Jump to content

Ting som går på VANLIGE batterier i båt


Ulk Boble

Recommended Posts

Jeg lurer litt på vanlige greier som går på vanlige batterier, i båt. Spesielt da på en bærbar cd-spiller/radio og ikke minst lamper. Jeg har jo foreløpig ikke strøm i båten, så jeg har sett meg om etter litt alternative kilder, på midlertidig basis.

 

Når det gjelder lyd, så kom jeg over en helt grei bærbar cd-spiller/radio på Clas Ohlson til 299 kr. Denne krever seks av disse relativt store batteriene, og prisen på disse batteriene er på omtrent 49 kroner for en 2-pakning. Det vil si at den krever batterier for drøye 150 spenn for å spille uten vanlig strøm. Spørsmålet mitt er da: Hvor lenge kan man regne med at disse batteriene varer? Jeg har tidligere kommet over noen apparater som bruker opp batterier på rekordtid, men dette er mange år siden. Jeg regner også med at fukt og kondens har noe å si på batterienes levetid, og ikke minst når kulden kommer. Noe jeg for øvrig vet, etter å ha vært naturfotograf i 20 minus.

 

Jeg kom også over et ganske rikt utvalg av belysningskilder på Clas Ohlson, som var drevet av batterier, men også lamper som gikk på solcelle. Prisene varierte fra helt ned i underkant av 50-lappen, og til flere hundre. Er det noen av dere som har batteridrevne lamper og lys fra Clas Ohlson? Noe å anbefale? Lyser de godt opp, og krever de mye batteri? Og når det gjelder solcelle-greier, som er et helt nytt fenomen for undertegnede: En lampe til 50 kroner som lades av dagslys, og begynner å lyse automatisk ved skumring, gir meg litt samme følelsen som når jeg får mail i Spam-mappen, hvor et Nigeriansk firma hevder at jeg har vunnet 80000000 i et lotteri. Er det noe bra lys å hente fra disse lampene? Hvis man skal jobbe innendørs, eller eventuelt lese?

 

Jeg klarer ALDRI helt å bestemme meg om jeg liker Clas Ohlson. Det virker som at de beveger seg på en hårfin vippepinne, hva kvalitet angår.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...