hermansen Startet 4.August.2014 Del på Facebook Startet 4.August.2014 Under turen ned fra Stavanger til Spangereid i juni fikk jeg en manet i kjølesystemet. Båten har en VP KAD300 (drev) og jeg fikk temperaturalarm rett utenfor Egersund. Senket farten og kom inn til en brygge. Sjøvannsfilteret var fylt opp av en manet. Rensket ut denne men opplevde at det med jevne mellomrom kom mer "graps" inn i samme filter. Måtte stoppe 3-4 ganger mellom Egersund og Spangereid for å gjøre rent filteret. Til sist fikk jeg nok ut nok graps slik at jeg kunne holde 3000-3200 rpm uten at motoren ble varm. Da la den jevnt rett under 90 grader (varmt det også, men det fungerte i alle fall). Vel fremme (og etter noen late ferieuker hvor båten bare gikk på lav fart) koblet jeg fra slangen som går inn i impelleren (den som tar inn sjøvann og sender videre til sjøvannsfilteret). Koblet til en ferskvannsslange fra bryggen og spylte gjennom på fullt trykk. Lot vannet renne gjennom systemet (retning fra impeller og mot drev) i ca 5 min og koblet tilbake. Testet båten etterpå og alt så ok ut. Prøvde ikke på topp RPM men alt så ok ut i 3300-3400 RPM. Men i helgen opplevde jeg varmgang igjen. Når jeg kjører i marsj-fart (ca 3200-3400 RPM på motor og 22-24 knop) er alt ok. Temperatur ligger mellom 85 og 90 som den skal. Men så bestemte jeg meg for å prøve at alt fungerte ok med topp belasting og det gikk ikke bra. Øker jeg til full gass (ca 3700-3800 rpm), går det 4-5 min og så har temp økt til 95 grader og alermen går. Jeg har sjekket termostatene og de åpner når de skal (starter å åpne på ca 81/82 og har full åpning ved 93/94 grader). Båten var på service i vår (var da kjørt 510 timer) og fikk ny kjøleveske (ferskvannsssystemet). Så jeg lurer på om andre har opplevd tilsvarende og hva som var feilen ? Siden jeg ikke hadde noen form for problemer før dette skjedde så mistenker jeg at deler av maneten fortsatt henger igjen et sted i systemet mellom inntaket i drevet og impeller. Jeg åpnet opp og sjekket impelleren og den så ok ut (var også ny i vår), men kan den også være ødelagt av "manetangrepet" ? Kan deler av maneten ha passert sjøvannsfilteret og havnet i intercoller/varmeveksler ? Jeg opplever ikke noe effekttap, og hvis intercooleren var delvis tett burde vel dette være merkbart ? Alle tips mottas med takk. Jeg planlegger å demontere systemet fra drev til impeller når jeg tar båten opp i høst. Inntil da så får jeg bare kjøre i marsjfart (er der jeg ligger uansett). Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Manetdeler er vel haug med "gugge", særlig når det har vært under trykk. Det ligger sikkert manetdeler i intercooler, oljekjøler og varmeveksler. Glassmanet eller brennmanet? Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
DieselDahl Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Det kan godt hende at dette ikke har med maneten å gjøre men at varmeveksleren din trenger en rens. Både sjøvannssiden og ferskvannssiden kan ha belegg som forringer varmeoverføringen. Ellers kan eksosriseren være synderen, der sjøvannet går ut i eksosen. Det har også vært problemer med at S-slangen mellom drevet og transom kollapser, rur i sløvannsinntaket også. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 4.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2014 Det var en stor brennmanet. Jeg tenkte å gjøre følgende når jeg tar båten på land i høst. 1) Fjerne slangen mellom impeller og drev for å rengjøre denne slik at alt som finnes er eventuelt borte. 2) Sjekke inntaket fra drev til hvor slangen skal starte og "blåse ut alt som finnes" fra her. 3) Bytte impeller (just in case) 4) Kjøre systemrens (eller hva det nå kalles) på intercooler, oljekjøler og varmeveksler. Kobler fra slangen etter sjøvannsfilter og før turbo (der hvor saltvann blandes med eksonen, etter varmeveksler) og kjører gjennom systemrens i 2 dager. Bør dette være nok ? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Min erfaring med systemrens er god, men den trenger mer enn 2 dager etter min erfaring Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Vi spylte bare drevet (DPE) til en kompis etter å ha staket opp undenifra med en utrettet lang malerulle sak (for små ruller). Herre jemmini, hvor mye skjellruer og greier som kom ut :-) Hvis dette oppsto etter manettreffet er det vel logisk at det ligger manetrester herogder? Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
hermansen Svart 4.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2014 Takker for alle tilbakemeldinger. Nå vet jeg hva jeg skal gjøre til høsten. Kan være jeg kjører systemrens båten blir tatt opp, det kan jo gjøres mens båten ligger på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Sjøvannsfilteret ditt sitter vel etter impeller på trykksiden. Jeg hadde sjekket impellerhuset og impelleren først jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Og oljekjøleren er vel før pumpen igjen også? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Oljekjøleren er vel ikke foran impeller og sjøvannsfilteret? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Pokker, blandet servooljekjøler og oljeljøler. Servooljekjøler står før sjøvannspumpen, ikke oljekjøler. Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
