ma10as Startet 3.August.2014 Del på Facebook Startet 3.August.2014 hei. lurer på om noen har noe peiling på hvordan propell jeg burde bruke. Har hat båten en stund og fikk akkurat tak i en Yamaha 200 hk (årsmodell: ca 1984-1994). Det følte ikke med noen propell på den. Sitér dette innlegget Link to post
sørlending nr1 Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 På min bruker jeg 25" balistic..funker veldig bra. Har en trimma 225 på da. Men skal være bra på 200hk og :) hei. lurer på om noen har noe peiling på hvordan propell jeg burde bruke. Har hat båten en stund og fikk akkurat tak i en Yamaha 200 hk (årsmodell: ca 1984-1994). Det følte ikke med noen propell på den. Sitér dette innlegget Link to post
perpedersen Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 (redigert) Henger meg på her, selv om jeg har bare 60Hk og 15 fot. Karvet sund propellen forleden i en steinrøys under vannet som ikke var avmerket på kartet, så før jeg kjøper ny, vil jeg sjekke hva som er optimalt for min båt. Jeg har montert min reservepropell, som er lik den sjøkartverket ødela, men den er reparert en gang før, og har en tydelig ubalanse, så ny propell må til. Propeller oppgis med to nummer, f.eks. 12 x 16. 12 er diameteren på propellen i tommer, og 16 er stigningen oppgitt i tommer, altså hvor langt fremover propellen teoretisk skal bevege seg på 1 omdreining. Det første jeg må gjøre er å sjekke WOT-RPM (Wide Open Throttle Rotation Per Minute) med den propellen jeg har. Min motor gir maksimal effekt ved 5500 RPM, så det er der turtallet skal være når man gir full gass og båten har nådd topphastighet. Har man ikke turteller installert, kan man bruke noe slikt som http://www.clasohlson.com/no/Turtallsteller/Pr363234000. Er turtallet på full gass annet enn det som er optimalt, så bør man velge propeller med en annen stigning. 1 tomme opp i stigning vil senke turtallet med ca 200 RPM som tommerfingerregel, og vise versa. For trådstarter som ikke har noen propell overhodet, er løsningen å hente tips fra erfarne båtfolk. Ev, sjekke med selgere på Finn.no av lignende båter hva slags propeller de har på objektet sitt. Og bruker man båten mye, sparer man endel dyre bensindråper på å investere i en knalldyr rustfri. Men da må man være sikker på at man kjøper en som passer optimalt til den båten og motoren man har. Lykke til Redigert 23.Juli.2016 av perpedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.