Eran Startet 4.August.2014 Link til dette innlegget Startet 4.August.2014 Hei! Jeg har en Windy med 2 stk. Kad32 gått ca 1000 timer, der innslaget på begge kompressor kommer for sent i forhold til turtall oppgitt i manualen (ca.1700 rpm) samt i forhold til opp i plan. Justering håper jeg er en grei sak, men jeg er litt usikker i forhold til kjøring av motorer i fri uten belastning med turtall opp i mot 3000 rpm for justering av utkobling....... Jeg ser for meg følgende: Starte opp og legge ut på en liten tur, til motorer oppnår driftstemp. på 80 grader. Deretter kjøre motor i fri forsiktig opp til ca 1700 og justere pot.meter til kompressor slår inn. Fortsetter deretter opp til kompressor slår ut (ca. 2600 rpm) evt. justerer utkobling. Er dette rette måten å gjøre det på? Engstelig for at rusing av motor skal forårsake motor/drev havari...... Takknemlig for svar :-) Erik Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Motoren skal vel tåle dette så lenge kjøling og drevolje er ok? Link to post
Windy37GM Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 (redigert) Rusing til 1700 er ittnno problem, sålenge du ikke holder den der i en evighet. Jeg ruset mine på samme måten og sjekket kompressor innslaget. Det er viktig at motorene er varme etter en liten rundtur. De blir ikke varme nok av tomgang (som du sikkert har skjønt siden du sier rundtur først :-) Ta med deg en kompis så blir det ikke flying nedi der med motor igang. Får du en finger/et bein på feil sted blir du i heldigste fall invalid. Stå støtt og kompis gir gass. Bli enige om fingertegn mhp opp/ned og bruk hørselsvern, det bråker godt Utslaget, kan det også justeres? Trodde det bare var 1 potmeter på den "hjernen" som justerte innslag :-) Kompressoren skal falle ut ved 2600 eller deromkring. Kickdown switch holder den inne til 2900-2950 et sted hvis du trykker spaken i bunnen fra lavt turtall. redigert: helt opp til 3100 skal det visst være ihht manualen når kickdown slår til mvh Bavaria32sport Redigert 4.August.2014 av Bavaria32Sport (see edit history) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Eran Svart 4.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Bitteliten: Drevolje ble byttet i vinter, og kjøling er vel i orden da temp ligger på ca 85 grader påmmarsjfart ved 3000 rpm Bavaria32sport: Veldig bra at andre har gjort det samme med hell før :-) Ruset du forbi utkoblingspunktet også? Etter nøyere titting i manualen ser det ut til at det kun er utkobling som kan justeres, ikke innkobling da dette er innprogrammert :-(( Da kan det se ut til at jeg har litt feilsøking foran meg, da det kun er kickdown som fungerer. Link to post
Windy37GM Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 (redigert) Turtallet plukkes opp fra registeret frempå motoren, på høyre side når du ser på svinghjulet. Det er ikke en løs ledning et sted? Dårlig kontakt? Giveren står ved pilen på bildet: mvh Bavaria32sport Redigert 4.August.2014 av Bavaria32Sport (see edit history) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Eran Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Takk for innspill! Jeg drar ned til båten i helga og ser hva jeg finner ut, så får jeg håpe det ikke er ødelagte releer. Litt rart at det gjelder begge motorer, mulig det er noe jeg ikke har skjønt :-) Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Om du har elektroniske gass spaker kan det være de må kalibreres Link to post
Windy37GM Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 (redigert) Kad32 er mekanisk all the way, bortsett fra kompressorstyringen. Man kan montere evc på kad32, men kompressoren skal uansett nappe til ved 1700-1800. Kompressoren styres av "vartals-rele" inne i den svarte elboksen på toppen av motoren. Disse kan ryke, men da hadde vel ikke kickdown heller virket? Og på begge motorer? Btw: er det byttet dynamo på disse? Hvis man ikke tar over det originale reimhjulet fra gammel dynamo vises turtallet feil på turteller. Egen erfaring som kostet meg 10-12 grå hår :-) Mvh Bavaria32sport Redigert 5.August.2014 av Bavaria32Sport (see edit history) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Eran Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Enig at det er usannsynlig at rele er defekt på begge 2, som du nevner kan det være dårlig kontakt noen plasser. Signal fra giver på kickdown går jo via rele, og siden dette tross alt virker så er det mest trolig feil et annet sted. Kjempetips om reimhjulet, det skal sjekkes. Plages av at dynamoreimer stadig må strammes, på den ene er strammeskruen i bunn og jeg får da ikke strammet mer. Kan selvfølgelig være slitte reimer, har byttet disse nå for 14 dager siden så får vi se. Men dersom dimensjonen på reimhjulet er for lite, blir vel symptomene de samme...? Noen som forresten vet hva riktig dim. skal være? Sånn til info kjøpte jeg båten på høsten i fjor, så jeg har brukt/bruker tiden på å bli kjent med det mekaniske slik at jeg får sjekket at alt er på stell :-) Link to post
Windy37GM Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Hvordan gikk det med denne? mvh Bavaria32sport Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Eran Svart 11.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Det gikk ikke i det hele tatt, endring i planene med bursdagfeiring av yngstedattera og storinnrykk av familie..... Så sant det ikke bøtter ned til helgen, blir det frem med fluken. Kommer tilbake med info! Link to post
Scand360CC Svart 20.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2023 Ganmel tråd men hvordan gikk dette her? Hvilken dim hadde du på reimhjulet? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn