Turbåt Startet 4.August.2014 Del på Facebook Startet 4.August.2014 Jeg har en Yanmar 6LPA-STP i en Scand Baltic 29, 2005-modell. I løpet av sommerferien har alarmlampen «BOOST» både lyst og laget lyd flere ganger. Alarmen har gitt seg etter en stund og den har gått av og på i perioder. Jeg har klødd meg i hodet over denne alarmen. Jeg leser i manualen at alarmen skyldes høyt ladetrykk og at serviceverksted bør kontaktes. Tenkte først å spørre forummedlemmene her på baatplassen om det finnes andre med tilsvarende erfaringer. Motoren går ellers som ei kule, uten røyk og uten tap av kraft. Båten marsjer fint i ca 23 knop på ca 3500 omdreininger. Er dette noe jeg kan fikse selv, f.eks. ved rens av turboen? Er det kanskje en sensor det er noe i veien med? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Høres mest ut som sensorfeil. Eg antar at du ikkje har turbotrykk-måler som viser aktuelt trykk ? Men ein tlf til verksted kan være greit :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Turbåt Svart 4.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2014 Stemmer,Sæbø, jeg har ikke turbotrykkmåler på kontrollpanelet. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Ikkje eg heller. Har lurt på å ettermontere noe fra mekk eller biltema. Men eg har ikkje samme maskin altså. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Princess 36 Riviera Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Kjenner ikke motoren i detalj, men om den har "waste gate" ventil, så kan det hende den henger. Denne skal åpne og slippe eksos ut og forbi turboen når maks ladetrykk er oppnådd. Om denne sitter fast i stengt possisjon, så vil motoren lade for mye. Eventuelt er det sensoren som måler trykket som feiler. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 4.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2014 Takk for tips, Princess 36 Riviera. Jeg får sjekke om 6lpa-stp har "waste gate", da :-) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 (redigert) Om waste gaten henger vil du oppleve økt kraft. Helt til motoren havarerer I følge google har du waste gate Redigert 5.August.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 5.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2014 (redigert) Om waste gaten henger vil du oppleve økt kraft. Helt til motoren havarerer Aha, verdt å ta en nærmere kikk på dette, da, skjønner jeg ;-) Takker! Litt senere: Jeg fant en tegning i motorens manual. Er dette nevnte "waste gate"? I manualen kalles innretningen "waste gate actuator": Men, hvor sitter sensoren som måler ladetrykket, mon tro?!? Redigert 5.August.2014 av Turbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Princess 36 Riviera Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Hei igjen. Wastegate ventilen sitter nede på selve turboen. Del nummer 62 er klokka som styrer ventilen. Er et mambran med fjør under inne i den. Når trykket er på maks trykker det mambranet og fjøren ned som da åpner waste gate ventilen. Sjekk at delene ikke sitter rustet/sotet fast. Eller så kan det også være hull/lekasje i membranet i klokka. Map sensoren sitter nok på innsuget ett eller annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Gikk litt raskt her. Del 61 er klokka jeg nevnte over. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 (redigert) Sånn ser waste gaten ut på jollemotoren vår. Jeg smører opp den delen som det er ring rundt og beveger staget i pilenes retning for å sikre god funksjon. Ladetryksensoren på jolla sitter i enden av slangen som går ut av waste gate ventilen. På sitt bilde er vel det nr 63 Redigert 5.August.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 7.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2014 Wastegate ventilen sitter nede på selve turboen. Del nummer 61 er klokka som styrer ventilen. Er et mambran med fjør under inne i den. Når trykket er på maks trykker det mambranet og fjøren ned som da åpner waste gate ventilen. Sjekk at delene ikke sitter rustet/sotet fast. Eller så kan det også være hull/lekasje i membranet i klokka. Map sensoren sitter nok på innsuget ett eller annet sted. Sånn ser waste gaten ut på jollemotoren vår. Jeg smører opp den delen som det er ring rundt og beveger staget i pilenes retning for å sikre god funksjon. Ladetryksensoren på jolla sitter i enden av slangen som går ut av waste gate ventilen. På sitt bilde er vel det nr 63 Flott, tusen takk Bitteliten og Princess 36 Riviera! Da tror jeg i det minste jeg ser for meg kartet. Legger ved et bilde fra min 6LPA-STP. Nogenlunde samme opplegg som "jolla" til Bitteliten, men jeg ser jeg har et deksel over der staget er skrudd til. Jeg må vel av med dette dekselet da, tipper jeg, for å komme til og ev. smøre litt? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 (redigert) Jeg hadde startet med å prøve å bevege armen uten demontering. Den er fjærbelasta og skal kunne skyves fra klokka på waste gaten. Dvs mot lokket ditt. Min kan beveges med litt bestemt håndkraft. Om du merker den sitter fast og du får løsna den, testkjør da og se om feilen gjentas. Om den gjør det vet du at det er noe annet da hadde jeg sjekka trykksensoren som sitter i enden av slangen som går fra toppen av waste gaten. Om det er vanskelig å få tak på armen hadde jeg brukt en vannpumpetang for å få grep. Men ikke bøy på armen. Spørsmålene dine: Turboen sitter under lokket. Armen går herfra. Det er en fjærbelastet aktuator her som skyver armen når trykket blir stort nok Waste gate ventilen er den du har grønn ring rundt I enden av slangen fra toppen av waste gate ventilen, med oransj ring rundt, er ladetrykksføleren. Denne kan det være feil med om waste gate ventilen fungerer som den skal. Redigert 8.August.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 Jeg tror noen av beskrivelsene er litt feil her. Jeg mener det er som følger: - Den oransje ringen markerer posisjonen på uttaket for slangen på kompressorsiden av turboen. - Den grønne sirkelen markerer aktuatoren, som får sitt styrende trykk gjennom nevnte slange. - Inni aktuatoren er det en membran som er festet i staget som går forover. - I tillegg er det en forspent fjær inni aktuatoren, som holder igjen bevegelsen inntil trykket når en definert verdi. - Den andre enden av staget er koblet til en arm som roterer "akslingen" til selve waste-gate ventilen. - Selve waste-gate ventilen er under lokket med seks skruer (ikke det i rød sirkel) på turbinhuset (ref. pos. 41 på tegningen over) - Under det store lokket i den røde sirkelen er det forsåvidt en enkel "væskeutskiller", som skal sende mest mulig av olje fra veivhusluftingen tilbake ned i bunnpanna istedenfor ut mot luftfilteret der oljedamp blir sugt tilbake inn i motoren. Den er kanskje litt i veien for de delene man eventuelt bør smøre. - Det har vært mange falske alarmer med disse boost alarm-bryterne. Jeg tror ikke den er koblet opp (kanskje ikke sendt med heller) på nyere motorer. Selve bryteren sitter på babord side av motoren, langt nede. Det er den øverst til venstre på bildet under (den store grå som peker mot oss bak fire ledninger). Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 (redigert) Kan godt være det er den veien det virker Litt mer info her Her ser man klart at det jeg har kalt wastegate er waste gate aktuatoren. Selve waste gate ventilen sitter i turbohuset. Trykket som styrer aktuatoren kommer fra slangen inn i toppen av klokka. Trykket i klokka trykker på armen som åpner waste gate ventilen inni turbohuset. Takk På jolla mi sitter ladetrykksgiveren i enden av slangen fra waste gate aktuatoren. Om jeg tar av denne slangen på ladetrykksgiveren lader ikke turboen. Jeg vil tro at det da er ECUen dsom gjør noen elektroniske krumspring for hadde den vært rent mekanisk hadde den jo lada for mye da. Det viktigste er at armen ikke sitter fast Redigert 8.August.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 9.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2014 Du verden, tusen takk for så mye bra info, Bitteliten og arnearmoa! Nå skal jeg ta en tur ut i båten og forsøke å bevege staget og også forsøke å finne selve boost-bryteren på babord side, langt nede! Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 11.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2014 Jeg hadde startet med å prøve å bevege armen uten demontering. Den er fjærbelasta og skal kunne skyves fra klokka på waste gaten. Dvs mot lokket ditt. Min kan beveges med litt bestemt håndkraft. Om du merker den sitter fast og du får løsna den, testkjør da og se om feilen gjentas. Om den gjør det vet du at det er noe annet da hadde jeg sjekka trykksensoren som sitter i enden av slangen som går fra toppen av waste gaten. Om det er vanskelig å få tak på armen hadde jeg brukt en vannpumpetang for å få grep. Men ikke bøy på armen. - Inni aktuatoren er det en membran som er festet i staget som går forover. - I tillegg er det en forspent fjær inni aktuatoren, som holder igjen bevegelsen inntil trykket når en definert verdi. I dag har jeg vært i båten, og jeg har forsøkt å bevege på det fjærbelastede staget. Jeg fikk ikke rikket staget. Ikke med håndkraft og heller ikke med en tang jeg klemte rundt stanga. Jeg tipper da at den, enkelt sagt, har rustet fast? Hadde vært fint å høre hva dere tror, også. Neste steg er vel å skru av lokket og se om jeg klarer å bevege staget når jeg får enda litt mer armrom. