Lingefan Startet 3.August.2014 Del på Facebook Startet 3.August.2014 (redigert) Ser episoder som dette dessverre uten å bli overrasket, snarere overrasket over at det ikke skjer oftere: http://www.varden.no/nyheter/batkollisjon-i-kragero-1.1309529 Det viser at det er utrolig dumt å kjøre i over 20 knop i mørket, i bekmørket burde det være maks 5 knop. F eks mellom kl 22 og kl 04 om natte burde det være maks 5 knop etter 1. august. Når skjer egentlig ulykker? Jo det er som regel i mørket! Er overrasket over at det ikke skjer flere ulykker i f eks Kragerø (holder til der mye om sommeren). Ser altfor mange båter som vimser rundt på fjorden uten lanterner. Noenganger er de så mørke at når jeg sitter på hytten og skuer utover mørket så ser jeg ingenting, kun hører en motor der ute. Enten det er tøffing av en kogg eller små båter som kjører i mørket uten lanterner. Det er helt utrolig at folk tør med tanke på mange som kjører rundt i 30-40 knop i mørket og regner med at det ikke er noen uten lanterner rundt forbi. Når jeg kjører i mørket så ser jeg etter folk uten lanterner konstant. Hva gjør dere ved kjøring i mørket, hva er deres maksfart osv? Redigert 3.August.2014 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Båtførerprøven er jo erklært unødvendig av mange ser vi i ein anna tråd. Regler og utstyr er dekkende. Holdninger er det verre med. Eg er ofte med på mørkekjøring men med godt utstyrt båt, og fart tilpasses hvor grov sjøen er, så over 30 knop er aktuelt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hakkannen Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Enig, det er alt for mange som går uten lanterner tent når det mørknes. Klart, nå om sommeren blir det så sakte mørkt at det kan være lett å glemme å slå de på før det er nesten svart.. Har gått på den smellen et par ganger, for så plutselig å oppdage at klokka er mange og at det faktisk har begynt å mørkne en del allerede Med seilbåten går jeg aldri for full maskin uansett dag eller natt, så må bli rundt maks 7-8knop. Som regel saktere, spesielt når det er mørkt. Mens med riben holder jeg meg akkurat i plan rundt 15-16knop, avhengig av bølger og sikt. Det hender forsåvidt også at jeg gir litt gass, spesielt når jeg skal mot en plass som er opplyst og dermed har god sikt over hva som eventuelt måtte befinne seg i sjøen foran båten. Har en slik led-lanterne med hakestropp på hodet når jeg er ute med riben. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Nå er det vel ingen i den nevnte tråden du viser til som mener at båtførerprøven er unødvendig... Spørsmålet var heller innholdet i denne opplæringen og om den kunne vært bedre. Men nok om det. Har også sett flere småbåter som fiser avgårde i 20-30 knop i mørket uten lanterner. Helt utrolig, spør du meg. Selv vill jeg holdt lav hastighet uansett om jeg har lanterner eller ikke i mørket. Vet aldri hva man kommer utfor.. Forøvrig utrolig at den ene båten i artikkelen bare stakk av etter et sammenstøt. Kk Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 (redigert) Kjøre uten lanterner er og blir ekstremsport, gjetter på at de i båten nok hadde drukket og var redd for å bli sett... som dessverre er altfor vanlig. Det bør være mulig å holde seg under 0.8, det er jo ganske mye trossalt! mr Lingefan, vi har kjørt godt tempo i mørket der sammen så sent som i fjor sommer, dobbeltmoral? ;) (skal sies at det var såpass sent at det begynte bli lyst) Har jo også kjørt med med einar i godt tempo mot langesund sammen med de som hadde flir/radar, det var jo dog en ganske grei tur må sies med god oversikt. Har vurdert å kjøpe det til "nye" båten og montere på targabøylen, men kjører jo egentlig veldig sjelden i mørket. Redigert 3.August.2014 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Det man også ser svært ofte er båter med høy fart og kun rød og grønn lanterne tent, trolig fordi den hvite ofte blender "sjåføren" hvilket er et problem! Har alltid lanterner (alle!) tent i mørket og farten varierer fra svært lav fart til god planingsfart avhengig av hvor jeg er og hva forholdene på stedet tilsier at er trygt. ps har ikke avlagt denne flotte (båtfører) prøven så har ingen ide om hvilke båter som kun bruker rød og grønn lanterne og når, kanskje gruppen beskjedne og lett blyge? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
