Jump to content

Meningsløs båtførerprøve?


KongKing

Recommended Posts

Fin tråd. Dokumenterer til fulle behovet for Båtførerprøven OG at man må gjennom kunnskap som man ikke umiddelbart ser nytten av, men som når man tenker seg om, forstår at kan være nyttig likevel fordi vi ikke er Gud og derfor ikke apriori vet hvilke situasjoner vi kan komme i på sjøen senere i livet.

Helt enig, behovet blir svært tydelig dokumenter i denne tråden! Nå er det slik at de fleste klare å tilegne seg de kunnskaper som skal til for å bli kompetente båtfolk, men noen har holdninger som bare håpløse og derfor alltid vil være en fare for seg selv og andre på sjøen. Kunnskap er bortkastet på disse.

Link to post

Er det virkelig det dere får ut av å lese innleggene til de som er kritiske til dagens versjon av båtførerprøven?

Jeg har da ikke sett noen som er negative til at man skal ha tilegnet seg kunnskap om reglene for å ferdes på sjøen. Det er den "skrivebordsversjonen" av dagens pensum enkelte, meg selv inkludert, er skeptiske til.

Båtførerprøven(e) kunne vært så mye bedre, og lærerik etter min mening om man delte opp f.eks. i et par "fartøysgrupper".

Ja, kanskje var innføringen av dagens obligatoriske prøve et fremskritt. Men det trenger vel ikke hindre oss i videre utvikling..... det må da være lov å ta den diskusjonen uten å bli stemplet som inkompetent "verdensmester"??

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Som enkelte vil vite driver jeg en båtskole.
Det innebærer at jeg har hatt ganske mange tusen forskjellige deltagere gjennom båtførerkurs og -prøver - og jeg er MEGET skeptisk til deler av dagens båtførerprøve.

Men samtidig har jeg mange ganger registrert med et stort smil at deltagere som åpner med å fortelle at de "egentlig kan alt dette fra før, men trenger "lappen" for å "sjøre båt" eller få rabatt på forsikringen" - det er disse som etter seks kurskvelder og tilhørende praksisturer på sjøen kommer med tilbakemeldinger av typen: "det er utrolig hvor mye jeg lærte, jeg har alltid trodd at ..., jeg har alltid ment at ..., osv, osv"

Det er slike tilbakemeldinger som gjør det kjekt å drive båtskole!

 

Men når det gjelder selve båtførerprøven, så er tiden overmoden for en gjennomgripende revisjon!

Nå har man heldigvis, stille og rolig, fjernet spørsmålene som gikk på å rette kurser for misvisning og deviasjon.

Dette er et tema som la beslag på unødvendig mange kurstimer og som småbåtbrukere garantert aldri bruker.

Men at man har beholdt ett spørsmål som går på å oppdatere misvisningen i gammel kartrose til dagens misvisning, det er fullstendig hull i holdet!

 

Jeg har i flere omganger vært i kontakt med Norsk Test og Sjøfartsdirektoratet for å få modernisert båtførerprøven, men den møllen ser ut for å male ulidelig langsomt :saint:

 

I mellomtiden kjører jeg mitt eget løp, med det minimum som båtførerprøven krever, supplert med det som erfaringsmessig er viktig for en båtbruker å mestre.

Tilbakemeldingene i gjesteboken kan tyde på at jeg er på rett spor :giggle:

(Se bort fra det siste innlegget, det er noe vrøvl som har sneket seg gjennom filteret ...)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Så vidt eg skjønner, er opplæringen tilpasset også internasjonal opplæring. Meiner å huske fra tidligere tråder, at vi har en light versjon.

Opplæringen med kartbruk, som tråden startet med, er vel ihht internasjonale tester?

Ad opplæringen. Så er vel mange for at den harmoniseres med internasjonale regler, så en om behov, kan føre/ leige tilsvarende båt i andre land.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

For den som måtte ønske å lese videre detaljer, her er brevet som jeg for over ett år siden sendte til Sjøfartsdirektoratet - etter å ha gitt opp å komme i dialog med Norsk Test.
Sjøfartsdirektør Olav Akselsen har personlig lovet meg et svar på brevet, men jeg venter fortsatt ....

