Jump to content

Lanterner i mørket - påminnelse


Lingefan

Recommended Posts

Møter jeg mørklagte objekter nattestid lyser jeg også dem opp med søkelys.

 

Noen tanker om hva det gjør med nattsynet til den du lyser opp? I mine øyne er det du gjør direkte uansvarlig, men å sette på lyset og peke dette i deres generelle retning vil være noe annet og helt ok etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Lanternene tennes alltid ved første snev av skumring, forsøker også å være flink til å sjekke at alle lyser som de skal. Redningsvest er også obligatorisk å ha på i båten vår under all kjøring i mørket. Det hender nok jeg drister meg til marsfart opp mot 25knop om jeg synes jeg har brukbar sikt fremover, og forsøker å være ekstra årvåken. Det er klart at f.eks. en godt trutnet europall stokk kan være tøff nok å få øye på under alle forhold.... Tidlig på sesongen, etter flommer m.m. tør jeg aldri holde planfart i mørket. Da opplever jeg mulighetene for å møte denslags for alt for store.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

 

Noen tanker om hva det gjør med nattsynet til den du lyser opp? I mine øyne er det du gjør direkte uansvarlig, men å sette på lyset og peke dette i deres generelle retning vil være noe annet og helt ok etter mitt syn.

 

Hva er egentlig forskjellen på å lyse i deres generelle retning og å lyse opp en farkost?

 

Og man kan innlate seg på den barnslige diskusjonen hvem var uansvarlig først og mest, men er jo ikke snakk om aktiv plaging eller å uttøve selvjustis på korreks. Man lyser opp farkosten for å klarere egen sikkerhet, avklarer hva det dreier seg om og tar av lyset. Hvis fører av andre farkosten har et snev av fornuft ser han ikke direkte på lyskilda, kanskje holder ene øye lukket, og har helt greit nattsyn videre. Om han absolutt må stirre inn i et søkelys med begge øyne vidåpne synes jeg nesten oppriktig han fortjener å sitte som ei blind kråke og myse. Det blir jo mye av samme som å bruke søkelyset til å gi visuelle signaler eller å krysspeile mot fyrlys, går fint begge deler uten å miste nattsynet.

 

Jeg ville selv ikke vært særlig overrasket eller irritert om jeg selv skulle blitt flombelyst om jeg hadde fartet rundt i mørket uten lys. Alternativet om de ikke hadde observert en kunne fort blitt verre.

Link to post

Hvis du ikke skjønner det så foreslår jeg at du foretar en prøve på deg selv og deretter beskriver hvordan det oppleves å få en lyskaster rett i fleisen (øynene) og hva det gjør med ditt nattsyn.

Jeg forsvarer absolutt ingen som kjører uten lanterner i mørket, men synes din "metode" er nokså spesiell, på grensen til uansvarlig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hvis du ikke skjønner det så foreslår jeg at du foretar en prøve på deg selv og deretter beskriver hvordan det oppleves å få en lyskaster rett i fleisen (øynene) og hva det gjør med ditt nattsyn.

Jeg forsvarer absolutt ingen som kjører uten lanterner i mørket, men synes din "metode" er nokså spesiell, på grensen til uansvarlig.

Er vel en diskusjon som avviker litt fra tittel, men...

 

Jeg kan faktisk vanskelig forstå hva som er galt og hva som er så spesielt med min metode. Søkelys kommer ikke plutselig ut av svarte natten, de lyser som oftest fra et punkt litt under en hvit topp-lanterne og er en konsentrert spot-stråle. Om du får det midt i fleisen så har du vel alleredet stirra på hvite topplanterna ei stund? Uansett sikter man da bak på skroget og ikke etter førerposisjonen eller fremfor båten, og tar av lyset så snart man vet hva det er...

 

Og søkelyset er det mest humane måten å finne ut om en skygge i mørket er bemannet båt under fart, ubemannet/ankret eller bare generelt skrot siden det er fokusert spot-lys og ikke spredt lys. Det som er slemt er å sette på spredt lys som lyser opp absolutt alt og er null retningsfokusert, eller å lyse opp fremfor en annen båt og dermed maskere alt som er litt lengre fremme enn opplyst området.

 

Og testen din utført med lys adekvat 50W halogen av diverse fargetemperaturer i det meste av vær og sikt viser at det er ubehagelig nærmere enn 2-3m hold og problemfritt på 20-30m og mer om du ikke aktivt forsøker å stirre lampa i senk. Og skip med kraftigere søkelys enn det er gjerne så store at du kanskje burde hatt mer avstand?

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post

Jeg ble utsatt for et kortvarig søkelys for noen uker tilbake også, og da med fungerende og (såvidt jeg forstår) korrekte lanterner. Riktignok på lang avstand, og riktignok var det en relativt lys sommernatt. Jeg er relativt opptatt av nattsyn, men så ikke helt problemet.

