Jump to content

Pioner 14 Active - Større motor enn produsenter har bestemt

Gega

Recommended Posts

Det går vel mest i mot at man kjøper helt ny motor, det er jo reine skjære galskapen på bruktpriser nå for tiden, folk forlanger 18-20 000.- for 10-12 år gamle 30 hk 2-taktere og det nekter jeg plent å være med på.

Man får en splitter ny Suzuki 30 hk 4-takt med el.start, powertrim, fjernkontroll og hele greia for 40 900.- og da har man garanti med på kjøpet :-)

å den veier heller ikke mer enn de gamle 2-takterne,

HELT enig !!! Det virker ikke som om folk har tatt inn over seg at HK-avgiften er borte og at bruktprisene på påhengsmotor burde justeres deretter. Vi planlegger å bytte motor på den ene båten vår og så på Finn på relativt nye men brukte motorer i størrelsen 60 til 80 Hk. Jeg synes selgerne hadde satt priser som i alle fall for oss gjorde det helt uaktuelt å kjøpe brukt. Bestemmer vi oss for å kjøpe nå i høst kjøper vi defifinitivt ny motor eller så får vi vurdere å vente med å bytte motor til utpå nyåret/tidlig vår for å se om bruktprisene går ned noe. Men jeg tror det blir ny motor på oss.

Så til motor på din båt: 30 Hk går nok veldig greit om du velger en lett 30 Hk og jeg er også blant de som mener Suzuki's motorer er meget gode. På den største båten vår (Skibsplast 655) har vi en Suzuki DF140 som har fungert helt utmerket i de 10 årene siden vi kjøpte den våren 2004. Jeg har selv forøvrig en 40 Hk på en gammel Sunwin 14 fot speedbåt som fabrikanten anbefalte maks 25 Hk på. Videre har vi 80 Hk på en Skibsplast 450VS som var "godkjent" for 60 Hk. Begge disse båtene hadde imidlertid disse motorene når vi kjøpte dem brukt (forrige eiere som valgte litt store motorer), men de årene vi har hatt båtene har dette fungert veldig bra. Vi har også en liten båt/jolle som vi har overmotorisert litt ved at en Mercury 10 Viking er gjort om til 15 Hk bare ved å fjerne strypeplaten. Da er motoren tilsynelatende korrekt til båten (motordekselet) mens motoren faktisk yter mer. :lol:

HELT enig !!! Det virker ikke som om folk har tatt inn over seg at HK-avgiften er borte og at bruktprisene på påhengsmotor burde justeres deretter. Vi planlegger å bytte motor på den ene båten vår og så på Finn på relativt nye men brukte motorer i størrelsen 60 til 80 Hk. Jeg synes selgerne hadde satt priser som i alle fall for oss gjorde det helt uaktuelt å kjøpe brukt. Bestemmer vi oss for å kjøpe nå i høst kjøper vi defifinitivt ny motor eller så får vi vurdere å vente med å bytte motor til utpå nyåret/tidlig vår for å se om bruktprisene går ned noe. Men jeg tror det blir ny motor på oss.

Så til motor på din båt: 30 Hk går nok veldig greit om du velger en lett 30 Hk og jeg er også blant de som mener Suzuki's motorer er meget gode. På den største båten vår (Skibsplast 655) har vi en Suzuki DF140 som har fungert helt utmerket i de 10 årene siden vi kjøpte den våren 2004. Jeg har selv forøvrig en 40 Hk på en gammel Sunwin 14 fot speedbåt som fabrikanten anbefalte maks 25 Hk på. Videre har vi 80 Hk på en Skibsplast 450VS som var "godkjent" for 60 Hk. Begge disse båtene hadde imidlertid disse motorene når vi kjøpte dem brukt (forrige eiere som valgte litt store motorer), men de årene vi har hatt båtene har dette fungert veldig bra. Vi har også en liten båt/jolle som vi har overmotorisert litt ved at en Mercury 10 Viking er gjort om til 15 Hk bare ved å fjerne strypeplaten. Da er motoren tilsynelatende korrekt til båten (motordekselet) mens motoren faktisk yter mer. :lol:

