Jump to content

KAD300 går varm på høy last, kan ting passere sjøvannsfilteret ?


hermansen

Recommended Posts

Under turen ned fra Stavanger til Spangereid i juni fikk jeg en manet i kjølesystemet. Båten har en VP KAD300 (drev) og jeg fikk temperaturalarm rett utenfor Egersund. Senket farten og kom inn til en brygge. Sjøvannsfilteret var fylt opp av en manet. Rensket ut denne men opplevde at det med jevne mellomrom kom mer "graps" inn i samme filter. Måtte stoppe 3-4 ganger mellom Egersund og Spangereid for å gjøre rent filteret. Til sist fikk jeg nok ut nok graps slik at jeg kunne holde 3000-3200 rpm uten at motoren ble varm. Da la den jevnt rett under 90 grader (varmt det også, men det fungerte i alle fall).

 

Vel fremme (og etter noen late ferieuker hvor båten bare gikk på lav fart) koblet jeg fra slangen som går inn i impelleren (den som tar inn sjøvann og sender videre til sjøvannsfilteret). Koblet til en ferskvannsslange fra bryggen og spylte gjennom på fullt trykk. Lot vannet renne gjennom systemet (retning fra impeller og mot drev) i ca 5 min og koblet tilbake. Testet båten etterpå og alt så ok ut. Prøvde ikke på topp RPM men alt så ok ut i 3300-3400 RPM.

 

Men i helgen opplevde jeg varmgang igjen. Når jeg kjører i marsj-fart (ca 3200-3400 RPM på motor og 22-24 knop) er alt ok. Temperatur ligger mellom 85 og 90 som den skal. Men så bestemte jeg meg for å prøve at alt fungerte ok med topp belasting og det gikk ikke bra. Øker jeg til full gass (ca 3700-3800 rpm), går det 4-5 min og så har temp økt til 95 grader og alermen går.

 

Jeg har sjekket termostatene og de åpner når de skal (starter å åpne på ca 81/82 og har full åpning ved 93/94 grader). Båten var på service i vår (var da kjørt 510 timer) og fikk ny kjøleveske (ferskvannsssystemet).

 

 

Så jeg lurer på om andre har opplevd tilsvarende og hva som var feilen ? Siden jeg ikke hadde noen form for problemer før dette skjedde så mistenker jeg at deler av maneten fortsatt henger igjen et sted i systemet mellom inntaket i drevet og impeller. Jeg åpnet opp og sjekket impelleren og den så ok ut (var også ny i vår), men kan den også være ødelagt av "manetangrepet" ? Kan deler av maneten ha passert sjøvannsfilteret og havnet i intercoller/varmeveksler ? Jeg opplever ikke noe effekttap, og hvis intercooleren var delvis tett burde vel dette være merkbart ?

 

Alle tips mottas med takk. Jeg planlegger å demontere systemet fra drev til impeller når jeg tar båten opp i høst. Inntil da så får jeg bare kjøre i marsjfart (er der jeg ligger uansett).

 

 

 

 

Link to post

Det kan godt hende at dette ikke har med maneten å gjøre men at varmeveksleren din trenger en rens. Både sjøvannssiden og ferskvannssiden kan ha belegg som forringer varmeoverføringen. Ellers kan eksosriseren være synderen, der sjøvannet går ut i eksosen. Det har også vært problemer med at S-slangen mellom drevet og transom kollapser, rur i sløvannsinntaket også.

Link to post

Det var en stor brennmanet.

 

Jeg tenkte å gjøre følgende når jeg tar båten på land i høst.

1) Fjerne slangen mellom impeller og drev for å rengjøre denne slik at alt som finnes er eventuelt borte.

2) Sjekke inntaket fra drev til hvor slangen skal starte og "blåse ut alt som finnes" fra her.

3) Bytte impeller (just in case)

4) Kjøre systemrens (eller hva det nå kalles) på intercooler, oljekjøler og varmeveksler. Kobler fra slangen etter sjøvannsfilter og før turbo (der hvor saltvann blandes med eksonen, etter varmeveksler) og kjører gjennom systemrens i 2 dager.

 

Bør dette være nok ?

Link to post

Vi spylte bare drevet (DPE) til en kompis etter å ha staket opp undenifra med en utrettet lang malerulle sak (for små ruller).

Herre jemmini, hvor mye skjellruer og greier som kom ut :-)

 

Hvis dette oppsto etter manettreffet er det vel logisk at det ligger manetrester herogder?

 

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
  • 3 uker senere...

En liten oppdatering. Byttet impeller og det gjorde jobben, trodde jeg. Først prøvetur gikk ok og motor ble ikke varm, men neste tur var nesten lik som før. Motor ble varm på fullt turtall og beveget seg opp mot 95 grader og jeg kjørte ned turtall før alarmen gikk. Så jeg tror fortsatt det er noen rester av maneten mellom drev og impeller. Det blir nok vinterjobbing når båten er på land.

Link to post

En kompis med en KAD32 hadde samme symptom som deg. Gikk egentlig helt fint, men alarmen smalt inn på 95 grader. Det er ikke riktig, den skal sette alarm en del høyere. Byttet alarmgiveren (lå selvfølgelig under kompressoren, plenty skruing) og alt OK. Han kunne kjøre leeeeenge på marsjfart (3200-3500), men alarmen gikk bare når han ga maks fart. Etter giverbytte=alt OK.

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

På min tidligere KAD 42 med DP290 drev med samme symtomer årsak at hullet nederst på drevet var grodd igjen, vanninntakspilene på sidene var åpne og fine men hullet nederst var tett og da ble det for lite vann inn ved høy belastning.

Lang tynn ting og stikke opp i drevet.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

I følge Volvo så er normal driftstemperatur for KAD300, både på marsj og full fart, 85-90C. Alarm skal gå av ved 95C +/- 3%. Så jeg tror giver er ok og siden alt startet etter jeg fikk en manet inn i systemet så mistenker jeg fortsatt dette. Det vanligste skal vistnok være at det blir hengene rester igjen i S-slangen mellom drev og servo-kjøler samt i selve servo-kjøleren. Denne skal sjekkes når båt er på land.

 

Servo-kjøler en oljekjøleren for servostyringen til drevet. Denne ligger kjøleren er koblet rett inn på slangen mellom inntak drav og impeller.

 

Link to post

På min tidligere KAD 42 med DP290 drev med samme symtomer årsak at hullet nederst på drevet var grodd igjen, vanninntakspilene på sidene var åpne og fine men hullet nederst var tett og da ble det for lite vann inn ved høy belastning.

Lang tynn ting og stikke opp i drevet.

 

-Xlnt

Det ligger også på to-do listen når båten er på land.

Link to post
  • 10 måneder senere...

En liten oppdatering for de som leser denne tråden senere.

 

Som tidligere beskrevet så var det en manet som kom inn i kjølesystemet og selv etter "utspyling" av denne så gikk motoren varm på høy last.  Årsaken ble funnet når båten sto på land i vår.  Det var skjell i vanninntaket på drevet.  Jeg stappet et lite kamera inn i hullet under drevet og så 2 stk skjell som hadde festet seg.  Fikk fjernet disse og nå fungerer alt ok.

 

Det skal åpenbart ikke mye hindringer til før en får problem med kjøling på høyt turtall.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...