Jump to content

Spørsmål om olje og lakk i tresnekke


Ulk Boble

Recommended Posts

God aften.

 

Nå som jeg har fått en litt grunnleggende innføring i maling av tresnekke, tenkte jeg nå på de områdene innvendig hvor det er lakket/oljet, altså i forhold til spørsmål. Jeg er helt grønn her, og som dere ser, har jeg altså satt skråstrek mellom "lakk" og "olje". Dette er simpelthen fordi jeg ikke har peiling om det som er der fra før, er lakk eller olje. På dette stadiet ville det kanskje ha vært naturlig å legge ut noen bilder, men jeg har dessverre ikke noen for hånd, så jeg får prøve å forklare hvilke områder som er av denne type behandling, og så kan dere resonnere dere frem til hvilke av disse som er vanligst å bruke på nevnte områder, generelt sett?

 

Innvendig er det fine flater i glinsende treverk, i et litt rødlig preg. Klassisk og "vanlig" i trebåter, men jeg vet ikke helt om det er lakk eller olje. Jeg er ikke sikker på om det spiller en så stor rolle engang, om hvilke av disse det er. Jeg er nemlig litt opptatt av dette, da jeg har fått for meg at det er viktig å vite med tanke på hva som skal påføres ved oppussing igjen. Jeg har nemlig en boks med en olje ( må komme tilbake med navnet ) som jeg vet egentlig blir brukt på utsiden av skroget. Da regner jeg med at den takler innsiden også. Ikke skroget altså, men båten.

 

Målet mitt er å få det glinsende og fint. Jeg liker glans og gjenskinn i disse områdene, som de fleste andre. Men kan noen fortelle meg noen tips om hvordan det kan være lurt å gå frem? Kan jeg pusse det som allerede er der ( hva nå enn det er ), og vaske og kjøre på noen lag med olje? Jeg regner med at jeg må ha mange lag for å denne glansfulle dybden jeg håper folk skjønner hva jeg mener med? Går man frem på samme måte som med maling? Og er det ikke også snakk om at ved olje, så må hvert lag slipes en anelse før nytt strøk? I såfall hvor mye skal jeg slipe mellom hvert strøk? Regner med det er snakk om en meget "light" pussing med fint sandpapir, for at neste strøk skal sitte bedre?

 

Er det noe spesielt jeg bør vite som er viktig, angående dette, sammenlignet med maling?

 

Håper på svar!

Redigert av Ulk Boble (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God aften :smiley:

 

I forhold til maling er lakkering litt mer krevende med tanke på resultat. Dette blant annet fordi du ser gjennom lakken og dermed kan se hvis grunnarbeidet ikke er tilstrekkelig.

 

Må spesifisere at dette er mine meninger om olje og lakk for trebåt, ut fra utdanning og erfaringer, det finnes mange veier til målet :wink: Dette blir litt generelt da det finnes utallige typer oljer og lakk som kan være egnet. Først og fremst; olje og lakk er uttrykk som ofte blir blandet. F.eks. Benar omtales mange ganger som en olje, selv om det oppfører seg mer som en myk lakk. Med det mener jeg produkter som klarer bygge en hinne, som oppnår glans i seg selv og tåler noe fysisk slitasje. Noen oljer er penetrerende, det vil si at de trenger inn og impregnerer treverket. Disse tørker ofte seint og kan der treet blir utsatt for yttre påvirkninger som sol og vann med fordel dekkes over med en mer rasktherdende olje eller lakk. Eksempler på impregnerende oljer er rå linolje, Clipper 1 og Owatrol D1. Hensikten med en penetrerende olje er å "fylle opp" treet med olje så det ikke trekker så mye fuktighet. Altså at olja skal ta vannets plass i treet. Mens hensikten med en herdende olje og/eller lakk er å beskytte treet mot yttre påvirkning som sol og vannintrengning og å hindre at en eventuell underliggende impregnerende olje vaskes ut av vann. Eksempler på en herdende olje er kokt linolje og Benar. Disse gir et forholdsvis mykt overflatesjikt, og spesielt med den siste kan du oppnå høy glans og god bestandighet mot sol og vann. Men fysisk slitasje som fendergnikking og skotråkk (på dekk) tåler verken kokt linolje eller Benar noe særlig. Blir fort merker og slitasje. Så har du de halvharde oljene (som jeg mener er langt på vei nærmere lakk enn oljer) som Clipper 2 og Owatrol D2. En gylden middelvei mellom den herdende olja og hardere lakktyper. Er til en viss grad elastisk og samtidig hard nok til å tåle noe slitasje. Så har vi den harde lakken, den tåler mye fysisk slitasje, men er ikke så veldig elastisk og bør derfor ikke brukes på tre som "lever" mye da den vil sprekke opp. Ravilakk og enkelte av edeltrelakkene til Epifanes er eksempler på slike lakker. I tillegg har du de tokomponente lakkene som blir svært harde, men samtidig mangler elastisiteten. Så når det gjelder olje og lakk kan det være en fordel å vite både type tre (noen tresorter lever mer enn andre, i tillegg har de forskjellig hardhet) og hvor på båten produktet skal på (med tanke på at noen deler av båten ikke får fysisk slitasje, andre deler blir lukket inne, osv.).

