Jump to content

Pioner 14 Active - Større motor enn produsenter har bestemt


Gega

Recommended Posts

Hei folkens.

 

Har kjøpt meg en ny hyttebåt, en Pioner 14 Active med styrekonsoll og vindskjerm, jeg har kun kjøpt båten foreløpig i og med at jeg fikk et godt tilbud på den.

 

Båten veier 210 kg, er 411 cm lang og 173 cm bred, den er kun klassifisert med maks 20 hk, noe jeg syns høres litt smått ut om man er 4 voksne om bord som båten er beregnet for.

 

Er det noen som har denne båten med 20 hk eller mer som kan si noe om hvordan den oppfører seg :-)

 

Hva ellers kan man si om å overdimensjonere i forhold til produsent, problemer med forsikringen eller garanti?

 

En 25 eller 30 hesters 4-takt motor er jo selvsagt betydelig tyngre enn en 20 hk 4-takter.

 

 

Blir glad om noen kan si noe om dette:-)

 

 

Geir

Hilsen Geir

Link to post

Takk for svar, jeg regner nok også med at det er mest problemfritt i forhold til garanti og forsikring å holde seg innenfor det som produsent har klassifisert den for.

 

Men jeg syns bare at 20 hk virker litt smått til denne båten, å kjøpe en annen båt er uaktuelt i og med at denne båten er perfekt til mitt bruk inne på hytta, går ofte i land i steinete områder og stor variasjon på flo og fjære, mye opplett er det også (bor i Finnmark)

 

Håper det kan komme noen inn her som har denne båten eller har erfaring med Pioner båter :-)

Redigert av Gega (see edit history)

Hilsen Geir

Link to post

Hei.

 

Har hatt denne båten siden i fjor med en Yamaha 9,9 Sport som er oppgradert til 2 0hk med ny forgasser av forhandleren. Denne båten er stødig og grei, og motoren passer godt til båten.

 

Med den originale propellen(husker ikke størrelse i farten) er den kjapp i plan med en del vekt i båten, men hvis du er alene i båten, kommer du på turtall sperra. Dette er det beste valget hvis du stort sett er mange i båten, godt lastet.

 

Tror vi nå kjører på en 9 1/4 x 10-J og da er oppnår du 22 knop på GPS alene i båten, den planer med 3-4 personer. Er heller ingen problem å dra guttungen på 13 på vannski og Wakeboard.

 

Mvh

 

John

Link to post

Hei,

jeg har disponert en slik som dette med 20hk Mercury den siste uka. Båt og motor var helt ny. Kjørte innaskjærs på Smøla, så vi hadde stort sett helt flatt vann. Båten hadde ikke styrekonsoll.

 

Du har nok rett i at 20hk er i grenseland, men det går. Vi var for det meste fire voksne om bord. Klarte vel å få den nogenlunde i plan ved tålmodighet + fornuftig plassering av folkene. Men det tok tid, kanskje minutter, før den oppnådde fullt turtall (og om det var helt 'fullt' vet jeg jo ikke med sikkerhet). Med tre gikk det bedre - raskere i plan og større fart. Vi GPS-målte til knappe 18 knop når vi var tre, men kun en vei så evt. strøm kan ha spilt inn.

 

Iflg forhandler skal den vel gjøre nærmere 25 knop med denne utrustningen. Tipper det i så fall ikke bør være mer enn en person om bord, og selv da er det kanskje optimistisk. Jeg var aldri om bord med færre enn tre, men en annen bruker av båten ga uttrykk for god fart osv. når han hadde kjørt den alene.

 

Båten ellers gjorde et veldig godt generelt inntrykk. Veldig pluss for stødighet, noe som kom godt med pga relativt lavt fribord. Selvlensingen fungerte utmerket, og (medfølgende) propper til bruk under fart fant jeg ikke nødvendig. Et mulig minus for sprut, virket som det ikke skulle så store bølger før det kunne bli et "problem" - men som tidligere nevnt så hadde vi stort sett lite vind og bølger. Jeg noterte også et lite minus for årer om bord sammen med rommene under setene. Disse rommene, som er veldig kjekke, har nemlig setene i ful bredde som lokk. Så når de skulle åpnes med alle om bord så ble det et styr med årer og fiskestenger som nødvendigvis måtte ligge et sted - tror det hadde vært mye mer praktisk om setene/lokkene hadde vært tredelte med ei luke over hvert rom.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Takk Ronald.

