så hjelp kommer fort?

Turen blei litt lengre enn planlagt. Litt småregn og mørke. Hva F........ betyr alle lysa en ser. Litt kunskap bedre enn ingen.

Hvorfor manurerer den Seilbåten mot høyreregelen? Holdt jo på å renne i den. Kunnskap kan hjelpe til å forutsi.

Hva som bør læres og vekt mot dagens elektronikk, er en annen diskusjon

Men hva hjelper det at eg har bevist min kunnskap gjennom båtførerprøven dersom eg ikke har ei aldri har hatt kart ombord?

Det må jo være en forutsetning at alle har det utstyret de blir pålagt å kunne ombord? Hva hjelper det å påby at eg kan bruke et kompass viss eg ikke har det ombord?

Nei fleiper ikke som du ser rett under; men eg setter det ekstremt på spissen.

Kan du kanskje forklare hvorfor eg ble en bedre/tryggere båtfører etter eg tok båtførerprøven der eg hadde om misvisning og deviasjon, kart, VHF, når eg kom tilbake til min enkle skjærgårdsjeep uten kompass, kart og VHF?

Siden du spørr, så skal jeg svare.. Jeg tror ikke du ble noe bedre båtfører.. Jeg tror heller ikke kommer til å bli noen god båtfører med de holdningene som du viser her... Dette var mitt svar på ditt spørsmål rettet til meg..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Dette blir som å hevde at man ikke trenger førerkort for bil siden man kun kjører der det ikke er andre biler, eller man trenger opplæring om trafikklys siden det ikke er trafikklys i bygda.. Eller man trenger ikke lære å lukeparkere siden en ikke skal gjøre det.. Man trenger ikke mørkekjøring siden ikke skal kjøre når det er mørkt, en trenger ikke glattkjørings opplæring siden ikke skal kjøre når det er glatt osv Eller at en hevder at en ikke trenger engelsk på skolen siden ikke skal til England osv..

Etter å ha lest en del innlegg i denne tråden, så tror jeg faktisk det finnes mennesker som faktisk vil kunne hevde noe av dette... selv om det virker utrolig

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Jeg vurderte å stille et lignende spørsmål tidligere i år. Pga. den vilkårlige 1980-grensen slipper jeg såvidt unna kravet om båtførerprøven, men jeg har pensumboken og hvert år leser jeg gjennom denne for å friske opp kunnskapen. Om jeg hadde tatt prøven rett etter oppfriskningen ville jeg mest sannsynlig bestått, men jeg merker at jeg glemmer mye hvert eneste år. Det gjelder spesielt (men ikke begrenset til):

• Alle de forskjellige lanternekonfigurasjonene en vanlig småbåteier i indre Oslofjord aldri ser i praksis (fiskebåter uten trål, fiskebåt med trål, losbåt, slepebåt med slep lengre enn 200 meter, osv).
  • Dagsignaler.
  • Lydsignaler som skal brukes i tåke (horn, klokke, gong, i masse forskjellige kombinasjoner avhengig av båttype og størrelse, hvorvidt den er i bevegelse, osv).
  • Vilkårlige tallverdier (hastighet/størrelse/motoreffekt) som bestemmer når man trenger dødmannsknapp, brannslukningsapparat, når 16-årsgrensen slår inn, når man er pålagt å gi diverse signaler, osv.

Jeg glemmer aldri de tingene jeg bruker, f.eks. hvordan lese sjøkart, sjøveisreglene, knuter, osv, men mye av pensumet er etter min mening alt for perifert. Er det noen her som har noen gode huskeregler for de tingene vi ikke bruker, men likevel forventes å huske?

For å ta tak i bilsammenligningen:

Du blir ikke spurt om mekanikerteknisk betegnelse på tekniske duppedingser i motoren eller målestokken på kartene i NAF-boka...

Et ekvivalent spørsmål til misvisning i båtnavigering hadde vært å regne ut bremselengde ved hjelp av noe slikt i bilverden:

Den statiske friksjonens maksimale verdi RS angis som en viss brøkdel μS av normalkraften N som virker vinkelrett fra underlaget på kassen, RS = μSN. Tallet μS kalles friksjonsfaktor for største hvilefriksjon og er karakteristisk for de to flatene som berører hverandre...

Kk

Eg sier ikke at kunnskap er unyttig, det eg sier er at slik det er idag blir det for generellt.

Og hvor spesifikt ville du ha det, 10 - 20 forskjellige båtførerprøver alt etter bruk og båttype?

Men da må det også være påbudt å ha kart og kompass i båten skal det ha en hensikt/misjon. Hjelper ikke med kunnskap om kart om du aldri har vert i besittelse av et kart i ditt liv

Har du ikke nødvendig navigasjonsutstyr ombord (som feks. kart og kompass) og smeller på og ødelegger båten, kan du få store problemer med utbetaling av forsikringen. Men forsikring er vel kanskje like "fy fy" som båtførerprøve for deg?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Siden du spørr, så skal jeg svare.. Jeg tror ikke du ble noe bedre båtfører.. Jeg tror heller ikke kommer til å bli noen god båtfører med de holdningene som du viser her... Dette var mitt svar på ditt spørsmål rettet til meg..

Hva er galt med min holdning da Sydvesten?

Det at eg mener det er bortkastet å bruke tid på misvisning og deviasjon når de aller fleste bruker GPS og plotter?

Det at eg mener mere fokus på rus og båtkjøring burde komme før noe overfladisk skvalder om stabilitet? Ikke en kjeft som kun har båtførerkurset er istand til å beregne noe som helst ang. stabilitet.

Det at eg heller ville fokusert på mere praktisk båtbruk fks. fart, hensyn til andre (gudene skal vite vi har nok "det er så mye bølger på fjorden" og "folk kjører som de har stjelt båt og bensin" tråder her inne. Er det det som er min feil holdning Sydvesten?

Eller er det det at eg mener den gruppen som er overrepresentert i ulykkestatistikker ikke burde slippe unna som er feil?

Eg har jo sagt hele tiden at eg ikke er imot noe båtførerkurs, men det må bli noe mere "matnyttig" en det som er idag.

Men for all del Sydvesten, forklar hva som er feil med min holdning :) Eg tåler det :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...