Jump to content

Forslag til førstegangsbåt for en ny på sjøen

tombjer

Recommended Posts

Hei

Vi er foreløpig en liten familie som vurderer sterkt å kjøpe oss båt. Ingen av oss har eid båt tidligere

og vi er nokså blanke på det å være på sjøen,men vi alle må vel starte ett sted?

Det vi lurer litt på er hvor stor båt bør man velge som førstegangsbåt? Jeg mener, det må være utrolig trist å kjøpe seg en liten båt, for så tidlig i sesongen angre litt på hvorfor man ikke kjøpte hakket større..

Det som er viktig syns jeg er mange sengeplasser...Jeg vil ihvertfall ha 5-6 sengeplasser som ett minimum.

Jeg ser også at jeg kanskje vil ha Akterkabin,slik at det er mulig å få litt privatliv etc når man ønsker det.

Har tittet en del i det siste og har funnet ut av Nidelv 26 er den jeg oftere og oftere streifer innom.

Syns denne ser utrolig fin ut og ser ut til å gode sitteløsninger,samt soveplasser...

Hva tror dere om dette som førstegangsbåt? Og hvilke motorstørrelser bør man gå for?

Tar gjerne imot innspill på godt og vondt når det gjelder denne båten.

Og gjerne forslag til andre type båter

Her er noen kriterier vi har men ikke nødvendigvis ett must:

- Akterkabin

-Gode sitteplasser/soveplasser

-Diesel

-Prisklasse 50-200 000kr

Ser ut som dere kan ha siktet mot snekker. Nidelv har eg bra inntrykk av, og enig med at for liten båt fort kan slite på det meste.

Er normalt ikke vanskeligere å navigere med en litt større båt, Men avhenger jo edel om hvilke havne og opplagsmuligheter dere har.

Tok et kjapt søk etter alternativer.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50323739&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50188616&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50281704

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Mitt beste tips ville være å søke i forumet hvis du har navn på en båtmodell som virker interessant.

Søk for eksempel på Elwaro hvis du skal satse litt i første forsøk. Det synes jeg er lekre snekker - ved siden av Saga og Nidelv. Men hvis du liker å fiske, er det ikke sikkert at båt med akterkabin alltid er beste løsning.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Jeg begynte med akkurat samme utgangspunkt med en Wiking 28 AC.

Stor innvendig plass og kan rigges for 6 sengeplasser. Tre foran, to bak og en i midtkabin.

I ekstreme tilfeller tre foran, tre bak i AC og to i midtkabin (Men det blir trangt!!!)

Med disse 80-talls båtene ble lengden også gjerne målt i vannlinjen, altså uten baugspyd og badeplatform.

Hvorfor er AC en ulempe hvis man ønsker å fiske?

Mitt beste tips ville være å søke i forumet hvis du har navn på en båtmodell som virker interessant. Søk for eksempel på Elwaro hvis du skal satse litt i første forsøk. Det synes jeg er lekre snekker - ved siden av Saga og Nidelv. Men hvis du liker å fiske, er det ikke sikkert at båt med akterkabin alltid er beste løsning.

Hvorfor er AC en ulempe hvis man ønsker å fiske?

Fisken biter da også, men akterkabinen kan være et hinder mot å bevege seg fritt fra side til side helt inntil ripa akterut, når båten (evt. snøret) skifter retning.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Jeg har aldri vært ombord i Nidelv 26, men når det gjelder forskjellene på denne og Nidelv 28, så er vel det mest merkbare at N28 har bedre plass i uteområdet/midtkabinen, og at byssa er tilgjengelig uten at man må vippe bort seter. Akterkabinen på N28 er også romsligere/bredere, uten at dette gir flere sengeplasser. N26 har vel stikkøye som standard, mens det kun er et fåtall av N28 som har dette. Du bør nok ta en titt på et par av disse for å danne deg en oppfatning av muligheter og egenskaper, og hva du selv prioriterer.