Ja, det må nok bli en lett 30 hk om jeg skal ha det, den letteste 4-takteren er Suzuki med en vekt på 68 kg med el.start og powertrim, er dog noe usikker på om denne vekten stemmer men det er det jeg har fått oppgitt, eller så må det bli 2-takter, noe jeg ikke har lyst på. :-)

Hilsen Geir

15-20 hk er for lite spør du meg. Jeg har hatt den yamahaen du har fått tilbud om der, 2 stk faktisk ingen av de imponerte stort. Den gamle suzuki 30 hk er etter mitt syn vesentlig bedre og mer stillegående/vibrasjonsfri. Jeg kan ikke annet en tenke meg at den nye suzukien er enda bedre. Aldri en forgasser 4 takt igjen sier nå jeg. Du skal ha motoren om noen år også, da er det mye mindre tull på EFI.

Hei.

Hva var det egentlig du ikke var fornøyd med eller hva var det som ikke imponerte deg med denne Yamaha motoren?

Sammenlignet du den med andre motorer?

Hva var det den gamle Suzukien var bedre på?

Hilsen Geir

Vi hadde 2 stk på to forskjellige båter samtidig. Det er ikke det at vi ikke var fornøyd med de, men suzukien er bare etter mitt syn en vesentlig mer til motor.

På en av båtene gikk vi rett fra yamaha F25 til Suzuki så her er sammenligningsgrunnlaget godt. Båten blir generelt mye brukt med variert last. Farten med yamahaen var ca 4 knop mindre en med suzukien. Det var vesentlig større forskjell på det å komme i plan, her er suzukien overlegent mye sterkere en yamahaen. Det ble testet mye forskjellige propeller på begge motoriseringer for å ligge så nærme maks fullgassturtall som mulig pga. ofte mye last over lengre strekninger. Det resulterte i en lit ubehagelig opplevelse med yamahaen som begynte å bruke en vesentlig mengde olje på relativt få timer, ved skifte tilbake til 1" tyngre stigning forsvant forbruket igjen. Suzukien er kjørt mye å kan absolutt ikke regnes som ny lenger, men den bruker ikke en dråpe olje (det er ikke målbart ihvertfall)

Lyd og vibrasjon kan ikke sammenlignes på 2 vs 3 sylindre, her er det stor forskjell. Suzukien er også jevnere i gasspådraget, begge yamahaen hadde en litt iriterende napping i gasspådraget på vei opp (Tror dette var knyttet til en akselerasjonspumpe) Fordelen med yamahan er at den er mye enklere med 1 forgasser mot suzukien 3 stk som er vesentlig mer bry å synkronisere med vakuum målere osv. Vekten var også mye lavere ca 80 kg mot 99 kg.

Vet du dette eller synser du? Jeg har 150hk motor på båt godkjent for 110 hk. Kontaktet forsikringselskap og fikk beskjed om at det ble avkortning HVIS det var årsaksammenheng mellom for stor motor og ulykke. Den er såpass overmotorisert at jeg nesten aldri burker de siste 1500 omdreiningene, så skal mye til for at de kan finne årsak mellom motor og ulykke.

Kjenner overhodet ikke båten din, jeg hadde gått for større motor hvis det bare er "voksne" brukere (mental alder). Er det bajaser som skal låne båt, hold det til godkjent. Vil ikke ha større motor for å kjøre fortere, men for å kunne slå av 1000 omdreininger på masjfart for ett bedre lydbilde. Og litt å gå på med full båt.

Dette er nok korrekt. Man får heller ikke automatisk skylden for en bilulykke bare fordi en kjører uten sertifikat om det er motparten som er årsak til ulykken. Det har vært testet i forsikringssystemene en rekke ganger.

Vi hadde 2 stk på to forskjellige båter samtidig. Det er ikke det at vi ikke var fornøyd med de, men suzukien er bare etter mitt syn en vesentlig mer til motor.