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Bruk litt universalspray på den delen armen er festet i på turboen. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 11.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2014 Skal prøve det. Takk! Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
arnearmoa Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Hva ble resultatet her? Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 Flott, tusen takk Bitteliten og Princess 36 Riviera! Da tror jeg i det minste jeg ser for meg kartet. Legger ved et bilde fra min 6LPA-STP. Nogenlunde samme opplegg som "jolla" til Bitteliten, men jeg ser jeg har et deksel over der staget er skrudd til. Jeg må vel av med dette dekselet da, tipper jeg, for å komme til og ev. smøre litt? Jeg fikk denn boost alarmen i går når jeg startet motoren, fikk helt noia da jeg har hørt skrekk historier om den tingen som står fast i åpen posisjon, så jeg dro sporenstriks å handla meg en turbotrykksmåler fra teman, sånn for å få kontroll. Har spurt og hørt mye rundt, men får så mange forskjellige svar. Et det så enkelt at jeg kan koble det t-stykket til turbomåleren i den slangen mellom orange og grønn ring? Eller må jeg på innaug å det ene å det andre som folk også gnåler om? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
ChrPus Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 Flott, tusen takk Bitteliten og Princess 36 Riviera! Da tror jeg i det minste jeg ser for meg kartet. Legger ved et bilde fra min 6LPA-STP. Nogenlunde samme opplegg som "jolla" til Bitteliten, men jeg ser jeg har et deksel over der staget er skrudd til. Jeg må vel av med dette dekselet da, tipper jeg, for å komme til og ev. smøre litt? Igår fikk jeg den boost lampa opp jeg å, har hørt myr skrekk historier om den ventilen som setter seg fast i åpen posisjon, så jeg dro sporenstriks til teman å handla meg en turbotrykksmåler sånn for å få litt kontroll, men folk sier så mye rart om hvor den skal kobles, kan jeg sette det t-stykket på den slangen mellom grønn og oransje runding? Eller må den på innsuget som også noen sier?? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
arnearmoa Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 Du trenger nok ikke å bekymre deg for at du faktisk hadde for høyt trykk hvis den alarmen gikk mens motoren var uten tung belastning. Jeg husker ikke hva den alarmen er innstilt på, men det er langt over 1 bar overtrykk, og da flytter båten seg rimelig fort. Du har nok sensorfeil eller feil på ledninger el.l. Men en turbotrykksmåler er uansett kjekt å ha. Jeg er ikke 100% sikker, men jeg antar det kan være bittelitt trykkfall gjennom intercooleren, og at original sensor er koblet etter den. De har lagd en "blokk" for sensorer og brytere både for oljetrykk og turbotrykk lavt nede på babord side av motoren foran midten. Den svarte med rust på i mitt bilde tidligere i tråden er original turbotrykksensor. Men den står i en port med unormale gjenger. Boostalarm bryteren er lengst fram (til venstre på bildet, grå og peker mot oss) og har NPT gjenger tror jeg, kanskje 3/8, husker ikke. Hvis den er kaputt, kan du jo evt. bare sløyfe den for framtida og koble deg på der. De sluttet å bruke boost alarm på disse motorene pga. mye falske alarmer for lenge siden. Jeg mener å huske at det er enda en port der med en M10 plugg, som kanskje kan brukes. Det er mulig ditt forslag vil funke også, men jeg ville ikke koblet meg på der, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 Disse gjengene er beskrevet i delekatalogen (evt. var det service manualen). Jeg har en delekatalog. Si fra hvis jeg må sjekke. Servicemanualer ligger vel inne her på BP sitt dokumentarkiv. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 Fant det du mente tror jeg :) så du mener keg kan skru it den grå til venstre og sette inn sensor slangen der? :) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.