Et viktig poeng med litt tilårskomne båter som dette begynner å bli, er selvsagt status på motor og drivverk. Det er her de store utgiftene kan komme, hvis du ikke gjør god nok sjekkejobb.

Lykke til med vurderinger og eventuell handel!

:smiley:

Jeg har hatt begge båtene, ja. Og gjort meg opp noen tanker. Først kan du jo se litt her: http://www.froystad.org - her finner du litt generell info om modellene. Jeg har skrevet blogginnlegg om begge modellene som jeg anbefaler deg å lese og jeg svarer gjerne også på IM, hvis du har spesifikke spørsmål om spesifikke båter.

Fordeler og ulemper med Nidelv 26: http://iloapp.froystad.org/blog/blogg?Home&category=4&page=4

Fra Nidelv 26 til 28: http://iloapp.froystad.org/blog/blogg?Home&post=24

Beklager - det ble visst mobillinker dette, men du kan bytte til desktopversjon ved å velge det selv.

Bør også si det, som andre har nevnt, at når vi gikk fra Nidelv 24 til 26 opplevde vi at båten ble veldig mye større, og jammen ble den ikke det da vi kjøpte 28 også. Dette har litt med løsninger å gjøre, men også bredde på båtene.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Takk for mange gode og ikke minst utfyllende svar dere...Mange så takk...

Vi sikter oss mer inn på Nidelv 28 enn 26..Men vet ikke helt enda om vi vil og kan legge så mye penger på båt allerede neste år..Men vi får se..

Men hvor ofte har man service på slike båter?

Hva bør jeg ta hensyn til når det kommer til båtplass utenom avstander til og fra hjem etc...

Hva inngår i det å ha båtplass hos en Marina?

Skal driste meg utpå å anbefale en båt med gammel/ubrukelig/ingen motor. Med budsjett opp mot 200 000 er det ett alternativ å kjøpe en båt til 40-50-60 tusen og så bruke 100-120 000 på ny motor og litt småpenger på "oppgradering" som nye putetrekk, varmtvannstank, en skikkelig kartplotter etc. Selvsagt forutsatt at du har tenkt å ha båten en stund da slike investeringer ikke vil være lett å få tilbake ved salg. Til Gjengjeld vil de gi problemfritt båtliv i årevis :-)

Redigert av millisivert (see edit history)

Ja, hva koster det? Er jo slikt vi ikke informerer så veldig mye om til konene våre og det er mange tråder på dette på Båtplassen. Det er 2 typer utgifter - de vanlige (hus, bil, ferier, husholdning, klær osv) og så er det båt. :-) Dette siste er det mange som ikke vil snakke så mye om, da det gir så mye tilbake, som ikke kan måles i penger, slik som en fantastisk hobby, glede og opplevelser, godt argument for å forsvinne når svigermor kommer på besøk - "skal bare en tur i båten" - og for enkelte mindre utgifter til psykolog. He, he.

Fra spøk til alvor - dette var mine utgifter pr år med å eie en Nidelv 26/28 - går nesten ut på ett:

- Forsikring ca kr 5000 (varierer med avtaler, totalkunde osv)

- Båtplass i kommersiell marina ca kr 11 000 (kan være dyrere og selvsagt langt billigere som medlem i båtforening)

- Årlig service ca kr 2500 (utført selv og gjelder bytte av dieselfiltre, olje og oljefilter, anoder på motor - luftfilter, impeller, girolje, kjølevæske ++, er ikke tatt med da det ikke byttes årlig). Her må du ta høyde for utgifter opp mot kr 5000 pr år. Skal service gjøres på verksted må du tenke 3-5000 kr for dette arbeidet i tillegg til deler)

- Årlig opptak av båt m/spyling kr 1500 (varierer veldig fra marina til marina - i Bergen fra kr 400 til 2500)

- Bunnsmøring, anoder under vannlinjen (propell og skrog) kr 2000.

- 100 timer bruk med et snitt på 8 liter diesel i timen gir ca kr 8000 i året på drivstoff.

Akkurat dette, som du ikke kommer unna, vil da beløpe seg til ca kr 30 000 i året.