 

For din del hadde det vært en stor fordel å finne ut hvilket produkt som er brukt tidligere både på inn- og utsiden av båten. Å skifte produkt kan i enkelte tilfeller føre til blant annet oppkoking (bobling i lakken) og dårlig vedheft til underlaget, med oppsprekking til følge. Du har vel ikke mulighet til å kontakte forrige eier og spørre hva denne har brukt tidligere?

 

En god gammel "regel" med trebåt er at det være en fordel å kun bruke et diffusjonstett produkt (som lakk og maling) på den ene siden av treet. Lakkerer du på utsiden er det lurest å olje på innsiden, og motsatt. Dette for å unngå å kapsle inne fuktighet i tre som er "låst" med lakk på begge sider. Uansett hvor mye du lakkerer vil det før eller siden oppstå mikroskopiske sprekker og fuktighet kan trenge inn. Da er det greit at fuktigheten har mulighet å komme seg ut igjen på den andre siden som er diffusjonsåpen. For all del, det finnes båter som er lakkert eller malt på begge sider av huden, men da skal man være svært påpasselig med vedlikeholdet for å unngå fuktinntrengning. Noen bruker diffusjonsåpne oljer på begge siden av treet, men må da fylle på mer olje oftere på utsiden av skroget enn ved å bruke en herdende olje/lakk. Så selv om det finnes mange måter å gjøre dette på er det vanligste å bruke en herdende olje/lakk på utsiden av skroget (etter impregnerende olje) og så en impregnerende olje på innsiden (bortsett fra i uteområder som også får direkte sollys og regn). Da beskyttes utsiden mot sollys og fysisk slitasje og innsiden kan puste.

 

Ut fra hvordan du beskriver det kan det virke som det er brukt en herdende olje/lakk også på innsiden av båten din. Gjerne kun der skroget er synlig? Ut fra fargebeskrivelsen kan det være Benarolje som er brukt, da denne er noe rødlig i fargen. Selv myke herdende oljer/lakker blir hardere etter hvert, så det kan vøre vanskelig å finne ut eksakt produkt som er brukt.. Som sagt, klarer du finne ut hva som er brukt før er dette det beste.

 

Når det gjelder oljing med penetrerende oljer er det bare å sause på med olje. Flere lag, helst til treet er mettet og ikke vil suge til seg mer. Tørk av de områdene der olja ikke trekker inn mer, så unngår du seig olje og blanke felt. Er det steder i båten som ikke har så god tilgang til luft kan du blande i litt Antiparasitt (eller annen "oljebasert" soppdreper) for å minske risikoen for sopp og råte. Typisk under bakken/akterdekket hvis dette er lukket inne. Antiparasitt bør brukes med varsomhet innendørs hvis du tenker oppholde deg der over tid (soving i damp fra Antiparasitt = trøbbel med helsa).

 

Når det gjelder herdende olje/lakk står det som regel framgangsmåte bakpå boksen. Noen lakker trenger ikke mellomsliping, andre blir best om du sliper mellom strøkene. Kokt linolje og Benar trenger som regel ikke mellomsliping, mens du med hardere lakker får bedre vedheft og glans med mellomsliping. Tenker du eventuelt å skrape ned gammel lakk helt ned til treverket? Hvis ikke holder det å pusse lett over den gamle lakken med passende sandpapir og avfette med aceton før lakkering. Har den gamle lakken sprukket opp bør du skrape vekk denne og pusse for god vedheft og jevn overgang. Mellom strøkene er det sjeldent behov for finere sandpapir enn P180.

 

Ser det plutselig ble en liten avhandling her, slik blir det fort i de sene nattetimer :giggle: Men håper det var oppklarende.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...