Jump to content

Vurderer å lukke båten med vegg istedet for kalesje

Ulk Boble

Recommended Posts

Jeg har jo som tidligere nevnt en tresnekke på 25 fot. Jeg har blitt veldig glad i den veldig fort, men det er en ting jeg misliker sterkt ved den, og generelt: Nemlig kalesjer. Kalesjen min er ganske slitt, men uansett om den hadde vært helt ny, hadde jeg fremdeles ikke likt den. Så jeg vurderer seriøst å etter hvert bygge et lukket styrehus. Men ettersom det eneste jeg noensinne har bygget fra tre, er brødfjøler i sløydtimene, samt noen pizzabrett ( og ingen av disse ble engang bra! Flis i brødet, og ikke minst kunne pizzabrettet rommet en pizza som kunne ha mettet en bydel. ), så kan man vel si at kunnskapen er noe begrenset, også her. :)

Men, jeg skal ikke bare legge trykk på at jeg ikke har så mye peiling på båt, for jeg har en rik og livlig fantasi, og en god evne til å visualisere. Derfor ser jeg veldig klart for meg at dette kunne ha vært en grei løsning, selv om selve styrehuset ville vært noe intimt.

Først vil jeg prøve å forklare hvordan båten ser ut, da jeg ikke har noe kamera på stell for tiden. Det er altså en Arendal-snekke med overbygg som dekker 2/3-deler av båten. Styrhuset er "åpent" bak, og der styrhuset stopper bak, begynner kalesjen, og går helt til akterdekk. Med andre ord: En veldig typisk snekke sett på den måten.

Jeg mangler altså en vegg, og jeg vil ha et vindu og en dør på denne veggen. Jeg vil at den skal være såpass robust at den står i stil med resten av båten, men jeg vil også gjøre det så rimelig som mulig, så det trenger ikke å være noe superfancy greier.

Er det noen som kunne ha gitt meg en pekepinn angående hva noe sånt ville ha kostet, cirka cirka? Jeg tenker da i hovedsak på materiale og evt også utført arbeid. Selv om det virker som en veldig "STOR" greie å gjøre, så er det vel ikke sikkert at jobben er så forferdelig vanskelig og tidkrevende? Kunne jeg til og med klart å gjøre mesteparten selv, med et snev av selvbilde og tålmodighet? ( tenker skeptisk tilbake til pizzabrett-æraen ).

Et lite tips: Jeg ELSKER punkt-lister i svar. For eks: 1: Gjør sånn. 2: Når du har gjort sånn, gjør dette. 3: Så gjør du dèt og litt av det andre, og deretter dette.

På forhånd takk for svar.

....................

Jeg mangler altså en vegg, og jeg vil ha et vindu og en dør på denne veggen. Jeg vil at den skal være såpass robust at den står i stil med resten av båten, men jeg vil også gjøre det så rimelig som mulig, så det trenger ikke å være noe superfancy greier.

.......................

Ulempen med å kaste kalesjen er at da får du alt vannet som kommer ovenfra opp i båten ( med mindre du har selvlensende dørk da? ) og da må du være sikker på at du hele tiden har en lensepumpe som fungerer/har strøm. Har du landstrøm så går det sikkert bra ( om sikringene ikke går ) men med bare batteriene til å drive lensepumpa, så vil jo batteriene måtte lades jevnlig med motor. Med kalesje så vil jo det meste av vannet ovenfra "renne på utsiden" av båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...