Kjøper du en eldre båt, som de fleste gjør i starten, må du ta høyde for uventede kostnader (vannpumpe som går i stykker, dynamo som slutter å virke, dieselvarmer som går i stykker, nye batterier, ankervinsj som streiker, behov for bedre kartplotter, bytte gammelt toalett, varmtvannstank som gir seg osv). Du må nok fort regne med at du bør ha kr 10 000 "i ermet" til slike utgifter pr år.

Jeg antar derfor en total på mellom kr 25 000 og kr 40 000 pr år for en slik båt vi her snakker om, avhengig av utstyrsnivå, alder på dette utstyret og selvsagt motorisering.

Da er ikke utgifter til kapitalen (som lånes eller bindes i båten) tatt med.

Du ba jo egentlig ikke om pris på drivstoff. Og det vil også variere veldig fra sesong til sesong. Jeg vil derfor si at du må årlig regne med en fast kost på ca kr 25 000 for å eie en slik båt. Når jeg sa opp til kr 40 000 pr år, så er det inkludert den buffer man gjerne må ha fordi det alltid oppstår et behov eller skjer noe uventet (lagt til i etterkant)

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Buffer..Har aldri eksistert i mitt liv da jeg er ett stort rotehue =/

Jeg tjener ikke mer enn 400-500 000 i året og vet derfor ikke helt hva det vil koste meg,f.eks pr mnd med det å ha båt.

Kjedelig å finne "drømmebåten" for så å finne ut at dette blir for dyrt...

Når på året er det disse utgiftene er da,som f.eks til Marinaen?

Går det ann å belage seg på at når feriepenger så fosvinner det som skal til båten da, og resten går til båtferien? Er det dumt av meg å tenke sånn?

Jeg ser jo når vi er i syden etc så går det fort disse summene som blir nevnt over her...Om ikke enda mer..

Så kjøper vi båt,så er og blir det ferien våres...Basta bom....

Men klart,en buffer er jo ett must idag,og tro det eller ei, jeg er allerede på god vei til å få meg en buffer :P

Vel, mitt poeng var vel først og fremst å påpeke at uforutsette utgifter kommer....du må bare være klar over det. :-) Buffer er det nok mange båteiere som ikke har.

Jeg tror du må sjekke litt priser i aktuelle marinaer selv. Jeg har opplevd flere ulike løsninger når det gjelder faktura for båtplass. Der jeg har båtplass nå får jeg faktura på hele beløpet i april. En tidligere marina sendte 2 fakturaer, dvs delte beløpet i 2 : En i januar og en i juni. Her er det nok mange løsninger og sikkert også mulig å få det delt ut månedlig. Feriepenger kan sikkert dedikeres til båtholdet, men det er jo ofte rundt påske-mai båt settes ut for sesongen. Da vil jo gjerne servicekostnader påløpe + vårpuss, men dette kan jo forsåvidt gjøres på høsten også....selv om de fleste nok utfører dette på våren.

Velger dere å kjøpe båt, så bør den brukes også. Helt enig i det, men vær oppmerksom på at når barna blir sånn 13-14-15 kan det tidvis være kjipt å kun feriere i båt. Sånn er det bare, tror jeg. Dette finner dere nok ut av. Blir somrene som i år framover er jo båtferie suverent for ungdommer også, med bading, soling og båtliv. Er det kun regn, skodde og kalde dager daler nok ungdommens (og kanskje mors) motivasjon.

mvh Bergen Dørk

Ville vurdert gamle båter som albin 25 (f.eks http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49490431) de er betydelig billigere enn nyere båter som nidelv 26. For pengene du sparer kan bør du bytte viktge deler eller få ett skikkelig verksted til å ta "zero time"-service. Min mening er att båt til 60.000 og oppgraderinger til 100.000 gir mer båtglede enn 160.000 for en bruktbåt og ta feilene når de kommer. Har selv kjøpt en Fram 19 for 12.000 og brukt 90.000 på motor, kalasje og elektrisk, strålende fornøyd :-D

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...