Jump to content

"BOOST"-alarm på Yanmar 6LPA-STP


Turbåt

Recommended Posts

Ja, det var det jeg mente.  Det fins jo såklart andre muligheter.  Figuren under viser litt detaljer, og denne tråden inneholder min historie, som viser hvor komplisert det går an å gjøre det: https://baatplassen.no/i/topic/63537-montasje-av-turbotrykk-sensor-for-yanmar-290hk/  :giggle:

 

Som tråden nevner var det visst 1/8" BSPP gjenger der den boost-alarm bryteren står...

 

Jeg hadde kjøpt sensor med elektrisk overføring.  Du har kanskje kjøpt instrument som bruker slange ned til porten...(?)

 

 

bilde

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hm, jeg ser nå at jeg ikke har de samme følerne som ChrPus og arnearmoa har. Vedlegger et bilde for å vise.

bilde

 

Det er det øverste bildet som er fra min båt. Noen som vet hva de to sensorene 1 og 2 er for noe, og dermed også hvilken sensor jeg mangler (2)?

 

En av disse er vel den omtalte BOOST-sensoren, stemmer ikke det?

 

PS: Ringen rundt sensor nr 2 skulle selvsagt vært på det nederste bildet. Håper dere forstår hva jeg mener likevel :-)

Redigert av Turbåt (see edit history)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Den som jeg har merket rødt er da turbo trykk sender (til indikator) og den til høyre er olje trykk sender (til indikator).

 

Dette skjønner jeg ikke. Motoren min har altså turbotrykk-sender (Boost sender), men ikke turbotrykk-bryter (Boost switch), ref. figuren fra navid.

Når jeg altså får BOOST-alarm på styrekonsollet mitt, må jeg vel da anta at det er "Boost sender" som styrer denne alarmen? Er det riktig tenkt, mon tro. Men, hvor sitter i så fall da giveren/føleren/sensoren på min motor?!?

 

Dette var vanskelig...

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Ja,  dette var snodige greier.......

 ....du får prøve å dra av ledningene som går inn til boost senderen når du har alarm, og se om alarmen kan tystes.

 

Aha, så du mener å dra av ledningen som sitter i bunnen av "boost sender", altså den jeg har sirklet rundt på bildet fra arnearmoa, her:

bilde

 

Det er jo verdt et forsøk, for å finne kilden til boost-alarmen. Takk for tipset :-)

 

Jeg får se hvordan det skriver frem etter sjøsettingen. I fjor var alarmen temmelig sporadisk. Jeg har ikke funnet ut av hva som trigger den til å gå av. Alarmen lyser og piper både på tomgang, ved oppstart, og under god marsjfart, så ikke skjønner jeg noe...

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Gjør som jeg har gjort. Vipp bryteren ned så forsvinner lyden :)

He, he, den metoden er godt utprøvd allerede. Må jo skru av alarmen, ellers blir jo passasjerene så urolige :wink: 

Men, det er ingen varig løsning, synes jeg. Alle andre alarmer blir jo også stumme.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Du må se om ledningen som er gul med rør stripe har kommet til minus da vil den gi alarm

Hei liberty. Hvilken ledning er det du tenker på her? Finnes det et bilde i denne tråden som du kan henvise til?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Hm, jeg ser nå at jeg ikke har de samme følerne som ChrPus og arnearmoa har. Vedlegger et bilde for å vise.

bilde

 

Det er det øverste bildet som er fra min båt. Noen som vet hva de to sensorene 1 og 2 er for noe, og dermed også hvilken sensor jeg mangler (2)?

 

En av disse er vel den omtalte BOOST-sensoren, stemmer ikke det?

 

PS: Ringen rundt sensor nr 2 skulle selvsagt vært på det nederste bildet. Håper dere forstår hva jeg mener likevel :-)

 Ledningen som pilen peker på for at det skal komme alarm så må den gule med rør stripe komme til minus den kan ha et gnag eller komet i klemme et sted på motorblokken

Link to post
Share on other sites

Ok, men har ikke denne ledningen. Det nederste bildet, som du henviser til, er ikke fra min motor. Det er det øverste bildet som er min motor, og der finnes ingen slik "boost switch", som er den du mener. Jeg har bare "boost sender", jeg. Forstå det den som kan...

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...