På svai Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Det er bra at alle minnes på dette. Skummelt med båter som ferdes i trafikkerte farvann uten lanterner etter mørkets frembrudd. Som fører av seilbåt i moderat fart er det ikke fritt for at man av og til blir urolig når man hører lyden av en RIB eller lignende i stor fart uten å se noe fartøy... Henger meg på denne oppfordringen. Ser også i en annen tråd at man diskuterer nytten / hensikten med å ta båtførerprøven. Slike spørsmål bør være unødvendige - hvis man ikke forstår hensikten med å lære seg reglene for ferdsel på sjøen, har man etter min mening ikke noe på sjøen å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Ser også i en annen tråd at man diskuterer nytten / hensikten med å ta båtførerprøven. Slike spørsmål bør være unødvendige - hvis man ikke forstår hensikten med å lære seg reglene for ferdsel på sjøen, har man etter min mening ikke noe på sjøen å gjøre. Den samme tanken kom påtrengende nær flere ganger da jeg leste gjennom denne tråden Forøvrig ferdes jeg i likhet med mange andre på sjøen hele året, også i den stupmørke årstiden - men det verste er utvilsomt sensommerkveldene, med mørklagte fritidsbåter som dukker opp hvor man minst venter dem Derfor: bruk lanterner og lær hva de viktigste betyr! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
quantumduck Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Ser episoder som dette dessverre uten å bli overrasket, snarere overrasket over at det ikke skjer oftere: http://www.varden.no/nyheter/batkollisjon-i-kragero-1.1309529 Det viser at det er utrolig dumt å kjøre i over 20 knop i mørket, i bekmørket burde det være maks 5 knop. F eks mellom kl 22 og kl 04 om natte burde det være maks 5 knop etter 1. august. Når skjer egentlig ulykker? Jo det er som regel i mørket! Er det egentlig lov å kjøre i høyere hastighet enn man kan orientere seg da? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Jeg passerte 100 meter unna en seilbåt uten lanterner midt i skagerak for noen år siden. Det var helt mørkt, og jeg skimtet den plutselig rett før den passerte. Skremmende opplevelse av at andre med dårlig vurderingsevne styrer vår sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Brightbull Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Greit nok å kjøre uten lanterner dersom det bare hadde vært til skade for deg selv, eget problem om du får deg selv drept, men her går det faktisk utover andres liv og helse hvis du selv kjører uten lanterner. Selv om du kjører en snekke og kjører 3-4 knop og tenker "jeg kjører sakte så det går greit uansett" er det jo absolutt ikke slik, kan komme en båt i 30 knop MED lanterner tent, men vedkommende får jo ikke sjans til å se deg før det er for sent! Samme med folk som padler/kajakk og gjør det i mørket uten lanterne... livsfarlig. Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
Lingefan Svart 3.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2014 (redigert) Det er livsfarlig å kjøre uten lanterne nettopp pga de som kjører fort. Men de som kjører fort kjører for fort dersom de ikke ser en mørklagt båt. Man må ikke kjøre fortere enn man kan svinge unna eller unngå krasj med det som måtte dukke opp. En båt kan ha fått motorstopp og bli mørklagt uten mulighet for å lyse også. Gir padlere etc utslag på radaren? På veien er det også slik at en bil kan ha snurret rundt neste sving og krasjet bort sine lys og dermed være mørklagt. Da er det den som ferdes i mørket sitt ansvar å kunne stanse uten krasj. Tilsvarende gjelder vel også for båtførere? Å kjøre fort i mørket går greit om det er måneskinn eller man tydelig ser hva som er i vannet langt fremfor seg, men i mørket og styre etter lys på land og andre lanterner er veldig risikabelt. Etter en vindkule har jeg funnet både drivende kajaker og annet. Kan være mye rart i vannet. Redigert 3.August.2014 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Er det egentlig lov å kjøre i høyere hastighet enn man kan orientere seg da? Klippet fra nettet : Sjøveisregel 6 – Sikker fart STCW 27, 37, 38, 39, 45, 46 Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold. Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer: (b) Dessuten av fartøy som bruker radar: (i) Radarutstyrets karakteristikk, effektivitet og begrensning. (ii) De begrensninger som det benyttede radaravstandsområde medfører. (iii) Virkning av sjø, værforhold og andre forstyrrelseskilder på radarobservasjoner. (iv) Muligheten av at små fartøy, is og andre flytende gjenstander ikke kan oppdages ved radar på tilstrekkelig avtand Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kaffelars Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 En godt trutna europall var nok til å slå hull i baugen min for 25 år siden, fine forhold med bare små krusninger, men ganske mørkt og i plan med en 14 foter.. traff perfekt rett over dobbelbunnen, motoren slo også opp, og husker hvor ubehagelig det var å bli våt på beina uten å se hvor det kom fra i mørket. Leting etter lommelykt som heldigvis virka enda så jeg fikk oversikt over årsaken og skadene, og rolig tur i halvplan de siste 500m til naustet. Ble billig men effektiv lærdom! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 En godt trutna europall var nok til å slå hull i baugen min for 25 år siden, fine forhold med bare små krusninger, men ganske mørkt og i plan med en 14 foter.. traff perfekt rett over dobbelbunnen, motoren slo også opp, og husker hvor ubehagelig det var å bli våt på beina uten å se hvor det kom fra i mørket. Leting etter lommelykt som heldigvis virka enda så jeg fikk oversikt over årsaken og skadene, og rolig tur i halvplan de siste 500m til naustet. Ble billig men effektiv lærdom! Nettopp! Det var en MEGET viktig påminnelse som forhåpentlig rekker frem til noen av disse "fantomene" som racer rundt i halvmørket - både med og uten lanterner! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Otto R Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Det er også mange med kajakk der ute i halvmørket uten lys - det er vel bare tid før vi her har en ulykke Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Jeg er ofte litt glemsk når det gjelder dette med lanterner, må jeg innrømme. På nordsjøseilas nylig hengte jeg opp huskelapp i cockpit: LANTERNER! Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Selv kjørte jeg uten lanterne hjem en natt. Det viste seg at kretsen lanterna hadde hengt på plutselig skulle slutte å fungere. Hadde ingen lommelykt eller multimeter med meg, så fikk ikke feilsøkt. Heldigvis har jeg to 1000-metere på targabøylen, så slo bare dem på og kjørte hjem. Blir i alle fall sett :) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Og hva så de du møtte på din vei etter at de møtte deg? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Astor Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Om ikke andre har lanterner tent så er det greit at de ser deg. Vi går alltid med tente lanterner når det begynner å mørkne. Denne tråden var en fin påminnelse at nå er tiden inne. Ofte ser vi mørklagte båter på fjorden, eller vi hører de passerer ett eller annet sted. Gjerne med fart over det akseptable. La oss håpe vi slipper ulykker i mørket utover. Det er lov å håpe... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
wabby Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Og hva så de du møtte på din vei etter at de møtte deg? De så nok alt de skulle se. Kjørte ikke i et smal sund eller lå og pekte rett på noen. Kjøreturen var på ca 10 minutter og møtte vel to båter på turen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Hadde gjort det samme wabby. Ingen fra de to båtene er på bp, då hadde det kommet klagetråd ;-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tobixen Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Jeg seilte en gang rundt nordspissen på Tromsøya, og lanternene ville ikke virke - burde nok ha tatt med en lommelykt i cockpit, husker ikke klart, kanskje jeg ikke hadde lommelykt ombord i båten. Jeg husker i allefall at jeg vurderte å sende securite-melding på VHF om at lanternene var ute av drift, men tenkte som så at jeg høyst sannsynlig neppe ville møte på noen på den årstiden (vinter), i det tidsrommet (natt) og på den strekningen (generelt lite trafikk rundt nordspissen av øya, og ingen båthavner e.l. på veien før destinasjonen min) om jeg bare seilte nært nok land. Der tok jeg feil gitt, akkurat ved Skattøra båthavn (som jeg skulle til) var det en annen båt på vei ut. Jeg ble observert, og "den idioten som seiler uten lanterner" ble behørlig opplyst av et søkelys eller en kraftig lommelykt ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
LM 9725 Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Møter jeg mørklagte objekter nattestid lyser jeg også dem opp med søkelys. Det både for å ha kontroll på hvor objektet beveger seg og hva det er, kunne se om den er under fart eller driver fritt uten kommando, og litt for å informere at jeg ønsker at de benytter laterner så jeg slipper å bruke søkelys for å se dem. Er det trafikk i området ville jeg også sendt melding over VHF om mørklagt båt observert i området... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 De fleste har jo smarttelefoner i dag. Merkelig at de ikke bruker lyset på de når man er ute og kjører i mørket? Er vel kanskje sånn at man ikke vil bli sett hvis man har litt for mye innabords. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.