På en av båtene gikk vi rett fra yamaha F25 til Suzuki så her er sammenligningsgrunnlaget godt. Båten blir generelt mye brukt med variert last. Farten med yamahaen var ca 4 knop mindre en med suzukien. Det var vesentlig større forskjell på det å komme i plan, her er suzukien overlegent mye sterkere en yamahaen. Det ble testet mye forskjellige propeller på begge motoriseringer for å ligge så nærme maks fullgassturtall som mulig pga. ofte mye last over lengre strekninger. Det resulterte i en lit ubehagelig opplevelse med yamahaen som begynte å bruke en vesentlig mengde olje på relativt få timer, ved skifte tilbake til 1" tyngre stigning forsvant forbruket igjen. Suzukien er kjørt mye å kan absolutt ikke regnes som ny lenger, men den bruker ikke en dråpe olje (det er ikke målbart ihvertfall)

Lyd og vibrasjon kan ikke sammenlignes på 2 vs 3 sylindre, her er det stor forskjell. Suzukien er også jevnere i gasspådraget, begge yamahaen hadde en litt iriterende napping i gasspådraget på vei opp (Tror dette var knyttet til en akselerasjonspumpe) Fordelen med yamahan er at den er mye enklere med 1 forgasser mot suzukien 3 stk som er vesentlig mer bry å synkronisere med vakuum målere osv. Vekten var også mye lavere ca 80 kg mot 99 kg.

Tusen takk for god og utfyllende svar på mitt spørsmål og dine erfaringer.

Det er jaggu meg ikke lett å velge motor når det er så mange ting som spiller inn, Om jeg velger Suzuki så er det på grunn av vekt og EFI systemet.

Jeg er og forblir en Yamaha mann både sommer som vinter i utgangspunktet, så det sier seg jo selv at det er jo Yamaha jeg helst vil ha, problemet er bare at 25 hk deres er en del tyngre enn Suzuki og har heller ikke EFI men forgasser :-)

prisen er ganske lik på disse 2 også.

Hilsen Geir

Problemet om du kjøper suzuki er vell at du ikke lenger vil være en yamaha-mann;) tror du blir fornøyd med begge, og du får vel uansett ikke sammenlignet dem noe særlig.

Men som du beskriver det er det jo ingen tvil om at du bør kjøpe suzuki.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg er jo veldig fan av EFI på snøscooter, men det er nok mest fordi at man slipper dette med choke og greier men utover det så vet jeg nå ærlig talt ikke om jeg merker noen forskjell på EFI og forgassere :-)

Og det samme tror jeg når man kommer til båtmotorer, det er nok mest kaldstart systemet som gjør den største forskjellen og litt på forbruk og ikke så store forskjeller utover det og hvor ofte må man egentlig justere forgassere?

om man ikke fikler med forgassere så er det minimalt med justering på dem.

Ser at Yamaha nevner noe om "prime start" hva innebærer det egentlig, trenger man kanskje ikke å tenke på choke?

Hilsen Geir

jeg er også yamaha mann, men jeg syns deres F30 er i tyngste laget for min smak til de båtene hvor 30hk er mest aktuelt, hadde jeg hatt båt til å bære den vekta så hadde jeg nok også gått opp til F40. Hadde en slik , 02 modell med forgassere som fungerte utmerket.

Prime start = det sprøytes inn litt ekstra bensin i innsuget ved start, funker helt greit, bare ikke like "automagisk" som EFI.

og jeg synes også suzukis 3 sylindrede 30hk høres mer fristende ut enn en 2syl 25hk som attpåtil er tyngre.

Forbruk: det jeg har sett sålangt er at det ikke er store forskjellene i forbruk på 4t forgasser og efi. Noen ganger bruker sågar forgassermodellen mindre. efi er nok bedre mtp utslipp

Forresten, noen her som har erfaring med suzukis v-twin 25hk?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har ikke egen erfaring med den aktuelle modellen. 9,8 hestern jeg prøvde ga et bra inntrykk. Jeg oppfatter de som bra motorer særlig den 3 sylindrede 25/30 hk. Powertrim er dessverre et must på denne båten etter mitt syn. Til å være uten powertrim er ikke prisen spesielt bra.

Er 14 Active såpass vanskelig båt altså at man må ha powertrim?

Grunnen til at jeg aller helst ønsker powertrim er for at det er enklere å gå opp i fjæra med båten, trodde faktisk ikke at den lille båten var avhengig av å ha det.

Er det på grunn av vekten som er rundt 70-74 kg du tenker på siden du mener at det er et must på denne båten?

Kan jo prøve å prute på den motoren og evnt. undersøke hva det koster å få ettermontert powertrim på den.

