Jump to content

"BOOST"-alarm på Yanmar 6LPA-STP


Turbåt

Recommended Posts

Jeg har en Yanmar 6LPA-STP i en Scand Baltic 29, 2005-modell. I løpet av sommerferien har alarmlampen «BOOST» både lyst og laget lyd flere ganger. Alarmen har gitt seg etter en stund og den har gått av og på i perioder. Jeg har klødd meg i hodet over denne alarmen.

 

Jeg leser i manualen at alarmen skyldes høyt ladetrykk og at serviceverksted bør kontaktes. Tenkte først å spørre forummedlemmene her på baatplassen om det finnes andre med tilsvarende erfaringer.

 

Motoren går ellers som ei kule, uten røyk og uten tap av kraft. Båten marsjer fint i ca 23 knop på ca 3500 omdreininger.

 

Er dette noe jeg kan fikse selv, f.eks. ved rens av turboen? Er det kanskje en sensor det er noe i veien med?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post

Kjenner ikke motoren i detalj, men om den har "waste gate" ventil, så kan det hende den henger. Denne skal åpne og slippe eksos ut og forbi turboen når maks ladetrykk er oppnådd. Om denne sitter fast i stengt possisjon, så vil motoren lade for mye. Eventuelt er det sensoren som måler trykket som feiler.

Link to post

Om waste gaten henger vil du oppleve økt kraft. Helt til motoren havarerer

 

Aha, verdt å ta en nærmere kikk på dette, da, skjønner jeg ;-) Takker!

 

Litt senere: Jeg fant en tegning i motorens manual. Er dette nevnte "waste gate"? I manualen kalles innretningen "waste gate actuator":

 

bilde

 

Men, hvor sitter sensoren som måler ladetrykket, mon tro?!?

Redigert av Turbåt (see edit history)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post

Hei igjen.

 

Wastegate ventilen sitter nede på selve turboen. Del nummer 62 er klokka som styrer ventilen. Er et mambran med fjør under inne i den. Når trykket er på maks trykker det mambranet og fjøren ned som da åpner waste gate ventilen. Sjekk at delene ikke sitter rustet/sotet fast. Eller så kan det også være hull/lekasje i membranet i klokka.

 

Map sensoren sitter nok på innsuget ett eller annet sted.

Link to post

Wastegate ventilen sitter nede på selve turboen. Del nummer 61 er klokka som styrer ventilen. Er et mambran med fjør under inne i den. Når trykket er på maks trykker det mambranet og fjøren ned som da åpner waste gate ventilen. Sjekk at delene ikke sitter rustet/sotet fast. Eller så kan det også være hull/lekasje i membranet i klokka. Map sensoren sitter nok på innsuget ett eller annet sted.

 

 

Sånn ser waste gaten ut på jollemotoren vår. Jeg smører opp den delen som det er ring rundt og beveger staget i pilenes retning for å sikre god funksjon.

Ladetryksensoren på jolla sitter i enden av slangen som går ut av waste gate ventilen. På sitt bilde er vel det nr 63

 

Flott, tusen takk Bitteliten og Princess 36 Riviera! Da tror jeg i det minste jeg ser for meg kartet. Legger ved et bilde fra min 6LPA-STP. Nogenlunde samme opplegg som "jolla" til Bitteliten, men jeg ser jeg har et deksel over der staget er skrudd til. Jeg må vel av med dette dekselet da, tipper jeg, for å komme til og ev. smøre litt?

bilde

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post

Jeg hadde startet med å prøve å bevege armen uten demontering. Den er fjærbelasta og skal kunne skyves fra klokka på waste gaten. Dvs mot lokket ditt. Min kan beveges med litt bestemt håndkraft. Om du merker den sitter fast og du får løsna den, testkjør da og se om feilen gjentas. Om den gjør det vet du at det er noe annet :lol: da hadde jeg sjekka trykksensoren som sitter i enden av slangen som går fra toppen av waste gaten.

 

Om det er vanskelig å få tak på armen hadde jeg brukt en vannpumpetang for å få grep. Men ikke bøy på armen.

 

Spørsmålene dine:

Turboen sitter under lokket. Armen går herfra. Det er en fjærbelastet aktuator her som skyver armen når trykket blir stort nok

 

Waste gate ventilen er den du har grønn ring rundt

 

I enden av slangen fra toppen av waste gate ventilen, med oransj ring rundt, er ladetrykksføleren. Denne kan det være feil med om waste gate ventilen fungerer som den skal.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg tror noen av beskrivelsene er litt feil her.

Jeg mener det er som følger:

- Den oransje ringen markerer posisjonen på uttaket for slangen på kompressorsiden av turboen.

- Den grønne sirkelen markerer aktuatoren, som får sitt styrende trykk gjennom nevnte slange.

- Inni aktuatoren er det en membran som er festet i staget som går forover.

- I tillegg er det en forspent fjær inni aktuatoren, som holder igjen bevegelsen inntil trykket når en definert verdi.

- Den andre enden av staget er koblet til en arm som roterer "akslingen" til selve waste-gate ventilen.

- Selve waste-gate ventilen er under lokket med seks skruer (ikke det i rød sirkel) på turbinhuset (ref. pos. 41 på tegningen over)

- Under det store lokket i den røde sirkelen er det forsåvidt en enkel "væskeutskiller", som skal sende mest mulig av olje fra veivhusluftingen tilbake ned i bunnpanna istedenfor ut mot luftfilteret der oljedamp blir sugt tilbake inn i motoren. Den er kanskje litt i veien for de delene man eventuelt bør smøre.

- Det har vært mange falske alarmer med disse boost alarm-bryterne. Jeg tror ikke den er koblet opp (kanskje ikke sendt med heller) på nyere motorer. Selve bryteren sitter på babord side av motoren, langt nede. Det er den øverst til venstre på bildet under (den store grå som peker mot oss bak fire ledninger).

bilde

Link to post

Kan godt være det er den veien det virker :smiley:

 

Litt mer info her

Her ser man klart at det jeg har kalt wastegate er waste gate aktuatoren. Selve waste gate ventilen sitter i turbohuset. Trykket som styrer aktuatoren kommer fra slangen inn i toppen av klokka. Trykket i klokka trykker på armen som åpner waste gate ventilen inni turbohuset.

 

Takk :thumbsup:

På jolla mi sitter ladetrykksgiveren i enden av slangen fra waste gate aktuatoren. Om jeg tar av denne slangen på ladetrykksgiveren lader ikke turboen. Jeg vil tro at det da er ECUen dsom gjør noen elektroniske krumspring for hadde den vært rent mekanisk hadde den jo lada for mye da.

 

Det viktigste er at armen ikke sitter fast :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg hadde startet med å prøve å bevege armen uten demontering. Den er fjærbelasta og skal kunne skyves fra klokka på waste gaten. Dvs mot lokket ditt. Min kan beveges med litt bestemt håndkraft. Om du merker den sitter fast og du får løsna den, testkjør da og se om feilen gjentas. Om den gjør det vet du at det er noe annet :lol: da hadde jeg sjekka trykksensoren som sitter i enden av slangen som går fra toppen av waste gaten.

 

Om det er vanskelig å få tak på armen hadde jeg brukt en vannpumpetang for å få grep. Men ikke bøy på armen.

 

 

- Inni aktuatoren er det en membran som er festet i staget som går forover.

- I tillegg er det en forspent fjær inni aktuatoren, som holder igjen bevegelsen inntil trykket når en definert verdi.

 

I dag har jeg vært i båten, og jeg har forsøkt å bevege på det fjærbelastede staget. Jeg fikk ikke rikket staget. Ikke med håndkraft og heller ikke med en tang jeg klemte rundt stanga.

 

Jeg tipper da at den, enkelt sagt, har rustet fast? Hadde vært fint å høre hva dere tror, også.

 

Neste steg er vel å skru av lokket og se om jeg klarer å bevege staget når jeg får enda litt mer armrom.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Flott, tusen takk Bitteliten og Princess 36 Riviera! Da tror jeg i det minste jeg ser for meg kartet. Legger ved et bilde fra min 6LPA-STP. Nogenlunde samme opplegg som "jolla" til Bitteliten, men jeg ser jeg har et deksel over der staget er skrudd til. Jeg må vel av med dette dekselet da, tipper jeg, for å komme til og ev. smøre litt?

bilde

Jeg fikk denn boost alarmen i går når jeg startet motoren, fikk helt noia da jeg har hørt skrekk historier om den tingen som står fast i åpen posisjon, så jeg dro sporenstriks å handla meg en turbotrykksmåler fra teman, sånn for å få kontroll. Har spurt og hørt mye rundt, men får så mange forskjellige svar.

Et det så enkelt at jeg kan koble det t-stykket til turbomåleren i den slangen mellom orange og grønn ring? Eller må jeg på innaug å det ene å det andre som folk også gnåler om?

Christian P. Rohde

 

Link to post

Flott, tusen takk Bitteliten og Princess 36 Riviera! Da tror jeg i det minste jeg ser for meg kartet. Legger ved et bilde fra min 6LPA-STP. Nogenlunde samme opplegg som "jolla" til Bitteliten, men jeg ser jeg har et deksel over der staget er skrudd til. Jeg må vel av med dette dekselet da, tipper jeg, for å komme til og ev. smøre litt?

bilde

Igår fikk jeg den boost lampa opp jeg å, har hørt myr skrekk historier om den ventilen som setter seg fast i åpen posisjon, så jeg dro sporenstriks til teman å handla meg en turbotrykksmåler sånn for å få litt kontroll, men folk sier så mye rart om hvor den skal kobles, kan jeg sette det t-stykket på den slangen mellom grønn og oransje runding? Eller må den på innsuget som også noen sier??

Christian P. Rohde

 

Link to post

Du trenger nok ikke å bekymre deg for at du faktisk hadde for høyt trykk hvis den alarmen gikk mens motoren var uten tung belastning. Jeg husker ikke hva den alarmen er innstilt på, men det er langt over 1 bar overtrykk, og da flytter båten seg rimelig fort. Du har nok sensorfeil eller feil på ledninger el.l. Men en turbotrykksmåler er uansett kjekt å ha. Jeg er ikke 100% sikker, men jeg antar det kan være bittelitt trykkfall gjennom intercooleren, og at original sensor er koblet etter den. De har lagd en "blokk" for sensorer og brytere både for oljetrykk og turbotrykk lavt nede på babord side av motoren foran midten. Den svarte med rust på i mitt bilde tidligere i tråden er original turbotrykksensor. Men den står i en port med unormale gjenger. Boostalarm bryteren er lengst fram (til venstre på bildet, grå og peker mot oss) og har NPT gjenger tror jeg, kanskje 3/8, husker ikke. Hvis den er kaputt, kan du jo evt. bare sløyfe den for framtida og koble deg på der. De sluttet å bruke boost alarm på disse motorene pga. mye falske alarmer for lenge siden. Jeg mener å huske at det er enda en port der med en M10 plugg, som kanskje kan brukes.

 

Det er mulig ditt forslag vil funke også, men jeg ville ikke koblet meg på der, tror jeg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...