tommen81 Startet 4.August.2014 Del på Facebook Startet 4.August.2014 Har en saga 24 men en md11c motor som er oppgitt til og ha en mars fart på 8 knop men den gjør kun 4. hva er grunnen til det? hvilken proppel er anbefalt til en slik båt? noen som har litt peiling på det her inne kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 (redigert) Skrogfart på Saga 24 er vel ikke over 5-6 knop og med den motorkraften du har (litt over 20 HK?) skal du slite for å få mer fart. Jeg haddde en gang min Saga24 i 7,5 -8 knop med 36 HK motor, større propell og langt trimplan bakpå, men da gikk det også hett for seg i motorrommet... Så har du litt strøm i vannet som går i motsatt retning, blir det fort under 5 knop målt med gps. -Tipper jeg mye feil, når jeg antar at det var han du kjøpte båten av som oppga marsfart til 8 knop...? (Skrogfarten er den farten du har når båten begynner å "klatre" på baugbølgen. Glem fart når du har snekke, men kos deg på sjøen likevel! Og du kan jo steke egg eller koke kaffe i cocpit på en Saga 24. Så da er det bare å starte litt før, og heller ta frokosten om bord.) ;-) Redigert 4.August.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mons Olav Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Hei.Tviler på att denne båten klarer "oppgitte"8 knop på marsjfart med så liten motor.Men at du kunne nerme deg 8 på FULLfart kan hende.Å kjøre på fullt er som kjendt en dårlig løsning så du detter fort ned etpar knop ved å slå av litt på gassen slik at støynivå og motor ellers har det bra.Da er du fort nede i 6 knop,muligens 7 medstrøms burde du klare.Tror ikke det vil hjelpe så mye att det svarer seg å bytte prop.Ta event.opp båten å se hva det står stemplet på prop.Du kan da ta kontakt med leverndør å få rettlegning der om du burde gå opp en størrelse på denne. Ellers er jeg enig med propell1 Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.