KongKing Svart 1.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 (redigert) om trådstarter hadde kommet med siste del av sit innleg #93 på side en i tråden, da tror jeg ikke det hadde blitt 5 sider i kveld. :-)Ser ikke helt hvorfor det skulle gjøre en forskjell, men noen trodde kanskje jeg er en tenåring som klaget på at båtførerprøven ble innført, og da skal "gamlekara" vise hvem som er eldst... ;-) Og med innlegg nr 100 på plass kan tråden dø :-) god natt! Kk Redigert 1.August.2014 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 nå har jeg ikke lest igjennom hele tråden enda så jeg veit ikke om du har fått svar på denne enda. men. 1: hvis du kjører på en grunne med båten din uten kart så gir forskringselskapet deg fingeren når du ber om erstatning før de ler av deg og ikke gir deg noe ( det er krav om å ha papirkart i båten ). 2; hvis du kjører på en grunne med båten din uten kompass i båten så er resultatet det samme som over bare med kompass isteden for kart :) 3: den dagen motoren din går føyka så du må kjøre på tomgang/ro/drive/seile hjem igjen så alt tar lenger tid så kan det bli veldig kjekt og kunne litt om nattseilas du skal gjerne være forberedt på at ting kan skje 4: dette var ikke pensum når jeg tok båtførerprøven så jeg veit ikke hvor godt man skal kunne bruke vhf`en men det er da eget bevis for dette så jeg ser for meg at eneste kravet her er at du veit hvordan du melder ifra hvis noe skjer engang og du av en eller annen grunn har tilgang på vhf ( en kamerat sin båt vedsiden av osv osv ) 5: gpsen mener jeg heller ikke var pensum når jeg tok førerprøven så ingen kommentar på den :) Er ikke uenig i det du sier der. Men er det ikke rart at myndighetene pålegger meg å bevise min kompetanse i å lese kart, men de driter i om eg har kart i båten? Hva forsikringselskapet forlanger den dagen det smeller er en annen ting. Men at kravet til kompetanse skal være det samme om du fører en snekke uten opplagt strøm til kartplotter/GPS i 5 knop er det samme som om du har en 49 fots trawler du kan krysse jorden med synes eg er rart. At det er samme kravet til en seilbåt eller en 60+ knop RIB med steppet skrog er det samme er for meg en gåte. Eg er på ingen måte imot kunnskap og båtførerbevis. Men slik det er idag må det være mulig å forbedre det mener eg. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 (redigert) Men det er eit dramatisk skritt frå å ikkje kunne, til å ikkje ønske å vite kva feks signal på sjøen betyr. Slik holdning stopper neppe med tutesignal. Dykkere lever feks farlig rundt slike holdninger. Og vi får håpe det aldri slepes lange slep i mørket. Tviler på at noen ikke ønsker å kunne hele pensumet, i alle fall er ikke det tilfelle for meg. Tvert i mot er det akkurat det motsatte som er problemet: Jeg leser gjennom pensumet årlig, men er frustrert over at mye av det aldri sitter. Selv om jeg sjelden seiler om natten, og prøver å unngå å dra ut i tåke, så kan jeg ikke garantere at jeg klarer meg uten å vite disse tingene. Når situasjonen inntreffer blir jeg bare nødt til å slå opp i boka. Egentlig er jeg vel mer frustrert over at reglene ikke er mer logisk utformet, for å hjelpe oss som bare en sjelden gang får prøvd teorien i praksis. Det med rød og grønn lanterne på hhv. babord og styrbord side er lett å huske, hvis man kjenner sjøveisreglene: Ser man rødt lys så viker man (båt fra styrbord side), akkurat som man stopper på rødt med bil. Jeg trenger ikke å vite forskjell på en fiskebåt med trål eller en båt med slep, bare at jeg ikke skal krysse rett etter dem. Egentlig vil jeg bare holde meg langt unna alt som ikke er små lystbåter. Min regel her er: Ser jeg fler lanterner enn en normal motorbåt, så holder jeg meg langt unna. Har jeg ikke sikt (tåke), og ikke husker lydsignalene, så hadde jeg nok bare blitt liggende i ro (utenfor skipsleia) og gitt regelmessig lyd fra meg. Selv om dette ikke er riktig er det kanskje tryggere enn ingenting? Det er i alle fall mulig å huske, selv for amatører som meg. Redigert 1.August.2014 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 (redigert) Ok. Jeg trodde det gjaldt alle med båt over 10 hk og som kunne gå over 10 knop. Snekka mi har 33 hk... ;-) Kk Dette i seg selv vitner vel om manglende kunnskaper.. Hadde du tatt båtførerprøven eller oppdatert dine kunnskaper så hadde du vist dette.. Redigert 2.August.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
