Stiffler Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Og hvor spesifikt ville du ha det, 10 - 20 forskjellige båtførerprøver alt etter bruk og båttype? Har du ikke nødvendig navigasjonsutstyr ombord (som feks. kart og kompass) og smeller på og ødelegger båten, kan du få store problemer med utbetaling av forsikringen. Men forsikring er vel kanskje like "fy fy" som båtførerprøve for deg? Lars H. Nope, har både båtførerprøve og forsikring i orden. Er bare ikke enig i at båtførerprøven slik den er idag er løsningen på alle "fjordens problemer" Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 1.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Jeg vurderte å stille et lignende spørsmål tidligere i år. Pga. den vilkårlige 1980-grensen slipper jeg såvidt unna kravet om båtførerprøven, men jeg har pensumboken og hvert år leser jeg gjennom denne for å friske opp kunnskapen. Om jeg hadde tatt prøven rett etter oppfriskningen ville jeg mest sannsynlig bestått, men jeg merker at jeg glemmer mye hvert eneste år. Det gjelder spesielt (men ikke begrenset til): Alle de forskjellige lanternekonfigurasjonene en vanlig småbåteier i indre Oslofjord aldri ser i praksis (fiskebåter uten trål, fiskebåt med trål, losbåt, slepebåt med slep lengre enn 200 meter, osv). Dagsignaler. Lydsignaler som skal brukes i tåke (horn, klokke, gong, i masse forskjellige kombinasjoner avhengig av båttype og størrelse, hvorvidt den er i bevegelse, osv). Vilkårlige tallverdier (hastighet/størrelse/motoreffekt) som bestemmer når man trenger dødmannsknapp, brannslukningsapparat, når 16-årsgrensen slår inn, når man er pålagt å gi diverse signaler, osv. Jeg glemmer aldri de tingene jeg bruker, f.eks. hvordan lese sjøkart, sjøveisreglene, knuter, osv, men mye av pensumet er etter min mening alt for perifert. Er det noen her som har noen gode huskeregler for de tingene vi ikke bruker, men likevel forventes å huske? Bingo! Her er essensen i problemet med opplæringen. Den burde handle om mye annet enn tutesignaler i tåka, for det er det ingen som husker allikevel hvis de en gang skulle være så uheldige å komme ut for tåkeheimen et par ti-år etter at båtførerprøven ble tatt... :-) Kk Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 (redigert) Bingo! Her er essensen i problemet med opplæringen. Den burde handle om mye annet enn tutesignaler i tåka, for det er det ingen som husker allikevel hvis de en gang skulle være så uheldige å komme ut for tåkeheimen et par ti-år etter at båtførerprøven ble tatt... :-) Kk Bingo! er nok mer enn en kan si om ditt innlegg.. Det at du ikke holder deg oppdatert etter at du har avlagt en eksamen betyr ikke at alle andre er like dumme..En må selvsagt holde seg oppdatert, det være seg enten man er båtfører, bilfører eller kokk.. Det at du ikke skjønner dette har jeg forståelse for Redigert 1.August.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
KongKing Svart 1.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Nå er det ikke meg dette handler om, men om båtførerprøven er god i dagens form. Jeg har ingen interesse av å lære meg tutesignaler eller alle former for lanterneføring for diverse nyttefartøyer. Kommer aldri til å ha brukt for det. Hvis du tror at de som tar båtprøven leser pensum om og om igjen årene etter og ev. kjøper oppdaterte utgaver av bøkene så er du i beste fall naiv. Det er ikke Kardemommeby vi lever i. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Nope, har både båtførerprøve og forsikring i orden. Er bare ikke enig i at båtførerprøven slik den er idag er løsningen på alle "fjordens problemer" Hvem har sagt det? Selvfølgelig er den ikke det. Med en generell (og kanskje ikke generell nok) båtførerprøve, får den enkelte bruke det som passer for seg selv. Bruker du garantert ikke båten om natten, trenger du selvfølgelig ikke finne frem pensumboken hver kveld og repetere alt om lanterner før du ber aftenbønnen. hva med å bruke det en måtte ha inne i hodet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stiffler Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Bingo! er nok mer enn en kan si om ditt innlegg.. Det at du ikke holder deg oppdatert etter at du har avlagt en eksamen betyr ikke at alle andre er like dumme..En må selvsagt holde seg oppdatert, det være seg enten man er båtfører, bilfører eller kokk.. Det at du ikke skjønner dette har jeg forståelse for På kanten ufin den siste kommentaren mot KongKing der Sydvesten... At folk ikke er enig i dine meninger syns eg du bør respektere, uten å gå langt i å insinuere at dine motdebattanter er dumme.. Gud hjelpe hvor kjedelig et diskusjonsforum hadde vert om alle var enige. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 hva med å bruke det en måtte ha inne i hodet? Dersom du leser noen av mine innlegg en gang til, så ser du kanskje at eg mener du ofte kommer langt med å holde deg edru, og bruke hodet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 (redigert) Ufin??, KingKong har flagget klart og tydelig at han ikke ser behovet for å holde seg oppdatert, og han tror heller ikke at andre oppdaterer seg, dette er beskrevet i innlegg #54 Redigert 1.August.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 . hva med å bruke det en måtte ha inne i hodet? Det betinger vel at det noe å bruke? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
lgboat Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Båtførerprøven SKAL og MÅ være generell og overfladisk; IKKE spesiell og dyptpløyende. Det er snakk om å bibringe det store gross av båtbrukere en grunnleggende kunnskap til bruk i utøvelsen av deres båtliv. Så kan man glemme det man tror man ikke får bruk for, og lære mer om det man syns man trenger og har interesse av. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Ufin??, KingKong har flagget klart og tydelig at han ikke ser behovet for å holde seg oppdatert, og han tror heller ikke at andre oppdaterer seg, dette er beskrevet i innlegg #54 Ok, beklager Sydvesten, da har eg nok mistolket deg. Kan du forklare hva du mener med "Det at du ikke skjønner dette har jeg forståelse for" i svaret mot KongKing dersom det ikke var nedlatendes? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Dersom du leser noen av mine innlegg en gang til, så ser du kanskje at eg mener du ofte kommer langt med å holde deg edru, og bruke hodet. Selvfølgelig må en være edru for at det inne i skolten skal fungere. Jeg håper inderlig ikke at din ordbruk der du bruker ordet "du" og "deg" hentyder på "meg". Hadde jeg vært deg, ville jeg heller skrevet: "eg mener eg ofte kommer langt med å holde meg edru, og bruke hodet". Bruk det til å repetere det i båtførerprøven som passer ditt båtbruk. Og kanskje også for situasjoner du måtte komme ut for som du ikke har tatt høyde for? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stiffler Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Det betinger vel at det noe å bruke? Beklager å plage deg igjen Sydvesten, men her står eg igjen i fare for å tolke dette negativt mot dine motdebatanter. Kan du utdype dette litt så eg ikke gjør den feilen å tro at du insinuerer at de som ikke er enig med deg har noe "mellom ørene" Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Selvfølgelig må en være edru for at det inne i skolten skal fungere. Jeg håper inderlig ikke at din ordbruk der du bruker ordet "du" og "deg" hentyder på "meg". Hadde jeg vært deg, ville jeg heller skrevet: "eg mener eg ofte kommer langt med å holde meg edru, og bruke hodet". Bruk det til å repetere det i båtførerprøven som passer ditt båtbruk. Og kanskje også for situasjoner du måtte komme ut for som du ikke har tatt høyde for? Ja, når eg skriver du så er det generelt til alle som leser Lars. Ikke deg spesifikt :) Ser at den kan tolkes som at du (Lars) kunne hatt nytte av å holde deg edru. Beklager den. Håpløst formulert :) Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Sammenligninger med førerprøve for bil blir tullete; kjører du bil så kommer du normalt (90% av oss) daglig opp i brorparten av problemstillingene du må kunne noe om. Uansett hvilken biltype du måtte kjøre. For alle oss godværs/småturs båtførere derimot så går det år (aldri) før 70-80% av pensum blir relevant. At det kreves kompetansebevis for å kjøre båt er helt grei, men det er faktisk rom for å dele inn i flere grupper (trenger ikke 20-30). For de som absolutt skal sammenligne med vei har vi faktisk det der også; moped -lett mc -tung mc -personbil -personbil m/henger - liten lastebil... Holdt meg nå unna lastebil/vogntog siden det tidligere i tråden er erklært tilsvarende kystskipper.... men altså tilpasset de enkeltes behov/bruksområde. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Lars H. Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Beklagelse godtatt. Jeg holder meg edru underves, og stort sett alltid ellers.også. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