 

Dengangda i Tromsø ... kan ikke huske at tap av nattesyn var et stort problem (jeg så vel naturlig nok bort fra søkelyset), og følte også at det var helt korrekt av den andre båten å bruke søkelys.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Er problemet kanskje definisjon av søkelys? I min verden er dette på fritidsbåter en rundt 50W halogen (eller adekvat) fokusert spot-lampe som kan styres aktivt, og ment for å kunne identifisere enkeltobjekter uten å ha særlig forstyrrende strølys som ødelegger nattsyn for noen som helst.

 

Har også fast brukt søkelys og tilsvarende for signalisering nattestid (både som dykker i vann og dykkerleder i båt eller på land) og aldri hatt problem med nattsynet av den grunn. Eneste måten å drive sikkert nattdykk hvis man ikke har oppankret båt er søkelys da kraftigere og mer spredt lys ødelegger nattsynet og man ser nada og intet utenfor opplyst området. Ingen av de jeg har dykket med eller vært dykkeleder for siste femten årene har klaget på min bruk av lys (eller jeg har klaget på andres). Og med en dykker i vann må man lyse direkte på personen for å se den i motsetning til båt.

 

Derimot hadde jeg ønsket å være slem så bruker man flood-lys (nærlys), da er det takk og godnatt til nattsynet for impliserte parter.

Link to post

Hvorfor følte du at det var helt korrekt av den andre båten å bruke søkelys mot deg når du hadde korrekt lanterneføring? ..?.og kanskje ikke så rart at det ikke plagde deg vesentlig siden det var en "lys sommernatt i Tromsø" ...? På denne årstiden, for noen uker tilbake var vel en lys sommernatt svært lys.. var det midnattsola du du så?

 

Jeg ble utsatt for et kortvarig søkelys for noen uker tilbake også, og da med fungerende og (såvidt jeg forstår) korrekte lanterner. Riktignok på lang avstand, og riktignok var det en relativt lys sommernatt. Jeg er relativt opptatt av nattsyn, men så ikke helt problemet.Dengangda i Tromsø ... kan ikke huske at tap av nattesyn var et stort problem (jeg så vel naturlig nok bort fra søkelyset), og følte også at det var helt korrekt av den andre båten å bruke søkelys.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Jeg har lite problemer med at folk setter søkelyset på meg. Som regel er det ikke lenge og jeg ser bort når de gjør det. Jeg regner med at det gjøres for at de skal vite hva jeg er. De vil vel vite størrelse og kanskje type båt. Jeg regner med at det vil hjelpe dem å ta avgjørelser, noe som så gavner meg.

 

Er det noe som irriterer meg med lys er det disse oppdrettsanleggene som ligger med fullt opplyst båt/arbeidspram hele vinterhalvåret gjennom. De ligger så tett nå at jeg klarer ikke la være å se på dem. Ser jeg vekk fra ett ser jeg rett i et annet. Utrolig store er de også, det er som regel de som bestemmer hvordan jeg krysser gjennom fjordene om dagen.

Link to post

Hvorfor følte du at det var helt korrekt av den andre båten å bruke søkelys mot deg når du hadde korrekt lanterneføring? ..?.og kanskje ikke så rart at det ikke plagde deg vesentlig siden det var en "lys sommernatt i Tromsø" ...? På denne årstiden, for noen uker tilbake var vel en lys sommernatt svært lys.. var det midnattsola du du så?

 

 

Dengangda, i Tromsø, kortsluttet lanternene, og det var mørk vinternatt. At den andre båten tok et kjapt sveip med søkelykt var helt forståelig og riktig.

 

Nå nylig var relativt lys sommernatt sørpå, med fungerende lanterner . At man i den andre båten ønsker å vite hva slags farkost man har med å gjøre er vel forsåvidt forståelig, men det burde være unødvendig med søkelys.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

minbump, men hva sier reglene om lanterneføring på kajakk? prøvde søke her men fikk endel tvetydige svar

Møtte på 3stk som var "blacked out" her om dagen, kombinasjonen av overskyet og at de hadde mørk farge gjorde de ikke mer synlig. Båten bak meg hadde ikke sett de overhodet mens vi var på vei inn. Klokken var rundt midnatt

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post

Har en slik Navi-Light 360 med medfølgende hakestropp slik at den kan henge på hodet når jeg er ute med jolla. Er gjerne ikke siste mote å bli sett med en slik en på hodet, men fordelen er at jeg blir sett i mørket og så lenge lanterna er oppå hodet ødelegges ikke nattesynet. Kan anbefales for dem med kajakk og andre som ikke har mulighet for å feste en lanterne mer permanent :thumbsup:

Link to post
  • 2 år senere...

For etparogtyve år siden så la jeg meg til å tenne lanternene når jeg startet maskinen, og slå de av etter maskinen var stoppet. (Slår dem selvsagt ikke av hvis jeg stopper for å fiske midtfjords). Det er enkelt og greit, og man har eliminert risikoen for å glemme å tenne lanternene underveis når det blir mørkt. Det er ingen regler som sier at man ikke skal føre lanterner på dagtid...

Mvh
Simon

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...