 

 

Sjøfartsdirektoratet

Postboks 2222

5509 HAUGESUND

 

Stavanger 2013-05-31

 

BÅTFØRERPRØVEN,

ERFARINGER FRA DRIFT AV TESTSENTER, MED FORBEDRINGSFORSLAG

 

Innledning

På bakgrunn av at vi har drevet som autorisert sensor for båtførerprøven i mer enn 20 år, hvorav de 5 siste som testsenter NT-168, og totalt gjennomført flere tusen tester, har vi gjort en del brukererfaringer og observasjoner. Disse ønsker vi å formidle til de ansvarlige innen Sjøfartsdirektoratet og Norsk Test som en konstruktiv tilbakemelding og med et håp om at de kan bidra til en bedring.

 

Her er foreløpig 10 observasjoner med tilhørende forbedringsforslag. Rekkefølgen er tilfeldig, men alle bør gjennomgå en nærmere vurdering og helst gjøres noe med:

 

  1. Den som skal avlegge prøven møtes fortsatt med «Båtførerprøven 2011», noe som har ført til utallige spørsmål om man er kommet feil.

Det burde være mulig å oppdatere slik at årstallet følger kalenderen.

 

  1. Den som har bestilt prøven på engelsk møter først et helnorsk registrerings-skjema og får deretter valget mellom norsk og engelsk eksamen. I den engelske varianten er all hjelpetekst, «knappene» for neste spørsmål og innsending av svar på norsk. Dette er forvirrende, kandidatene trenger over-settelseshjelp og det har ført til at noen leverer besvarelsen etter å ha svart på kun det første av 50 spørsmål - i den tro at de valgte det neste spørsmålet.

For engelsk prøve skulle det være en selvfølge at all informasjon på skjermen er på engelsk og vi ser heller ikke poenget med at den som er registrert med engelsk prøve skal måtte velge mellom norsk og engelsk i ettertid.

 

  1. Spørsmål og svaralternativ på engelsk synes å være formulert av noen med begrenset kjennskap til nautisk og maritim terminologi. I den engelske teksten har man diverse «hjemmestrikkede» begrep og formuleringer istedenfor å benytte de som er alminnelig brukt til sjøs.

Spørsmål og svaralternativer i den engelske prøven trenger språkvask av en person med tilstrekkelig kjennskap til nautisk og maritim terminologi.

 

  1. Flere av spørsmålene som dukker opp i en og samme prøve er tilnærmet identiske, det skaper forvirring. Men det verste er at når dette er i ‘Spesielt viktige emner’, da kan man i realiteten stryke med kun en feil, som gjentas tre ganger - selv om alle de andre 47 spørsmålene skulle være riktige.

Det skulle være en forutsetning at like eller tilnærmet identiske spørsmål ikke dukker opp flere ganger for samme kandidat i en og samme prøve.

 

  1. Når man har levert besvarelsen kommer det en liten oversikt som viser hvor mange prosent som var riktig innen de fire hovedgruppene. Både vi og kandi-datene etterlyser med god grunn en «fasit», en tilbakemelding for hvert spørs-mål, slik at man ser hva som var feil og hva som var riktig - og kan lære av sine feil.

En individuell tilbakemelding, f.eks med rød/grønn markering for galt/rett svar, på alle 50 spørsmål skulle innarbeides i systemet. (Gjerne slik som det er gjort på Telenors SRC-prøver).

 

  1. Overgangen til nye utgaver av «Skolekart 18» har ført til at noen spørsmål/svar er feil. Toftøy lykt er f.eks omskjermet slik at den ikke lenger er synlig når man stevner den fra oppgitt posisjon ved Brattholmskjæret. Dermed er «riktig» svaralternativ blitt feil - og det korrekte svaret finnes ikke.