KongKing Svart 1.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Sammenligninger med førerprøve for bil blir tullete; kjører du bil så kommer du normalt (90% av oss) daglig opp i brorparten av problemstillingene du må kunne noe om. Uansett hvilken biltype du måtte kjøre. For alle oss godværs/småturs båtførere derimot så går det år (aldri) før 70-80% av pensum blir relevant. At det kreves kompetansebevis for å kjøre båt er helt grei, men det er faktisk rom for å dele inn i flere grupper (trenger ikke 20-30). For de som absolutt skal sammenligne med vei har vi faktisk det der også; moped -lett mc -tung mc -personbil -personbil m/henger - liten lastebil... Holdt meg nå unna lastebil/vogntog siden det tidligere i tråden er erklært tilsvarende kystskipper.... men altså tilpasset de enkeltes behov/bruksområde. Dette synes jeg var et godt innspill. Hva med å ha 3-4 forskjellige kurs, der alle har det grunnleggende, men at det lages for forskjellige bruksmønstre? Hadde vært lurt tror jeg. Kk Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Les innlegg 60. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 1.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Beklager å plage deg igjen Sydvesten, men her står eg igjen i fare for å tolke dette negativt mot dine motdebatanter. Kan du utdype dette litt så eg ikke gjør den feilen å tro at du insinuerer at de som ikke er enig med deg har noe "mellom ørene" Ingen grunn til å bry seg om Sydvesten og hans måte å diskutere på. Han har en lang tradisjon for å synes at alle andre er idioter som ikke er enig med han, og ta person og ikke sak. Gjerne i samme slengen. Et godt råd: Bare overse det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Les innlegg 60. Som er et innlegg jeg ikke utelukkende er enig i.... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
lgboat Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Neivel, men jeg underviste i mange år til Båtførerprøven i tillegg til å holde egne kurs. Jeg tilbød alltid elevene å bli med ut på nattseilas, noe mange fant ekstremt lærerikt. Hadde noen hundre elever ialt, en misfornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 1.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Les innlegg 60. Er enig i at et kurs ikke skal være for dyptpløyende, men hvis man har en begrenset tid til rådighet burde det være fokus på helt andre ting enn misvisning og hvordan lanterneføringen til en fiskebåt med et slep lenger enn 20 meter er... Men det er kanskje vanskelig å lage noe for alle... Hvis poenget er, som en tidligere i tråden nevnte, å forberede folk på faresituasjoner f.eks tåke så tror jeg man bommer. Det vil ikke folk fest huske uansett. Noen forskjellige varianter av kurs burde vært nyttig for å øke kompetansen for de forskjellig bruksområder for fritidsbåt. Fortsatt ikke dyptgående, men med fokus på de situasjoner brukeren har størst sjanse for å komme ut for. Kk Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 1.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Jeg tilbød alltid elevene å bli med ut på nattseilas, noe mange fant ekstremt lærerikt. Hadde noen hundre elever ialt, en misfornøyd. Det er nettopp en slik opplæring som hadde vært bra! Å prøve ut i praksis er det du lærer av. For mange ville kanskje et slikt nattseilaskurs ikke vært matnyttig i ettertid, men jeg er sikker på at de som ser for seg å seile nattetapper hadde satt stor pris på en slik opplæring. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Vi kan vel være enig om at behovet til kunskap varierer litt mellom 17 fots skjærgårdsjeeper og 49 fots trawlere ment til å krysse hav med? 50 knops RIB'er og seilbåter har jo også endel forskjeller, og krav til kunskap. Burde jo vert mulig å hatt en generel del i opplæringen, samt en del som gikk spesifikt på båttype du besitter. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Har man ikke forutsetning til å tillegne seg de gunneggende kunnskaper, hva da? Tikkende bomber på sjøen ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.