Jump to content

Kjøleproblematikk VP MD17


Nybåt

Recommended Posts

Jeg har en Nidelv 24 med en MD17 som har begynt å slite med kjølingen. Normalt har dette løst seg ved Systemrens operasjonen (2 døgn, med pumpe som sirkulerer) og utstaking gjennom tappekraner, men denne gangen så hjelper det ikke. Jeg har kjørt to-tre runder med systemrens og fått ut masse gruff. Når jeg staket gjennom tappekranene kom det først nesten ikke noe vann, nå spruter det ut gjennom alle sammen hvis jeg kjører pumpa med kranene oppe. Jeg bruker en senkepumpe fra Clas Ohlson i en balje for å sirkulere vann/systemrens ( http://www.clasohlson.com/no/Cotech-senkepumpe/40-9032 ). Motoren har både stått med systemrens og sirkulert. Termostat er tatt ut.

 

Jeg har byttet termostat og impeller. Termostaten er sjekket med steketermometer og koking. Har borret et 3 millimeter hull i den. Kjørte motoren med vann fra senkepumpa istedenfor vanlig kjøling også - for å sjekke om det var tilførsel på vann som var problemet, men det hadde ingenting å si. Tempen steg jevnt. Tok en runde med systemrens via impellerpumpa også.

 

Problemet er bare at det hjelper ikke. Motoren blir fortsatt for varm. Når jeg kjører motoren stiger tempen til over 100. Tar jeg ut termostaten så "flagrer" temperaturen litt (ti grader opp, ti grader ned- ganske fort og tilfeldig), men stiger hele tiden. Den "flagrer" mindre med termostat enn uten, og er litt kaldere lenger uten termostat enn med, men tempen stiger hele tiden både med og uten.

Satte et steketermometer i kjølevannet rett før eksosen og det holder en jevn temperatur på 26grader (er rundt 20 i vannet), selv om tempen på motoren stiger.

 

Oppsummert så virker det som om kjølesystemet rett og slett ikke kjøler motoren.

 

Noen som har noen tips?

 

Link to post
Share on other sites

Du gjør det for så vidt riktig, men du holder ikke på lenge nok. Virketid, temperatur og blandingsforhold er viktige faktorer.

 

MD17 er en OK motor, men er dessverre ikke konstruert for norsk sjøvann. Til bruk i de svenske innsjøer og til brakkvann i Østersjøen fungerer den utmerket. I norsk sjøvann er det kun ferskvannskjøling som duger.

 

Slik du beskriver det så tyder det på at der er dårlig sirkulasjon gjennom systemet. Det er en rekke små huller på 5-6mm som gror igjen over tid.

 

Foreslår at du tar en renseøkt over en ukes tid der du kjører motoren opp til driftstemperatur to ganger daglig og i tillegg sirkulerer slik du har gjort. Blir rensevæska skitten får du ev. filtrere den.

 

Jeg lagde i sin tid en beskrivelse her på forumet som ble kalt TMe-metoden.

 

Om du ikke får skikk på kjølingen etter en ukes tid så må der demontering og mekanisk oppstaking til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...