deepblue Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Et alternativ kan jo være nordan fra 80 årene. Det ble solgt en hel del av dem og er et alternativ til scand 29/nidelv 28. En family med ford motor på min 120 hester, greit utstyrt og pent holdt(ofte oppgradert) gir utrolig mye båt/plass for pengene. De ble markedsført med 7 sengeplasser men 5 er iallefall etter dagens standard helt innafor. Den mulige ulempen er at de fleste av dem var halvfabrikat og dermed så kan den være litt forskjellig løsningsmessig på teknikk og teknisk. De går rimligere enn nidelv/scand av samme størrelse pga større oppdrift og ford motorene er slitere (rundt 6 liters rekke seksere med 115-130 hester) med billige deler. Uansett hvilken gammel båt man velger så er det en fordel å ha litt "skru og knote" egenskaper. Ellers kan det fort bli dyrt.............. http://www.finn.no/finn/boat/used/result?keyword=family&sort=0 Sitér dette innlegget Link to post
tombjer Svart 11.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Jeg kan forstå det at å kjøpe billigere båt og koste på 100 000 kan være lurt.Men jeg tror det kan bli like bra og kjøpe en båt som er ferieklar og som er godt fulgt opp.For garanti har man aldri for at ting holder..Hverken nytt eller brukt. Bare at ved nytt så har man fabrikksgaranti etc men tid tar det uansett og det har man ikke tid til føler jeg med så korte sesonger det er her i landet.. Det blir uansett ikke kjøp føre neste år men takk for at dere gir innspill til andre båter.Lett for å se seg litt blind på enkelte merker Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Et buffer på ca 50k bør du nok ha.... hvis du går for en eldre båt. Selv kjøpte vi en N28 for ca 3 år siden og bufferet har nok blitt spist opp minst 3 ganger allerede Gammel båt (-83 mod) med dårlig vedlikehold er ikke å anbefale. Dette har medført for oss motorbytte, gear bytte, propell bytte, ankervinsj bytte, oppdatering av det elektriske osv osv.... Du bør være handy, men ingen ekspert Mye nyttig info go hjelp å få her på forumet og på Nidelvklubben på FB. Sitér dette innlegget Link to post
tombjer Svart 11.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Jeg ser at det er fordel å være handy men å fremstille det som at man må være mekaniker,som jeg føler mange gjør syns jeg rett og slett trist... Jeg selv hater og skru men gjør de enkleste ting sjøl og jeg mener jo det bør være mer enn nok... Ved å skrive at man MÅ være handy,man MÅ kunne skru sjøl etc føler jeg blir litt å skremme folk jeg da... Men klart det er fordel å gjøre alt sjøl...Det sier seg jo selv. Men da hadde vel heller ikke diverse verksteder idag eksistert dersom ola dunk gjorde ALT sjøl..... Jeg kommer til å kjøpe en båt som er ferdig og klar jeg. Med det mener jeg en som har det rette utstyret,en som er godt fulgt opp og vedlikeholdt og som er klar med en gang ferien starter..Slik at man ikke trenger service etc føre sesongen kan starte...Deretter får man sørge for dette selv føre sesongstart i årene etter.. Buffer er alltid bra å ha,uavhengig om det er til uforutsette ting i hjemmet eller i båten....Men man kan vel ikke ta sorgene på forskudd heller =) Sitér dette innlegget Link to post
Stig Andreassen Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Velg gjerne en med baugthruster, dersom det er stiv aksling og ikke drev / påhengsmotor. Ellers vil du oppleve den som vanskelig å styre inn til brygge. Båter med innenbordsmotor og drev er enklere å manøvrere, men krever mer vedlikehold. Polar, Wiking, Nidelv, Saga og de typene der har mange fine snekker med akterkabin, Disse er gjerne saktegående (10-15 knop) og har innenbordsmotor med stiv propell og ror. Der anbefaler jeg baugthruster. Som nybegynner ville jeg holdt meg i 26 fot segmentet. Det er mye å passe på i en båt, mer enn mange forestiller seg mht. preventivt vedlikehold. Passer man på dette, så vil du få mange fine dager i båten din. Slurver man, så kommer straffen, og båtlivet oppleves som bare plunder og heft. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Vi, 2 voksne og 2 barn har nå hatt 2 år med Saga 27 som førstebåt og er meget fornøyd både med valuta for pengene og båten. Barna (8 og 5) trives veldig godt i akterkabinen, som er såpass stor og lys at de tilbringer mye tid der med leker etc. www.sagaforumet.com har vært en nyttig ressurs i tillegg til Sagaboats.no som fortsatt har mye deler tilgjengelig. Hadde på forhånd ingen erfaring med båt eller teknisk, men det har ikke vært noe problem og har gjort det meste av vedlikehold etc selv etter å ha forhørt meg med mer erfarne folk. Baugpropell er veldig greit på en slik type båt, og jeg vil påstå at du får mye bår for pengene. Vi har gjort en del oppgraderinger, men det gjenspeilte også budet vi ga på båten for et par år siden. Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.