Er prisen så gal egentlig, den har aldri vært i bruk, kun stått på et lager.

Firmaet som selger denne holder egentlig ikke på med salg av utenbordsmotorer så motoren selges uten garanti.

Redigert av Gega (see edit history)

Hilsen Geir

• 2 uker senere...

Spørsmålsstillingen her kunne kanskje være om det er rette båten for så tung last eller mange mennesker som skal opp i plan.

Er båten typisk egnet for 4 typiske storbygde noske karer med evt utstyr/bagasje som skal opp i plan? Ikke etter min mening. Men Pioner 15 er det. En 25/30 hk motor passer langt bedre på Pioner 15 fot som er båt med langt større bæreflate, bredere og veldig stødig.

Valget av motor og volum er langt lettere når du velger en båt som passer bedre til ditt behov. Her blir det mange vurderinger for og imot der båt og motor egentlig ikke passer sammen. At akterspeilet på en båt kan tåle et større antall hestekrefter er ikke det samme som at den i sum er egnet for større vekt og krefter.

For denne mengde last og hastighet er båten ganske smal og har liten bæreflate som gjør at den er tung å få i plan for 15/20 Hk med standard propeller.
Velg en vesentlig lettere propeller som lett når turtallsperren med en eller to personer.

14 fot Pioner er en typisk synkefri "lett å håndtere og bære"-konsept.

En landsstedsbåt som lett trekkes opp på en strand og der man kan ta av motoren og bære den. Det er mulig med en 15/20 hk på 50 kilo og "umulig" med en tung og vesentlig mer klumpete motor i neste effektklasse.

Antall hestekrefter oppnås ved maks turtall, men dreiemomentet i lavere hastighet er langt større med større sylindervolum.

Vekt og vektfordeling er "alt" i en slik 14-foter og 50% fast vektøkning eller mer bak har mye å si for båtens egenskaper, også når du er alene i den.

Kombinasjonen båt/motor med overmotorisering blir også vanskeligere å selge, de fleste vil nok tenke at denne lille "myke bøtteplast"-båten kan ha fått usynlige skader av for stor motor.

For å oppsummere: Velg motor slik fabrikanten har lagt opp til i sine anbefalinger.

Det har selvsagt basert på lang erfaring.

Det du kan lese om her inne med større motorisering er for utpregete fartsbåter som f.eks noen av Linge-båtene som Wesling.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Tusen takk for godt innlegg småbåtentusiasten, dette ga meg noe mer å tenke på og kanskje det gjør valget mitt litt enklere.

Jeg kan jo si det sånn, i de fleste tilfeller så er det bare jeg og min kone som er på sjøen, ofte er jeg alene, men så kommer vi til de gangene at barna også skal være med, selv om de begynner å bli voksen nå og ikke er så mye inne på hytta lengre så hender det at dem blir med:-)

Verken jeg eller min kone er overvektige personer, ikke barna heller for den saks skyld så dert er mulig at jeg "skaper" i hodet mitt et unødvendig valg av motor som kanskje ikke gagner båten i det hele tatt, et lite minus med motorer under 25 hk er at de ikke har ordentlig powertrim, de er vel bare utstyrt med elektrisk trim om jeg ikke tar helt feil her.

Hilsen Geir

Endring av motorvinkel (tilt) med den fjærbelastede pinnen løser du enkelt slik:

Fest en (plastbelagt) ståltråd eller en plaststrip i tilt-låsepinnens fjær slik at du ikke mister den i sjøen de få gangene du har behov for å endre motorvinkelen.

De fleste motorer har gruntvannsinnstilling som er uavhengig av låsepinnen som brukes når du f.eks skal inn mot stranden.

For å endre låsepinnens stilling kan du tilte motoren opp til første gruntvanns-hakket og sette den i nytt hull.

Noen motorer har en trinnløs friksjons-tilt som styres med en spak.

Hondas 15/20 hk motorer har (hadde) som standard fireblads propeller som gir best evne til å skyve tungt / komme i plan. Flere blader "griper" godt i vannet i lavere hastighet.

