Jump to content

Meningsløs båtførerprøve?

KongKing

Recommended Posts

I mine øyne er den ikke bare "noe mangelfull", men svært mangelfull. Ikke minst skyldes dette at det ikke inkluderer noen praktisk prøve og så vidt jeg vet kan man svare feil på alle spørsmål som omhandler f.eks vikeplikt og allikevel få bestått og erklære seg (bli erklært) som kompetent til å føre en båt på 15 meter, 20 tonn og 1000 hk.

I følge http://www.kapphorn.no/index.php/no/11-artbatsjo.html stryker du dersom du har mer enn to feil i de spesielt viktige emnene: navigasjon, sjøveisregler og sjømerker.

Det var forresten en som som sa det enkelt; føler man mangel på kunnskap da sørger man å få det ved lese seg opp eller gå på kurs. Enkel og grei oppskrift.

Når en kommer til spørsmålet om hva som er nyttig kunnskap, er argumentasjonen her nokså likt det mange lærere opplever i videregående skole hos 16 åringer. F.eks. engelsk ..jeg skal jo bli rørlegger, hva skal jeg bruke det til? Jeg skal bli kokk, hva skal jeg med pytagoras? osv. Utdanning og opplæring handler faktisk også om å få flere koblinger opp i fettklumpen slik at en kommer over 16 års nivået. Da er f.eks. matte. nyttig, det er også navigasjon og båt/sjø kunnskap. Dvs opplæring og utdanning har flere sider enn bare den helt åpenbare nytteverdien.

I følge http://www.kapphorn.no/index.php/no/11-artbatsjo.html stryker du dersom du har mer enn to feil i de spesielt viktige emnene: navigasjon, sjøveisregler og sjømerker.

Ser at det også står at man må beherske/kunne svare riktig på følgende;

Hva må du stille GPS'en på når du skal kalibrere for et nytt kurs?

Mener de nytt kurs, i så fall hvilket kurs, eller ny kurs?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

"Its a Classic" fritt etter Jimmy Carr.

Dagens oppgavebøker i matte mm opp til vidregående er like totalt på viddene mht presisjon og formuleringer. I den tid jeg hjalp barna med feks matteoppgaver var av og til eller ofte? spørsmålstillingene på det nivået beskrevet over eller regelrett feil så jeg sendte med melding til lærer om at oppgaven er uløslig slik den er beskrevet eller har flere svar i forhold til spørsmålstillingen, blir mektig imponert når de som utarbeider lærebøker ikke kan jobben sin eller har adekvate kunnskaper til denne viktige jobben.

Gjenta etter meg.... eller Jenta Etter Meg som Gunnstrøm formulerte det til i DNB reklamen....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...