hermansen Svart 5.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2014 Skal dobbelsjekke impeller ved første anledning. Det kan jo være den som har tatt kvelden, selv om den er helt ny. Av og til er det jo det enkleste som feiler. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 Fant du ut av det? Var det impeller? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
hermansen Svart 11.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2014 Skal ned i helgen. Finner det ut da. Oppdaterer her etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 31.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2014 En liten oppdatering. Byttet impeller og det gjorde jobben, trodde jeg. Først prøvetur gikk ok og motor ble ikke varm, men neste tur var nesten lik som før. Motor ble varm på fullt turtall og beveget seg opp mot 95 grader og jeg kjørte ned turtall før alarmen gikk. Så jeg tror fortsatt det er noen rester av maneten mellom drev og impeller. Det blir nok vinterjobbing når båten er på land. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 Skal alarmen gå allerede ved 95 grader ? Jeg hadde en alarmgiver på den ene motoren KAD 42 som ga alarm ved ca 3200 rpm. Skiftet denne og har ikke hatt alarm siden det, er flere år siden. Det står kanskje stemplet på giveren når den skal gi alarm.. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 1.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2014 Når alarmen går viser temperaturmåler rett over 200 grader Farenheit. 200 F = 93.33 grader C. Så jeg tipper at kjølevannet er ca 95 grader når alarmen går. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 2.September.2014 Del på Facebook Svart 2.September.2014 En kompis med en KAD32 hadde samme symptom som deg. Gikk egentlig helt fint, men alarmen smalt inn på 95 grader. Det er ikke riktig, den skal sette alarm en del høyere. Byttet alarmgiveren (lå selvfølgelig under kompressoren, plenty skruing) og alt OK. Han kunne kjøre leeeeenge på marsjfart (3200-3500), men alarmen gikk bare når han ga maks fart. Etter giverbytte=alt OK. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Xlnt Svart 2.September.2014 Del på Facebook Svart 2.September.2014 På min tidligere KAD 42 med DP290 drev med samme symtomer årsak at hullet nederst på drevet var grodd igjen, vanninntakspilene på sidene var åpne og fine men hullet nederst var tett og da ble det for lite vann inn ved høy belastning. Lang tynn ting og stikke opp i drevet. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
hermansen Svart 2.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2014 I følge Volvo så er normal driftstemperatur for KAD300, både på marsj og full fart, 85-90C. Alarm skal gå av ved 95C +/- 3%. Så jeg tror giver er ok og siden alt startet etter jeg fikk en manet inn i systemet så mistenker jeg fortsatt dette. Det vanligste skal vistnok være at det blir hengene rester igjen i S-slangen mellom drev og servo-kjøler samt i selve servo-kjøleren. Denne skal sjekkes når båt er på land. Servo-kjøler en oljekjøleren for servostyringen til drevet. Denne ligger kjøleren er koblet rett inn på slangen mellom inntak drav og impeller. /Ø Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 2.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2014 På min tidligere KAD 42 med DP290 drev med samme symtomer årsak at hullet nederst på drevet var grodd igjen, vanninntakspilene på sidene var åpne og fine men hullet nederst var tett og da ble det for lite vann inn ved høy belastning. Lang tynn ting og stikke opp i drevet. -Xlnt Det ligger også på to-do listen når båten er på land. Sitér dette innlegget Link to post
Halling Svart 2.September.2014 Del på Facebook Svart 2.September.2014 Hei Jeg hadde samme problem på min D4. Ble ikke bra før vi tok opp varmmeveksler og rengjorde den, manetene hadde kommet seg igjennom filtret og tettet sa. 10-15% av hullene. Systemrens vil vel også hjelpe etter de opplysningene jeg fikk av LA SA. Jeg har akslinger. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 En liten oppdatering for de som leser denne tråden senere. Som tidligere beskrevet så var det en manet som kom inn i kjølesystemet og selv etter "utspyling" av denne så gikk motoren varm på høy last. Årsaken ble funnet når båten sto på land i vår. Det var skjell i vanninntaket på drevet. Jeg stappet et lite kamera inn i hullet under drevet og så 2 stk skjell som hadde festet seg. Fikk fjernet disse og nå fungerer alt ok. Det skal åpenbart ikke mye hindringer til før en får problem med kjøling på høyt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.