Spørsmålene må snarest bringes i samsvar med det nye kartet for å unngå at kandidater stryker på oppgavetekniske feil.

 

  1. Illustrasjonene som brukes i forbindelse med spørsmål er til dels meget dårlig; de er delvis scannet rett ut av de gamle papirprøvene. Symboler for staker kan misforstås - og blir misforstått. Fargegjengivelsen er også mangelfull / forvirrende og fører til unødvendig uklarhet.

En forbedring av grafikken er nødvendig for å hindre misforståelser.

 

  1. Innføring av en "infooppgave" aller først i den engelske prøven har medført at med oppløsning 1366x768 havner spørsmål 50 utenfor skjermen. Spørsmål 50 er kun tilgjengelig ved å stå på spørsmål 49 og trykke "neste spørsmål". Det er forvirrende når kandidatene oppfatter at de er kommet til veis ende på skjermen, trykker på levering - men har i realiteten spørsmål 50 ubesvart.

Det bør gjøres tiltak for å sikre at man ser hele tallrekken 1-50 samtidig.

 

  1. Vi registrerer til vår lettelse at spørsmål som betinger regning med misvisning og deviasjon stille og rolig er fjernet. Dette er et fremskritt da disse beregningene er perifere for dagens fritidsbåtbrukere. Det blir desto mer uforståelig at man har valgt å beholde et spørsmål som går på årlig endring av misvisning - som er om mulig er enda mer uaktuelt for fritidsbåtbrukere.

Spørsmål om endring av misvisning, med tilhørende beregning bør fjernes!

 

  1. Her i Stavanger har vi en jevn tilstrømning av båtinteresserte utlendinger som ønsker å avlegge båtførerprøven. Foruten engelsk har vi ofte kandidater som foretrekker tysk og vi har derfor kurs som i større eller mindre grad går på tysk. Etter gjentatte ulykker med tyske fisketurister oversendte vi for flere år siden et komplett sett med spørsmål/svaralternativ på tysk, med oppfordring til å legge disse ut som en tyskspråklig båtførerprøve via Norsk Test; men intet har skjedd - annet enn at enda noen flere tyske fisketurister har mistet livet.

Tysk bør snarest bli et mulig valg for interesserte kandidater som avlegger båtførerprøven.

 

Også på den datamessige siden har vi samlet noen erfaringer mht brukervennlighet, datasikkerhet, registrering av kandidater, inn-/utlogging, personvern og diverse bugs. Men dette lar vi foreløpig ligge, først bør man få bearbeide de observasjonene som er presentert ovenfor og gjort de forbedringene som er nødvendig.

 

 

Avslutningskommentar

Som nevnt i innledningen: dette innspillet kommer etter lengre tids bruk, mange frustrasjoner og grundige overveielser - og det kommer i aller beste mening.

 

Innspillet bygger på lang erfaring og er utarbeidet i et forsøk på å formidle til rette vedkommende at båtførerprøven må gjøres teknisk og innholdsmessig bedre for at den skal kunne fylle sin funksjon når det gjelder sikkerhet på sjøen og samtidig være til motivasjon for brukerne.

 

Ta gjerne kontakt for eventuelle spørsmål, vi skal av felles interesse gjøre vårt beste for å bistå med avklaring og ytterligere forslag til forbedring.

 

Vi ser frem til en tilbakemelding på denne henvendelsen og ber om å bli holdt oppdatert mht videre utvikling.

 

 

Med vennlig hilsen

Baatskolen POSEIDON

 

____________________

Jan Welde

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Så vidt eg skjønner, er opplæringen tilpasset også internasjonal opplæring. Meiner å huske fra tidligere tråder, at vi har en light versjon.

Opplæringen med kartbruk, som tråden startet med, er vel ihht internasjonale tester?

Ad opplæringen. Så er vel mange for at den harmoniseres med internasjonale regler, så en om behov, kan føre/ leige tilsvarende båt i andre land.

 

Beklager nives,

men der tar du dessverre feil.