 

Det var jo kjempebra tilbakemelding om både båt og motor.

Om man går opp til 25 hk så blir jo også motoren en del tyngre, om man skal opp til 30 hk så er det vel bare Suzuki som gjelder i og med at dem er mye lettere enn andre 30 hk, men så har dem jo lavere sylindervolum også da enn f.eks. Yamaha 30 hk.

Suzuki 30 hk er på 490 ccm og veier fra 63 kg.

Yamaha 30 hk er på 747 ccm og veier fra 94 kg.

 

Har egentlig best "feeling" med Yamaha sine motorer så det er ikke lett:-)

Redigert av Gega (see edit history)

Hilsen Geir

Link to post

Har også en slik båt med 9,9 Sport på som er satt opp til 20 hk. Kjører med 20 hk propell, og oppnår da ca 22 knop. Med 9,9 propellen fikk jeg 18 knop, raskere akselerasjon, men fikk turtallssperren på full fart. Dette er her kun båten, uten noe slags ekstrautstyr. Syns den er litt treg i plan, men når den kommer oppå så er den utmerket båt. Kjører stort sett alene og med teiner ombord, så den fungerer heilt greit til mitt bruk.

Motoren står også litt for lavt så vil prøve og heve den 2-3 cm for å se om det gjør noen utslag.

Ellers så er jeg kjempefornøyd med den, utrolig stødig og fin i sjøen. Har ikke testet den noe stor sjø, men vil tro den slår litt mht. at den er temmelig flat under.

Redigert av haugi (see edit history)
Link to post

Takk haugi for flott tilbakemelding.

 

Hvilket merke på motor har du, Yamaha?

 

De fleste sier vel at båten er godt balansert med en relativt lett 20 hk motor, så spørs det da hvordan den blir med en litt tyngre motor på hekket og hvordan oppdriften er på den, man kan jo risikere at den "hopper" litt mere om den får mer tyngde bak.

 

Min båt er utstyrt med konsoll, vindskjerm, rekker fremme og bak samt badestige.

 

 

Geir

Hilsen Geir

Link to post

Større motor enn hva den er klassifisert for = garantert trøbbel med både forsikring og garanti om uhellet skulle være ute

Vet du dette eller synser du? Jeg har 150hk motor på båt godkjent for 110 hk. Kontaktet forsikringselskap og fikk beskjed om at det ble avkortning HVIS det var årsaksammenheng mellom for stor motor og ulykke. Den er såpass overmotorisert at jeg nesten aldri burker de siste 1500 omdreiningene, så skal mye til for at de kan finne årsak mellom motor og ulykke.

 

Kjenner overhodet ikke båten din, jeg hadde gått for større motor hvis det bare er "voksne" brukere (mental alder). Er det bajaser som skal låne båt, hold det til godkjent. Vil ikke ha større motor for å kjøre fortere, men for å kunne slå av 1000 omdreininger på masjfart for ett bedre lydbilde. Og litt å gå på med full båt.

Link to post

Nei, jeg vet ikke dette men det er det folk sier når jeg prater om det.

 

Er helt enig med deg, det er ikke nødvendigvis farten jeg er ute etter men å ha nok krefter til å kunne redusere turtall med last om bord...hater egentlig å tyne uansett motor på full spiker over lengre tid.

 

Alternativet kan jo være å finne en litt eldre 2-takter som er mye lettere enn dagens beist, men så var det jo dette med 2-takter da....er liksom vant med 4-takter både på sjø og snø:-)

 

Fikk tilbud på en 2005 Johnson 40 hk 2-takt...det blir vel kanskje litt overkill å doble hk i forhold til sertifiseringen, eller:-)

Redigert av Gega (see edit history)

Hilsen Geir

Link to post

Hei du, vi har en med 30 hk suzuki 4 takt av den gamle typen. Den veier 99 kg lang stamme m/powertrim. Første sesongen i sommer og vi har kjørt mye med den. Min vurdering er at motorstyrken er uproblematisk, med 1 person gjør den 27-28 knop og ikke noe særlig mindre med 2 stk. Vi bruker styrekonsoll, er det en ting jeg kan sette fingeren på så er det at motoren er noe tung i planingsituasjonen(nesa litt mye opp) med en person bakpå, dette kompanseres lett da den spretter greit i plan. Selvlensinga fungerer helt fint. For å kompansere litt er drivstoff tank og batteri montert frem i midttofta. Da vi bruker båten mye på transportettapper a 9 - 10 km og ofte 3-4 stk i båten er det viktig med god marsjfart, med 30 hk går det greit og marsje på en 18-22 knop med 3-4 stk i båten og passelig reduksjon på gasspådraget.