KGB70 Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Ja det er kanskje litt for mye om du skal ut en liten båt kun om dagen. Men dette er minimums kunnskapene myndighetene mener at vi skal kunne for å kunne ferdes litt tryggere på sjøen. Om det ikke passer i dag kan det jo passe i fremtiden. Ser vel ikke helt for meg at vi skal ha en drøss med forskjellige kurser for å tilfredsstille alle sine behov. Men det er nå så at det er folk med mer kunnskaper om sjølivet en det jeg og du har som har tenkt ut dette da. Så noe fornuft er det vel i dette. Og en ting til når du har gjennomført kurset kan du gjøre noe som mennesket er veldig god til: glemme det du ikke trenger. God tur på sjøen og husk at gul lanterne kanskje forteller deg at det er ett slep bak båten............ ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 (redigert) Hvis den var til meg så har jeg ikke i mine 35 år på oslofjorden opplevd tutereglene noen gang. Det var da merkelig, jeg hører dem nesten hver dag jeg er ute i indre Oslofjord. Jeg vil si du har store og potensielt farlige hull i kunnskapen hvis du ikke vet forskjellen på ett, to eller tre korte støt i fløyta. Redigert 2.August.2014 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 nå har jeg ikke lest igjennom hele tråden enda så jeg veit ikke om du har fått svar på denne enda. men. 1: hvis du kjører på en grunne med båten din uten kart så gir forskringselskapet deg fingeren når du ber om erstatning før de ler av deg og ikke gir deg noe ( det er krav om å ha papirkart i båten ). 2; hvis du kjører på en grunne med båten din uten kompass i båten så er resultatet det samme som over bare med kompass isteden for kart :) Du er vel i alle fall den andre her som hevder dette, men jeg spør igjen; Kjenner du, eller noen andre her, til en eneste sak hvor dette har vært utfallet av en forsikringssak? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
glalaks Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Hvis den var til meg så har jeg ikke i mine 35 år på oslofjorden opplevd tutereglene noen gang. Det sitter, som du sier, ikke fremme i hjernebarken. Kunne det sikkert på prøven i 86. Det har ikke noe med å ikke ønske å kunne noe, men det er kunnskap jeg ikke har hatt bruk for til nå, og som jeg tvilsomt kommer til å få brukt for. Derfor har jeg ikke brukt energi på å lære meg det. Akkurat som at jeg ikke bryr meg om hva tørrfall er eller misvisning. Jeg har rett og slett valgt bort irrelevant informasjon. Har nok unyttig kunnskap i pappen fra før... ;-) hehe Og neste problem er om du lærer deg tutesignalene og bruker dem så stusser nok de fleste på hvorfor du driver med den tutinga! Er enig i at det er mye unyttig lærdom på båtførerprøven.. Den henger ikke helt med i tida. Var sikkert bra for 30 år siden. Den har så klart mye nyttig lærdom også. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
quantumduck Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Ok. Jeg trodde det gjaldt alle med båt over 10 hk og som kunne gå over 10 knop. Snekka mi har 33 hk... ;-) Ja det har den sikkert. Men en typisk tøffe-rundt-i-sjekte som ofte er "kroneksempelet" til kunnskapsløse folk som skal mene noe om hvor meningsløs båtførerprøven er, faller altså utenfor kravet. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Så det er fornuftig å kunne bruk av VHF ( som faktisk pensum til båtførerprøven sier) i en båt uten VHF og uten VHF sertifikat? Så det er fornuftig å kunne innstille GPS iht riktig kartdatum, ED 79, WGS 84 i en båt uten GPS? Eg sier ikke at kunnskap er unyttig, det eg sier er at slik det er idag blir det for generellt. Akkurat det med VHF i pensum til båtførerprøven, ilustrerer det eg mener bra; den dagen eg skal ha meg VHF skal eg også tilordne meg kunnskap om bruk. Båtførerprøven er ikke utelukkende tilpasset seilas i mangelfullt utstyrt fartøy. Dessuten er det lov - slik du med litt vekslende hell prøver - å bruke hodet litt og se an hvordan man bruker egen båt. Ferdes man kun i fjæra i en liten sjekte er kanskje ikke behovet for vhf stort. Da er man sikkert også lykkelig uvitende om hva pensumet sier om vhf siden man antaglig ikke har tatt seg bryet med prøven. Er båten over 8m derimot, er det vel en viss mulighet for at man også seiler i litt dypere vann innimellom. Da er det fornuftig med vhf. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Jeg har jo selv tatt båtførerprøven selv om jeg er av en årgang som gjør at jeg ikke behøver å gjøre det. Jeg valgte å ta et kurs og det var veldig nyttig for meg. For meg var det dørgende likegyldig å gå gjennom vikepliktreglene seilbåter imellom ettersom jeg aldri kommer til å skaffe meg en seilbåt, men jeg opplevde som veldig nyttig å få innføring i hvordan bruke et kart og beregne posisjoner og også få en innføring i fyrsignaler. Faktisk ble jeg såpass gira på dette med kart og kurs at jeg har kjøpt meg både passer og kurslinjal og synes det er litt morsomt å prøve meg fram med det, selv om jeg til vanlig mer bruker iPaden. Nå har jeg jo en snekke og planlegger litt lengre turer med den, så jeg har kanskje litt mer nytte av å kunne slike ting enn en som har en mindre båt og stort sett holder seg til faste farvann. I begynnelsen som båteier var jeg nesten manisk når det gjaldt å bruke iPaden og se hvor jeg befant meg på kartet, sjekke dybder og grunner og slikt, men nå tar jeg ikke den i bruk før jeg nærmer meg mer ukjent og trangt farvann. For jeg har vært så mye ute i Oslofjorden og kjenner båten såpass godt nå at jeg ikke føler behovet for å dobbeltsjekke hvor jeg er hele tiden. Å få en kort innføring i VHF synes jeg også var nyttig. Jeg har ikke VHF i båten nå, men har tenkt å få det, og da synes jeg det er greit at jeg ikke er helt grønn på bruken når jeg skal begynne å lese meg opp på det, kanskje til neste sesong. Pensum til båtførerprøven er jo bare grunnleggende og må dermed også bli ganske generelt, du skal kunne litt om mye, og sånn må det jo nesten bli hvis man ikke skal komme opp i samme tilstander som når man skal ta lappen for bil! Jeg kunne personlig tenkt meg en praktisk del, men ser at det kan bli vanskelig å gjennomføre. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Mulligan Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 For meg var det dørgende likegyldig å gå gjennom vikepliktreglene seilbåter imellom ettersom jeg aldri kommer til å skaffe meg en seilbåt, Kom ikke i ettertid å klage på at de vingler fordi du ikke forsto bakgrunnen for manøveren. Sitér dette innlegget Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Synes prøven slik den er i dag, om man skal være på den kritiske linjen, er for overfladisk på for mye. Man kunne kanskje redusert på båtstørrelse man kan føre, og droppa litt på enkelte momenter. Men, å ha et minimum av navigasjonsevner synes jeg er helt på sin plass. Folk har gått seg bort i kjente fjellområder før også, hvorfor skal ikke det kunne skje på sjøen? Å vite hvilke lanterner som betyr hva er kjekt å vite. Om man ikke bruker det hver dag, glemmer det, og så ser det igjen, vil man i det minste vite noe om hva det betyr, og kanskje lettere finne ut hva det rikelig betyr. Angående de som "slipper" prøven pga fødselsdato, så er det flere som har tanker om at det er midlertidig, for at kapasiteten for båtførerprøve ikke skal sprenges. Ergo, når modell 80+ har begynt å ta sine bevis så kommer det forhåpentlig en endring som gjør at de som er født tidligere også må ha prøven æ Sitér dette innlegget Link to post