Den norske båtførerprøven er IKKE tilpasset noen internasjonal opplæring.

Den ICC-prøven som nå er kommet synes å være del av en nødløsning for å dekke de verste skadevirkningene av at det norske båtførerbeviset, bl.a. på grunn av totalt manglende krav til praksis, har null anseelse utenlands ....

Harmonisering med utenlandske regler er foreløpig på ønskestadiet.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

For noen år siden hadde jeg en samtale med godt voksen mann fra Oslo ang. seiling. Han hadde seilt i over 30 år, men dette året hadde han begynt å seile regatta: "Vet du hva", sa han. "Jeg har seilt over 30 år, men kunne egentlig ikke seile". "Nå begynner jeg å lære det". En erfaring sikkert mange kan dele med han.

Det er vel slik med det meste i en båt att en må ut av rutinene å bli utfordret for å lære nytt. Krevende navigering, natt-seilas, tåke, utfordrende værforhold osv. Alt dette krever både teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter for klare det bra. Den lille båtførerprøven må da et minimum, og kanskje mindre enn det.

Link to post

Takk for retting Posedion.

Trodde vi var bedre tilpasset internasjonale tester, etter innføringen av obligatorisk bevis.

Selv om eg var klar over at det ikke er godtatt mange steder..

Er mange år siden eg tok testen selv.( I sin tid som brevkurs)

Innholdet i testen, er forsåvidt, en interessant diskusjon,

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

Men ta av deg seilerhatten og sett deg i en 17 fots rib/skjærgårdsjeep! Det er der ca 80% av oss sitter, og forblir sittende......

Jeg har full forståelse for behovet du skisserer, det er bare lite dekkende for veldig mange. Det vi små trenger er førs og fremst å kunne, og forstå, "trafikkregler" m.m.

Jeg har absolutt ingenting i mot krav til opplæring, det bør bare ikke føles meningsløst. Og det har det til en viss grad gjort.

Leser Poseidon's innlegg med glede og stor respekt. Det han skriver er vel egentlig akkurat det flere av oss "kunnskapsløse" også forsøker å meddele.....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Tja, er vel ikke unormalt å måtte tilordne seg nødvendig kompetanse ettersom redskapen forandres.

 

 

Tildels er det jo slik også, under 8m / 25hk er det ikke noe krav om noen prøve, men det skilles mellom hva man kan føre når man er under eller over 16 år, og over 15m blir kravene mer omfattende.

 

I tillegg kunne det sikkert vært på sin plass med litt ekstrakompetanse for å føre hurtiggående båt i mørke f.eks.

Link to post

For den som måtte ønske å lese videre detaljer, her er brevet som jeg for over ett år siden sendte til Sjøfartsdirektoratet - etter å ha gitt opp å komme i dialog med Norsk Test.

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen har personlig lovet meg et svar på brevet, men jeg venter fortsatt ....

 

Flere av disse spørsmålene som jeg er helt enig i, og som jeg opplevde selv, blant annet det med å få tilnærmet likelydende spørsmål flere ganger. Jeg hadde én feil, men fikk ikke vite hva denne feilen var, og det irriterer meg noe voldsomt ettersom jeg ikke aner hva den feilen kan være.

(Hadde forsåvidt to feil, men skjønte selv at det ene var feil svar og hadde tenkt å gå tilbake for å rette opp, men når jeg kom til det siste spørsmålet hadde jeg glemt at jeg skulle rette det...)

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

 

Ja, her blir den både meningsløs og verdiløs.

 

Men det er vel som så ofte ellers når kreative sjeler er på jakt etter lettjente penger: finn på en eller annen super-duper-lettvint-løsning og disse ser vi dessverre flere av i dagens båtføreropplæring - samtidig som både Norsk Test og Sjøfartsdirektoratet er temmelig handlingslammet når de skal rydde opp!

 

Jeg har selv hverken kjennskap til eller befatning med det firma i Bergen som BT-artikkelen henviser til.