Link to post

Takk Vbunn.

 

Ja, det er jeg er redd for, når motoren blir for tung så løfter baugen veldig mye på et viss turtall og man føler at man på trykke på for å få den til å plane.

I en del tester jeg har lest så sier dem jo at denne båten strengt tatt ikke har planingsterkel og det høres jo helt perfekt ut spør du meg når man stort sett bare roter mellom øyer og skjær:-)

Men testene er jo gjort med 20 hk som veier ca 50 kg og det er jo bare halve vekta av det du har.

 

Nye Suzuki 30 hk veier vistnok bare 68 kg med el.start og powertrim, noe som båten helt sikkert bærer fint uten å "henge" i sjøen før man kommer i plan :-)

Yamaha sin 25 hk veier 82 kg med el.start og powertrim og ca. samme CCM noe som er betydelig mer enn Suzuki 30.

 

Skal tro hva det er som gjør at Suzuki plutselig er blitt så lett, dem har jo vært svintung tidligere?

Hilsen Geir

Link to post

Tror ikke det er noe problem med 30 hk på den. Den er vell ganske bred og flat bak så 15 kg ekstra bak spiller vel liten rolle? Planingsterskelen utjevner du med mere hk;)

 

Jeg har hatt en båt for mye med for liten motor. Aldri mer!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Ja, for liten motor er noe dritt, min forrige hyttebåt var en Steady 400 med en eldre Evinrude 25 hk 4-takt som er en Suzuki motor med en vekt på 99 kg, Steady 400 er godkjent for 40 hk, så det sier seg selv at med 25 hk så var den helt forferdelig å kjøre, det ble et ork til slutt :-)

 

Det er det jeg tenker på med gru, at ikke denne båten også skal bli sånn med 4 stykker om bord, det er jeg livredd for :-)

Hilsen Geir

Link to post

Det går vel mest i mot at man kjøper helt ny motor, det er jo reine skjære galskapen på bruktpriser nå for tiden, folk forlanger 18-20 000.- for 10-12 år gamle 30 hk 2-taktere og det nekter jeg plent å være med på.

 

Man får en splitter ny Suzuki 30 hk 4-takt med el.start, powertrim, fjernkontroll og hele greia for 40 900.- og da har man garanti med på kjøpet :-)

å den veier heller ikke mer enn de gamle 2-takterne, 2004 Suzuki 30 hk 2-takt veier 61 kg med el.start, uten powertrim men nye 2014 Suzuki 30 hk 4-takt veier 68 kg med el.start og powertrim.

Redigert av Gega (see edit history)

Hilsen Geir

Link to post

Hei du, i fjor gikk vi til anskaffelse av en Suzuki Df15A med EFI og Lean burn(lillebroren til den motoren du vurderer) Etter ca 60 - 70 timer med denne motoren har jeg ikke annet en bra å si om den, svært lavt forbruk snill på støy og mye pulver i forhold til tidligere forgasser 4 takter. Har hatt den gamle suzuki 15, Yamaha 15 og Honda 15. Forskjellen i og komme opp i plan er etter mitt syn betydelig her. Når det gjelder Pioner 14 Active så ville en 20 hk vært et godt nr for liten til vårt bruk! Vi har ihvertfall bare bra å si om våre suzukier nå etter 4 stk. Kvaliteten på Suzukien står ikke tilbake for Yamaha etter mitt syn. Jeg tror den ikke altfor store dreimoments fordelen til yamahaen blir spist opp av relativt mye mer vekt, mitt råd, gå for den lette suzukien evt en e-tec eller sub 80 kg motor. ;)

