Jump to content

Meningsløs båtførerprøve?

KongKing

Recommended Posts

Har du ikke nødvendig navigasjonsutstyr ombord (som feks. kart og kompass) og smeller på og ødelegger båten, kan du få store problemer med utbetaling av forsikringen.

Har du noen gang hørt om en slik sak hva angår en fritidsbåt?

Ellers har vel årets sesong vært relativ rolig hva angår skader og uhell til tross for at det etter sigende finnes en mengde idioter til sjøs med for store båter og høy fart og trolig heller ikke har tatt denne prøven. Egentlig er det eneste jeg for egen del har lagt merke til så langt i sesongen at jeg har til gode å se en fører av vannscooter som overholder reglene hva angår fart selv om reglene trolig er godt kjent blant disse.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja kjøper man en stor båt har man sikkert råd til å lære å bruke den. En kan ikke kjøre buss med mopedprøve heller

Akkurat dette er jeg ikke sikker på. mulig de har råd.. men kunnskapene er ikke alltid tilstede.. Har sett mye morsomt med nyervervede store båter opp gjennom tiden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Når man tar båtførerbeviset, så er det ikke hver og en sitt personlige behov eller syn er avgjørende for hva en skal lære, men det er gitt av hva man har lov til å føre .. Når man har tatt dette, så har man lov til føre noe, i all slags vær, til og med når det er mørkt og/eller tåke.. Om man kommer til å gjøre spiller ingen rolle. Dette er likt som for bil, eller buss om en ønsker, en må kunne reglene for lys regulert kryss selv om man ikke skal kjøre i det.. Det skjønner de fleste, dog med noen unntak her på forumet.

Det er gitt visse rammer for hvilket pensum en skal kunne, for å bli gitt en viss rettighet.. Det beste med dette er at det er helt frivillig, ingen som tvinges til å ta noe som helst.. Vil man ikke lære eller mangler evnene, vel så får man ikke rettigheten, slik skal det også være..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hva om du da bytter båttype, fra feks. snekke til hurtiggående 43 fot cabincruieser, ta nytt båtførerbevis?

Tja, er vel ikke unormalt å måtte tilordne seg nødvendig kompetanse ettersom redskapen forandres.

Trafikkregler er jo trafikkregler, like forbanna må eg ta motorsykkelappen selv om eg har billappen frå før dersom eg ønsker å kjøre motorsykkel.

Når man tar båtførerbeviset, så er det ikke hver og en sitt personlige behov eller syn er avgjørende for hva en skal lære, men det er gitt av hva man har lov til å føre .. Når man har tatt dette, så har man lov til føre noe, i all slags vær, til og med når det er mørkt.. Om man kommer til å gjøre spiller ingen rolle. Dette er likt som for bil, eller buss om en ønsker.. Det er gitt visse rammer for hvilket pensum en skal kunne, for å bli gitt en viss rettighet.. Det beste med dette er at det er helt frivillig, ingen som tvinges til å ta noe som helst

Helt klart Sydvesten, men det betyr ikke at det ikke er rom for å diskutere om båtførerprøven slik den er idag er optimal?

Eg har spurt før i denne tråden, men ingen kan svare:

Viser statistikk at innføring av båtførerbevis for de født etter 1980 at dette fungerer etter hensikten?

Er det rett at den gruppen som er overrepresentert i ulykkestatistikken slipper unna? De er også den gruppen med størst kjøpekraft, som kan kjøpe størst/raskest/farligst redskap.

Gud bedre, en klassisk BP-tråd for folk som kjeder seg!

Kjør på: Om DL5 var obligatorisk for å føre båt, ville vi hatt betraktelig færre tullinger på sjøen. Enten er folk for tette til å ta den, for late eller de ville fått høynet sitt kompetansenivå nok til å utgjøre en vesentlig redusert risiko for andre til sjøs.