Men jeg har jevnlig kandidater som har gått nettkurs og vil avlegge kun prøven ved vårt godkjente testsenter, men når nettkursarrangøren allerede har innkassert pengene for den prøven som de mener at jeg skal arrangere - da takker jeg pent nei :nonod: :nonod: :nonod:

 

Om dette skal kalles "frekkhet" eller "svindel" overlates til andre å mene noe om - jeg vil ihvertfall ikke ha noe med slike nettkurs/båtskoler å gjøre!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Men ta av deg seilerhatten og sett deg i en 17 fots rib/skjærgårdsjeep! Det er der ca 80% av oss sitter, og forblir sittende......

Jeg har full forståelse for behovet du skisserer, det er bare lite dekkende for veldig mange. Det vi små trenger er førs og fremst å kunne, og forstå, "trafikkregler" m.m.

Jeg har absolutt ingenting i mot krav til opplæring, det bør bare ikke føles meningsløst. Og det har det til en viss grad gjort.

Leser Poseidon's innlegg med glede og stor respekt. Det han skriver er vel egentlig akkurat det flere av oss "kunnskapsløse" også forsøker å meddele.....

 

Min forståelse av dette er at mange oppfatter at båtførerprøven blir for generell. Akkurat som at man må ta førerkort klasse C1 for å kjøre bil med tillatt totalvekt over 3500 kg og klasse C for å kjøre bil med tillatt totalvekt over 7500 kg, kunne man tenke seg at man innførte forskjellig sertifikat for en 20 fots snekke enn en 45 fots cabin cruiser. Det er ganske stort spenn i den klassen av båter som krever båtførerprøven om man sammenligner med alle forskjellige klasser man har for motorvogn.

 

Det jeg imidlertid ikke har noen tro på er sertifikater som er begrenset til spesielle områder eller tider. Jeg tviler på at det er mange som ville vært interessert i et sertifikat som var ugyldig etter solnedgang, det ville virke helt absurd. Konsekvensen av dette er at alle må lære seg det man mener er nødvendig for å ferdes trygt om natten. Det er nøyaktig som med motorvogn. Du kan ikke ta førerkort klasse B-dag som bare er gyldig i dagslys. Du kan heller ikke ta førerkort klasse B-lokal som bare er gyldig i nærheten av bostedsadressen din, hvor du er lommekjent. Jeg har aldri hørt om noen som etterlyser dette og som vil ta førerkort uten opplæring i mørkekjøring og langkjøring. Når du tar førerkort for bil, kan du ved oppkjøring f.eks. godt bli spurt om hvor tung tilhenger bilen kan trekke ved å sjekke i vognkortet, uavhengig av hvorvidt du noen gang kommer til å kjøre med tilhenger.

 

Men jeg synes at Stiffler har et poeng når han påpeker at det er obligatorisk for alle å lære å lese kart, men ikke obligatorisk å gjøre det eller i det hele tatt å ha med kart når man er på båttur. Det henger ikke sammen og myndighetene har åpenbart ikke helt klart for seg hvilke krav som burde stilles til en båtfører for at han skal ferdes trygt. Når du tar førerkort for bil, får du demonstrert hvor viktig det kan være å ha refleksvest med i bilen og du kan vel også få spørsmål når du avlegger prøven om refleksvest. Men det er også påbudt å ha med refleksvest. Det er altså en sammenheng mellom kravene som stilles når du avlegger prøven og reglene du må følge etterpå.

