Jump to content

Kad32, råd for kjøring av motor ved justering av kompressorinnslag


Eran

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Windy med 2 stk. Kad32 gått ca 1000 timer, der innslaget på begge kompressor kommer for sent i forhold til turtall oppgitt i manualen (ca.1700 rpm) samt i forhold til opp i plan.

Justering håper jeg er en grei sak, men jeg er litt usikker i forhold til kjøring av motorer i fri uten belastning med turtall opp i mot 3000 rpm for justering av utkobling.......

 

Jeg ser for meg følgende: Starte opp og legge ut på en liten tur, til motorer oppnår driftstemp. på 80 grader. Deretter kjøre motor i fri forsiktig opp til ca 1700 og justere pot.meter til kompressor slår inn. Fortsetter deretter opp til kompressor slår ut (ca. 2600 rpm) evt. justerer utkobling.

 

Er dette rette måten å gjøre det på?

Engstelig for at rusing av motor skal forårsake motor/drev havari......

 

Takknemlig for svar :-)

 

Erik

Link to post

Rusing til 1700 er ittnno problem, sålenge du ikke holder den der i en evighet. Jeg ruset mine på samme måten og sjekket kompressor innslaget. Det er viktig at motorene er varme etter en liten rundtur. De blir ikke varme nok av tomgang (som du sikkert har skjønt siden du sier rundtur først :-) Ta med deg en kompis så blir det ikke flying nedi der med motor igang. Får du en finger/et bein på feil sted blir du i heldigste fall invalid. Stå støtt og kompis gir gass. Bli enige om fingertegn mhp opp/ned og bruk hørselsvern, det bråker godt

 

Utslaget, kan det også justeres? Trodde det bare var 1 potmeter på den "hjernen" som justerte innslag :-)

 

Kompressoren skal falle ut ved 2600 eller deromkring. Kickdown switch holder den inne til 2900-2950 et sted hvis du trykker spaken i bunnen fra lavt turtall.

redigert: helt opp til 3100 skal det visst være ihht manualen når kickdown slår til

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Bitteliten: Drevolje ble byttet i vinter, og kjøling er vel i orden da temp ligger på ca 85 grader påmmarsjfart ved 3000 rpm

 

Bavaria32sport: Veldig bra at andre har gjort det samme med hell før :-) Ruset du forbi utkoblingspunktet også?

Etter nøyere titting i manualen ser det ut til at det kun er utkobling som kan justeres, ikke innkobling da dette er innprogrammert :-((

Da kan det se ut til at jeg har litt feilsøking foran meg, da det kun er kickdown som fungerer.

Link to post

Turtallet plukkes opp fra registeret frempå motoren, på høyre side når du ser på svinghjulet. Det er ikke en løs ledning et sted? Dårlig kontakt?

Giveren står ved pilen på bildet:

bilde

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Kad32 er mekanisk all the way, bortsett fra kompressorstyringen.

Man kan montere evc på kad32, men kompressoren skal uansett nappe til ved 1700-1800. Kompressoren styres av "vartals-rele" inne i den svarte elboksen på toppen av motoren. Disse kan ryke, men da hadde vel ikke kickdown heller virket?

Og på begge motorer?

Btw: er det byttet dynamo på disse? Hvis man ikke tar over det originale reimhjulet fra gammel dynamo vises turtallet feil på turteller. Egen erfaring som kostet meg 10-12 grå hår :-)

 

Mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Enig at det er usannsynlig at rele er defekt på begge 2, som du nevner kan det være dårlig kontakt noen plasser. Signal fra giver på kickdown går jo via rele, og siden dette tross alt virker så er det mest trolig feil et annet sted.

 

Kjempetips om reimhjulet, det skal sjekkes. Plages av at dynamoreimer stadig må strammes, på den ene er strammeskruen i bunn og jeg får da ikke strammet mer. Kan selvfølgelig være slitte reimer, har byttet disse nå for 14 dager siden så får vi se. Men dersom dimensjonen på reimhjulet er for lite, blir vel symptomene de samme...? Noen som forresten vet hva riktig dim. skal være?

 

Sånn til info kjøpte jeg båten på høsten i fjor, så jeg har brukt/bruker tiden på å bli kjent med det mekaniske slik at jeg får sjekket at alt er på stell :-)

Link to post
  • 8 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...