Link to post

Hei du, i fjor gikk vi til anskaffelse av en Suzuki Df15A med EFI og Lean burn(lillebroren til den motoren du vurderer) Etter ca 60 - 70 timer med denne motoren har jeg ikke annet en bra å si om den, svært lavt forbruk snill på støy og mye pulver i forhold til tidligere forgasser 4 takter. Har hatt den gamle suzuki 15, Yamaha 15 og Honda 15. Forskjellen i og komme opp i plan er etter mitt syn betydelig her. Når det gjelder Pioner 14 Active så ville en 20 hk vært et godt nr for liten til vårt bruk! Vi har ihvertfall bare bra å si om våre suzukier nå etter 4 stk. Kvaliteten på Suzukien står ikke tilbake for Yamaha etter mitt syn. Jeg tror den ikke altfor store dreimoments fordelen til yamahaen blir spist opp av relativt mye mer vekt, mitt råd, gå for den lette suzukien evt en e-tec eller sub 80 kg motor. ;)

Mener du at båten fungerer greit med en 15 hk på hekket?

 

Tror det kommer til å stå mellom en Suzuki DF 30 eller Yamaha F25, begge alternativene kommer til å bli utrustet med el.start og powertrim.

 

Fordelen til Suzuki DF30 er at den er lettere enn Yamaha F25 og den har EFI, noe jeg liker veldig godt.

Grunnen til at jeg helst vil ha Yamaha er at jeg er en stor fan av alle Yamaha sine produkter og har utrolig god erfaring med disse motorene, har også en 2013 Buster X med F70 som jeg er utrolig fornøyd med.

 

Suzuki DF30 med el.start, powertrim og fjernkontroll får jeg for 40900.-

Yamaha F25 med el.start, powertrim og fjernkontroll får jeg for 36500.-

 

E-tec vurderer jeg ikke engang, de er heller ikke noe lettere enn 4-takt, det er bare å gå inn på Evinrude sine sider å sjekke så vil man fort finne ut at det ikke stemmer at dem er så lett, en 2-takter er og forblir en 2-takter i mine øyne:-)

Redigert av Gega (see edit history)

Hilsen Geir

Link to post

Har da hatt båten i litt over en uke nå, helt ny med 9,9sport til 20 hk, og må si at den er veldig god og kjøre planer med 3 voksene og er en veldig stabil båt. Liker veldig godt det med selvlensingsystemet med to propper som man enkelt tar inn og ut.

 

Mvh Båtgutten00

JA, noen sier at 20 hk holder mens andre sier at det kan bli litt "kleint" i noen situasjoner, men fordelen med 20 hk er jo at dem er veldig lett å løfte når man er alene og hele pakken blir lettere:-)

 

Ikke lett å bli klok på hva man bør eller trenger av motor, forhandleren har ingen motorer på lager så jeg får heller ikke testet med en 20 hk mot en 30 hk.

Hilsen Geir

Link to post

15-20 hk er for lite spør du meg. Jeg har hatt den yamahaen du har fått tilbud om der, 2 stk faktisk ingen av de imponerte stort. Den gamle suzuki 30 hk er etter mitt syn vesentlig bedre og mer stillegående/vibrasjonsfri. Jeg kan ikke annet en tenke meg at den nye suzukien er enda bedre. Aldri en forgasser 4 takt igjen sier nå jeg. Du skal ha motoren om noen år også, da er det mye mindre tull på EFI.

Link to post

15-20 hk er for lite spør du meg. Jeg har hatt den yamahaen du har fått tilbud om der, 2 stk faktisk ingen av de imponerte stort. Den gamle suzuki 30 hk er etter mitt syn vesentlig bedre og mer stillegående/vibrasjonsfri. Jeg kan ikke annet en tenke meg at den nye suzukien er enda bedre. Aldri en forgasser 4 takt igjen sier nå jeg. Du skal ha motoren om noen år også, da er det mye mindre tull på EFI.

 

 

Ja, jeg kan umulig si meg uenig når det kommer til EFI, forgasser motor er vel kanskje å gå litt mot fremtiden, det er jo faktisk kommet 9.9 hk motor med EFI i dag.

 

Når det gjelder den gamle Suzukien din så mener jeg at den hadde mye mer ccm enn dagens Suzuki df30, dagens Suzuki df30 har bare 490ccm men Yamaha sin F30 har 747ccm men så veier den jo mye mye mer også da og koster mye mer.

 

Det er vel kanskje derfor Suzuki har fått ned vekten, mindre ccm på samme hestekrefter:-)

Hilsen Geir

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...