 

Til slutt vil jeg si at jeg er stor tilhenger av at man bidrar til å øke kunnskapsnivået hos folk generelt, enten de ferdes på sjøen eller ikke. Det er alltid bedre med for høy kompetanse enn for lav kompetanse. Men jeg tror det er en misforståelse at kompetanse er noen erstatning for dømmekraft og at dette kan bidra til å bli kvitt ulykker som f.eks. skyldes alkohol. De som omkommer til sjøss med høy promille ville neppe overlevd om de visste hva de ville si at du fartøyer er "i sikte av hverandre" og det ville neppe gjort saken verre om de trodde at meredianene gikk helt rundt jorda. Noen av disse spørsmålene bærer preg av å være designet for å sjekke om man har lest en bok, ikke for å sjekke om man har forstått innholdet i den. Det som er viktig å vite om meredianer er at de er rettet nord-syd, dermed kan man bruke dem til det de er beregnet på, nemlig som referansesystem sammen med breddegradene som går øst-vest. Selv om du tror at meredianen går helt rundt, gjennom polene, vet du om du befinner deg i Beringhavet eller Skagerak, hvis ikke er du ille ute uansett. Hovedårsaken til at innenbordsmotorer plasseres lang frem i båten er også totalt unødvendig å vite om du ikke designer båter. Men dette er jo båtførerprøven, ikke båtdesignerprøven.

Link to post

Sæbø; det blir litt for dumt når du begynner å spre feil info i andre tråder. Der du skriver at det er mange som mener båtførerprøven er unødvendig. Kan du vise til hvem det er som mener den er unødvendig? Du skriver jo også dette På Svai. Hvem er de mange?

 

Nå er jo Poseidon som driver med opplæring innen dette også skeptisk til enkelte ting ved prøven slik den er idag, det burde jo det vitne om at det er rom for en saklig diskusjon rundt det ihvertfall.

 

Nå har jo hele diskusjonen glidd over til å stemple alle som syns det er rom for forbedring for idioter som er misunnelig på de som slipper, kunnskapsløse, uansvarlige, og at de ikke vil lære noe som helst.

Altså en total avsporing fra diskusjonen i seg selv.

Link to post

Her var det jaggu mange verdensmestrer som ikke ser behov for båtførerprøven. Håper jeg slipper å møte disse på sjøen noengang... :giggle:

Foretrekker å ferdes sammen med folk som skjønner reglene for ferdsel på sjøen. :thumbsup:

Hvem er det som er verdensmester og ikke trenger båtførerprøven i denne tråden?

Kan vel skjønne reglene selv om en ikke nødvendigvis er enig i at opplæringen slik den er i dag er optimal?

Link to post

Hvem er det som.... selv om en ikke nødvendigvis er enig i at opplæringen slik den er i dag er optimal?

Jeg vil påstå at det er stor forskjell på å hevde at et tiltak er meningsløst kontra å hevde at det ikke er opptimalt. Men har diskusjonen medført at noen har moderert segfra å synes båtførerprøven er meningsløs, til å synes den er noe mangelfull, ja da har det vert en meningsfull diskusjon.

Som før sagt, synes man en mangler kunskap så er detbare å slå opp og finne den. God tur!

Aileen ll

Link to post

I mine øyne er den ikke bare "noe mangelfull", men svært mangelfull. Ikke minst skyldes dette at det ikke inkluderer noen praktisk prøve og så vidt jeg vet kan man svare feil på alle spørsmål som omhandler f.eks vikeplikt og allikevel få bestått og erklære seg (bli erklært) som kompetent til å føre en båt på 15 meter, 20 tonn og 1000 hk. Jeg deler ikke det synet.

Da heller takke meg til de som har gått gradene fra barnsben av og fått inn kunnskapen "the hard way" og som som godt voksen gleder seg over ferietur med familien i sin nyinnkjøpte 15 meter, en barndoms drøm som har gått i oppfyllelse!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Stiffler; Eg husker ikkje så mykje av innlegga her i farten, eg gløtter berre innom for å sjå om "spillerene er på banen ennå", og gir de litt drikke så de holder ut :giggle:

Tråden heter "meningsløs båtførerprøve". Det eg husker i farten av innlegg er at : vikeplikt mellom seilbåter er overflødig, lanterner og signalføring er overflødig, tuting er overflødig, kartlære er overflødig.

Sjølvsagt kan mykje endres og bedrast, og heldigvis kom det nokon med meir fornuftige argument på banen en at "jeg kjører bare i dagslys".

Stradivarius skriver eit godt innlegg :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...