En aluminiumspropeller koster ikke så mye. Du kan kjøpe en ekstra for tyngre belasting og raskt bytte de gangene du skal ha med flere. Jeg er ganske sikker på at du får Pioner 14-foteren i "plan" (blir kvitt hekkbølgen, men pløyer likevel en del sjø) med15/20 hk, riktig propeller og 4 mennesker under 70 kilo uten mye ekstra pikk-pakk.

Erfaringen er basert på Pioners 13,5 foter "Maxi" med mindre bæreevne, smalere båt, V-bunn (tyngre å få i plan) og Honda 15 hk.

Honda'n går forøvrig veldig stille opp til et visst turtall som holder to personer lett i plan. Farten er da mellom 12 til 15 knop.

Innspøytingssystemer er utvilsomt fint for nydelig motorgange, samt å spare bensin på større motorer, men 4 takt 15/20 hk bruker svært lite bensin i marsjfart. Forgasser er enkelt, gjennomprøvd og pålitelig bare du husker å drenere dem etter sesongen.

Var ute i dag ilag med hyttenaboen som har samme båt, han har montert en Yamaha 9,9 sport som er gjort om til 20 hk, vi er begge personer på rundt 70 kilo, når vi begge satt helt bak så slet den med å komme i plan, den kom i plan men det tok tid, når jeg derimot settet med lengre frem så gikk det mye bedre men gassen var i bunnen hele tiden for å holde en relativt grei fart, med 20 hk så blir det nok til at man kjører med full trøkk hele tiden for holde litt fart.

Jeg ser for meg at 25 eller 30 hk med mer volum og kraft hadde gjort susen på den båten, spesielt med tanke på at Suzuki sine nye 25 og 30 hk har en startvekt på 63 kilo og etter det jeg har fått opplyst så veier 25/30 hk med el.start og powertrim 68 kilo, om det stemmer vet jeg ikke, lyg forhandleren så lyger jeg også :-)

Yamaha sin 20 hk har en startvekt på 51 kilo og 60 kilo på den utgaven med el.start og tilt, om alt dette stemmer så kan man få 10 hk mer og mye mer motorvolum med snaue 8 kilo mer i vekt.

Men alt har jo sin pris og det stemmer vel i dette tilfellet også, 30 hk koster nokk 12000.- mer enn 20 hk.

Jeg er som sagt ikke ute etter den store farten på den lille båten men å kraft nok i motoren de få gangene man er flere i båten, i tillegg til at når jeg er alene eller bare et par stykker om bord så kan man redusere gassen ganske mye og samtidig holde god og behagelig fart.

Du nevner Pioner 13.5 fot Maxi, skal jeg være ærlig så tror jeg ikke man kan sammenligne de 2 båtene, Pioner 14 Active er på ingen måte en stor båt, det er fremdeles en jolle det også men den er 39 cm lengre, 8 cm bredere og 62 kilo tyngre, den har også mer bæreflate i hekket enn Maxi har og allikevel med bare 5 hk mer som "lovlig" motor, det er litt på bakgrunn av det at jeg mener at Active fint klarer en litt større motor.

Har man montert motoren med rattstyring og kabler og alt det som hører til så orker man ikke å drive på med å ta av/sette på motoren hele tiden, den blir gjerne hengende på hekket sommer som vinter :-)

Men jeg tar med meg alt du sier og som jeg sa tidligere så er det veldig mye fornuft og sannhet i det du sier, så jeg tar alt dette med i vurderingen av hvilken motor jeg skal gå for :-)

Hilsen Geir

Det kan jo se ut som at det går med en 30 hester på Pioneren etter at jeg har lest dette, det dem skriver her stemmer veldig bra med det vi opplevde med 20 hk på Pioneren, 20 hk var greit men ikke mer enn det og jeg tror den vil slite med 4 stykker om bord.

http://www.klikk.no/motor/baat/utstyr/article479594.ece

Nå veier Mercury 25 og 30 hk 82 kg med el.start og powertrim men Suzuki sine nye 2014 modeller 25 og 30 hk kun veier 68-70 kilo og med tilnærmet lik pris, så valget er vel ikke så vanskelig egentlig, eneste jeg tenker litt på i forhold til Suzuki sine nye lettvektere er at jeg ikke har lest noen tester på dem og om det har påvirket kvaliteten på dem med vektreduksjonen.

Noen som har prøvd de nye Suzukiene?

Hilsen Geir

• 5 år senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...