ph. Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Man kan ikke se bort fra at prøvekrav også skjerper oppmerksomheten til havs. Joda, det er endel endel neppe nyttig viten, slik som 22,5grader aktenfor tvers (bortsett fra for lanternefabrikanter), men når enhjver 16åringer som vil styre litt raskere fartøy kjøres gjennom en prøve, tas kanskje sjølivet mer alvorlig. En annen sak er at praktisk prøve og kjøring med pirkete sjåførlærer kanskje ville vært vel så nyttig som innpugging av abstrakta. p. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Noen kapasitetsproblemer på lærersiden har det vel aldri vært. Men interessen for kurs datt merkbart her på østlandet da kravet kom for de født etter 1.1.80. Tatt seg noe opp da båtforeninger o.l (særlig seilforeninger) begynte å arrangere kurs i større grad og til rimelig lave priser (mange deltakere). Selv hadde jeg alt fra to-tre til tredve elever pr kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Lanterners vinkel er av betydning meir en spec for fabrikant, og er meget nyttig viten. Vinkel man innhenter /krysser og / eller blir innhentet på avgjør hvem som skal holde av vei for den andre. Dette avgjøres av hvilke lanterner som er synlig for fartøyene. Eg er litt satt ut. Eg håper alle bruker vest for egen del. Må igjen anbefale å ta eit bårførerkurs. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
leif_erikg Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Det eneste som er idiotisk med båtførerprøven er at den ikke er påkrevd for alle. Sliter med å forstå at de som er noen år eldre enn meg er så mye mer kompetent. Tragikomisk at det ikke stilles kompetansekrav til en 50-åring som stiller seg bak roret for første gang, gjerne i en båt som gjør 50 knop, mens en 30-åring som har kjørt båt siden han var 5 år må ta båtførerprøven. Jeg mener ikke at 30-åringen skal slippe unna, men forstår ikke hvorfor 50-åringen skal gjøre det. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Muren Motorsport Svart 2.August.2014 Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Fjellgåerbevis da? Hvorfor er ikke det påkrevd? Hauevis me folk som roter seg bort i skodda.. roter seg nedi en dal eller oppå et fjell di ikke kommer seg verken opp eller ned.. Jeg bor på en plass der det nesten ikke er plass til flere skvalpeskjær, ALLE har båt, båtførerbevis har vel enkelte.. Men har til dags dato tilgode å se noen har rent seg opp.! ok en meeeget bedugget gjeng gikk seg på en stake rett utfor stuedøra deres omtrent, Men der hadde det nytta lite med allverdens papirer.. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Kom ikke i ettertid å klage på at de vingler fordi du ikke forsto bakgrunnen for manøveren. ??? Her snakker jeg ikke om min vikeplikt som motorbåt for seilbåter, den forståelsen har jeg inne, men seilbåt kontra seilbåt. Som det var vel mye om på kurset jeg var med på. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
alidal Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 ettersom jeg aldri kommer til å skaffe meg en seilbåt, Det er det flere som har sagt og som nå seiler....... Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Det er det flere som har sagt og som nå seiler....... Ja, hovmod står kanskje fot fall der, man skal vel aldri si aldri! Men jeg har aldri vært om bord i en seilbåt og det er ikke noen tradisjon for det i min familie, så jeg tror ikke det er veldig sannsynlig... :-) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
pernod Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 kunnskap og lærdom er lett og bære................... Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Fin tråd. Dokumenterer til fulle behovet for Båtførerprøven OG at man må gjennom kunnskap som man ikke umiddelbart ser nytten av, men som når man tenker seg om, forstår at kan være nyttig likevel fordi vi ikke er Gud og derfor ikke apriori vet hvilke situasjoner vi kan komme i på sjøen senere i livet. Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 . Selv gikk eg på skolen og lærte om brøk,geometri, fysikk og en masse fag som jeg ikke har "bruk" for. Har tilsammen 30 timers kurs i bruk av hjertestarter som jeg aldri har hatt bruk for.............................. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.August.2014 Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Er ICC varianten bedre - med krav til en praktisk prøve som gjør båtførerprøven til noe mer enn et kort teoristudie? ICC slik den praktiseres er absurditet tatt helt ut. Ved den praktiske prøven for seilbåt skal du ta båten ut av havn, sette seil, foreta en del manøvrer og så fortøye båten igjen. Da får du ICC for seilbåt. Og den gjelder ikke for motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.