Jump to content

Anbefalt propell til Saga24 med md11c motor?

tommen81

Recommended Posts

Skrogfart på Saga 24 er vel ikke over 5-6 knop og med den motorkraften du har (litt over 20 HK?) skal du slite for å få mer fart. Jeg haddde en gang min Saga24 i 7,5 -8 knop med 36 HK motor, større propell og langt trimplan bakpå, men da gikk det også hett for seg i motorrommet...

Så har du litt strøm i vannet som går i motsatt retning, blir det fort under 5 knop målt med gps. -Tipper jeg mye feil, når jeg antar at det var han du kjøpte båten av som oppga marsfart til 8 knop...?

(Skrogfarten er den farten du har når båten begynner å "klatre" på baugbølgen. Glem fart når du har snekke, men kos deg på sjøen likevel! Og du kan jo steke egg eller koke kaffe i cocpit på en Saga 24. Så da er det bare å starte litt før, og heller ta frokosten om bord.)

;-)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Hei.Tviler på att denne båten klarer "oppgitte"8 knop på marsjfart med så liten motor.Men at du kunne nerme deg 8 på FULLfart kan hende.Å kjøre på fullt er som kjendt en dårlig løsning så du detter fort ned etpar knop ved å slå av litt på gassen slik at støynivå og motor ellers har det bra.Da er du fort nede i 6 knop,muligens 7 medstrøms burde du klare.Tror ikke det vil hjelpe så mye att det svarer seg å bytte prop.Ta event.opp båten å se hva det står stemplet på prop.Du kan da ta kontakt med leverndør å få rettlegning der om du burde gå opp en størrelse på denne.

Ellers er jeg enig med propell1

Båt med fjernkontroll

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...