Det finnes lite trolig noen slik statistikk så det blir bare synsing, men rent generelt så blir man ikke dummere av å tilegne seg kunnskap så noen skade gjør denne kunnskapen neppe. Selv mener jeg at før det blir en praktisk prøve så har den svært liten betydning for økt sikkerhet til sjøs.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kjenner en som har skippra 72 fots båt i en alder av 13 år. gikk etter kart og kompass/lykter som den største selvfølge.. Men ser daglig folk som durer rundt i 30 fotingene sine på flaks og tilfeldigheter! Her ute er det skikkelig paddemark, Men ser stadig folk som går på feil side av staker,osv. Princess 35 i 30 knop på en plass jeg ikke Kjører GH 14 engang. (tørt ved fjøre) Båtførerbevis? aner ikke.. Men dårlig med kompetanse i allefall..

Etter å ha fulgt med i tråden her, så koker det ned til at TS og Stifler føler det dypt uretferdig at vi som er født før 1980 ikke er pålagt å inneha båtførerbevis, for å føre fartøy som overskrider gitte spesifikasjoner. Og at pensum i for opplæringen ikke er relevant nok for deres bruk av fartøy.

Det første skyldes vel at det ikke hadde vært kapasitet til å holde kurs og prøver for de som ble berørt, om også de født før 1980 skulle hat krav om prøve.

Det andre, spørsmål om relevant innhold, beror på kunskapsfeltets bredde. Fra ferdsel med jolle og 26 hk motor, 14,99m 19,5 ton båt eller 14,99m båt med ubegrenset motor størelse. Det dekker ferdsel på lukket farvan til ferdsel i hele Norden, inkl. Svalbard.

Det er selvsagt litt meningsløst at vi gamlingene kan hive os ned i et hvilket som helst fartøy innenfor nevnte begrensninger, og rase avgårde til alle døgnet og årets tider, med 0,8 promille. Denne meningsløsheten forsvinner med oss. Nye unge båtførere har etter regelen nå et minimum av kompetanse og forståelse av hva det vil si å sette seg ved roret i et fartøy, innenfor nevnte begrensninger.

Det er en stor forbedring i forhold til oss som ikke hadde krav om opplæring!

Så gled dere over det, og synes dere det er noe dere ikke lærer nokk om så finnes det bøker og mye nyttig på nettet

God tur!:-)

Aileen ll

Etter å ha fulgt med i tråden her, så koker det ned til at TS og Stifler føler det dypt uretferdig at vi som er født før 1980 ikke er pålagt å inneha båtførerbevis, for å føre fartøy som overskrider gitte spesifikasjoner.

Da må du ta deg et kokkekurs for her har du kokt feil... ;-)

Kan ikke huske at jeg har nevnt grensen på 1980 noe sted i mine innlegg. Jeg går klar av aldersgrensen med god margin :-) Jeg tok båtførerbevis i 1986 på ungdomsskolen, så for meg har ikke denne obligatoriske prøven noen betydning.

Men jeg har 2 døtre på 12 og 15 år som trolig vil føre småbåt om ikke så lang tid. Jeg skulle ønske de fikk en annen opplæring enn teoretiske teknikaliteter og tutesignaler når de skal ta båtførerprøven...

Men kanskje jeg tar feil om hva dette kurset inneholder og hva som vektlegges. Jeg stusser bare hver gang jeg tar sånne båtprøvetester på nett over hva som vektlegges som relevant kompetanse :-)

Kk

Da er det vel bare å registrere at flertallet her mener at dagens båtførerpensum ellerede er optimalt.

Vi som mener at det finnes et forbedringspotensiale i opplæringen er tydeligvis bare misunnelige (selv vi som er født før 1980), eller mangler viljen/evnen til å ta til oss lærdom....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Trudde denne tråden ville dø ut etter middagstider.

Stort sett de fleste av oss har mange "kjekt å vite" ting som vi ikkje kan om båtlivet. Feks tuting. Og slik vil det fortsette. Det man ikkje har bruk for i kvardagen treng jo ikkje ligge øverst i harddisken.

Men det er eit dramatisk skritt frå å ikkje kunne, til å ikkje ønske å vite kva feks signal på sjøen betyr. Slik holdning stopper neppe med tutesignal. Dykkere lever feks farlig rundt slike holdninger. Og vi får håpe det aldri slepes lange slep i mørket.

Hvorfor dette maset om statistikk ? Stort sett kvar einaste omkommet er bevis på at manglende kunnskap har tatt liv på sjøen.

Men dette er som ein fullstendig einveis fotballkamp, eg må gløtte innom sjølv om resultatet er opplagt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ja Sæbø en må innom for å se resultatet. Og om trådstarter hadde kommet med siste del av sit innleg #93

.... Jeg tok båtførerbevis i 1986 på ungdomsskolen, så for meg har ikke denne obligatoriske prøven noen betydning.

Men jeg har 2 døtre på 12 og 15 år som trolig vil føre småbåt om ikke så lang tid. Jeg skulle ønske de fikk en annen opplæring enn teoretiske teknikaliteter og tutesignaler når de skal ta båtførerprøven...

Men kanskje jeg tar feil om hva dette kurset inneholder og hva som vektlegges. Jeg stusser bare hver gang jeg tar sånne båtprøvetester på nett over hva som vektlegges som relevant kompetanse :-)

Kk

på side en i tråden, da tror jeg ikke det hadde blitt 5 sider i kveld. :-)

Aileen ll

Men det er eit dramatisk skritt frå å ikkje kunne, til å ikkje ønske å vite kva feks signal på sjøen betyr.

Hvis den var til meg så har jeg ikke i mine 35 år på oslofjorden opplevd tutereglene noen gang. Det sitter, som du sier, ikke fremme i hjernebarken. Kunne det sikkert på prøven i 86. Det har ikke noe med å ikke ønske å kunne noe, men det er kunnskap jeg ikke har hatt bruk for til nå, og som jeg tvilsomt kommer til å få brukt for. Derfor har jeg ikke brukt energi på å lære meg det. Akkurat som at jeg ikke bryr meg om hva tørrfall er eller misvisning. Jeg har rett og slett valgt bort irrelevant informasjon. Har nok unyttig kunnskap i pappen fra før... ;-) hehe

Så det er fornuftig å kunne bruke kart, i en båt uten kart?

Så det er fornuftig å kunne forklare misvisning og deviasjon i en båt uten kompass?

Så det er fornuftig å kunne nattseilas når du aldri er ute på natten?

Så det er fornuftig å kunne bruk av VHF ( som faktisk pensum til båtførerprøven sier) i en båt uten VHF og uten VHF sertifikat?

Så det er fornuftig å kunne innstille GPS iht riktig kartdatum, ED 79, WGS 84 i en båt uten GPS?

Eg sier ikke at kunnskap er unyttig, det eg sier er at slik det er idag blir det for generellt.

Akkurat det med VHF i pensum til båtførerprøven, ilustrerer det eg mener bra; den dagen eg skal ha meg VHF skal eg også tilordne meg kunnskap om bruk.

nå har jeg ikke lest igjennom hele tråden enda så jeg veit ikke om du har fått svar på denne enda. men.

1: hvis du kjører på en grunne med båten din uten kart så gir forskringselskapet deg fingeren når du ber om erstatning før de ler av deg og ikke gir deg noe ( det er krav om å ha papirkart i båten ).

2; hvis du kjører på en grunne med båten din uten kompass i båten så er resultatet det samme som over bare med kompass isteden for kart :)

3: den dagen motoren din går føyka så du må kjøre på tomgang/ro/drive/seile hjem igjen så alt tar lenger tid så kan det bli veldig kjekt og kunne litt om nattseilas du skal gjerne være forberedt på at ting kan skje

4: dette var ikke pensum når jeg tok båtførerprøven så jeg veit ikke hvor godt man skal kunne bruke vhf`en men det er da eget bevis for dette så jeg ser for meg at eneste kravet her er at du veit hvordan du melder ifra hvis noe skjer engang og du av en eller annen grunn har tilgang på vhf ( en kamerat sin båt vedsiden av osv osv )

5: gpsen mener jeg heller ikke var pensum når jeg tok førerprøven så ingen kommentar på den :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...