Jump to content

Impellerbytte - runde skruer med flatjernhode til besvær ...


tobixen

Recommended Posts

Litt i kategorien "klaging og syting" lufter jeg min frustrasjon her, men får helt sikkert sure sild tilbake om at impellerbytte er basiskunnskap jeg skulle tilegnet meg for mange år siden, at vi kunne fortsatt for seil siden vi tross alt har seilbåt, etc, etc ... ;-)

 

På gamlebåten min har jeg et lokk til impelleren, festet med maskinskruer med rundt flatjernshode. Jaja, motoren er tross alt fra 1978, og det plaget meg ikke så veldig mye ettersom forsiden av motoren er lett tilgjengelig der.

 

Nå, vi seilte over Kattegat i frisk vind med den nye båten (og akk og ve for noen bølger - selv jeg, som normalt ikke blir sjøsyk, var glad for at det ikke var en lengre havstrekning som skulle krysses), ankret opp et stykke syd for Marstrand - neste morgen gikk jeg for motor opp "kanalen" nordover mot Marstrand (mot vinden) på morgenkvisten. Jeg tenkte ikke så mye på det, men motoren hørtes unormal ut - liksom mer bilmotor enn båtmotor. Mot slutten av kanalen gikk det en alarm på varm motor. Valgmulighetene var å få snudd båten og returnere på genoa, eller å prøve å komme seg videre for motor nordover og ut av kanalen. Etter noen minutters panikk slo det meg at jeg har varmluftsvifte samt varmtvannstank som begge kan brukes til å kjøle ned motoren, så vi kom oss videre, ankret opp og jeg satte i gang med feilsøking og impellerbytte ... og jeg ble overrasket over at ting så temmelig likt ut som på '78-modellen. Jeg husker ikke årstall på motoren, men den er i allefall fra nåværende årtusen. Runde flatjernshoder på skruene - men impelleren satt svært tett og utilgjengelig nært motorromsveggen. En brilliant plan - komme til Marstrand akkurat i det de fleste båtene forlot Marstrand, slik at vi fikk plass ... gikk selvfølgelig i vasken. Kjærringa var meget frustrert over at det ikke engang ble anledning til en liten spasertur der.

 

Jeg har jo tolv tommeltotter, slettes ikke mekanikerfingre, og lite egnet verktøy for å skru opp flatjernsskruer som ligger tett opp til en motorvegg, så det tok omtrent hele dagen å få løst problemet. Ikke kunne jeg se noe heller, så noen av impellerbladene ble bøyd feil vei da jeg prøvde å sette inn impelleren (jeg fant senere et speil og fant ut av feilen). Jeg prøvde å fiske litt for å se om vi var berettiget til noe hjelp ifht medlemsskap i redningsselskapet, "sjøassistanse" eller forsikringen, menprøvde bare ut den første opsjonen - der fikk jeg ikke annet enn tilbud om hjelp til tauing til VP-verkstedet, samt kontaktinformasjon dit ... de hadde ikke kapasitet på å se på problemet før neste uke. I det hele tatt, det var bare å fortsette å skru.

 

Er det noen som helst vits i å ha rundt flatjernsskruhode her? Er det vanlig? Et sekskantert hode med stjernejernsspor må jo være mye mer praktisk?

 

Jeg fant ut at det går helt fint å kjøle ned kjølevannet og selve motoren uten bruk av sjøvann på vår båt (i allefall så lenge vi fortsatt har ferskvann på tankene) - men hva med eksosrøret? Det er jo noe slags form for plast/gummi? Hvor lenge holder dette uten kjøling? Burde jeg gå nøye over og sjekke at vi ikke har lekkasjer på eksosanlegget?

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Vel, som du sier eksosrøret. Det er jo ofte av gummish materiale ispedd diverse og tåler en god del men saltvannsløyfa er ikke bare til å kjøle ned selve motoren men også eksosen som kommer ut.....

Og som kan bli ganske så varm.......

 

Ville ikke kjørt lenge uten kjølevann i eksosen.... med mindre du har planer om å bytte eksos slangen snart da.....

Link to post

Nå er vi tilbake i Oslo, men maskinskruer i riktig dimensjon med vingmutterhode høres jo høvelig greit ut :-) Kanskje de selger noe slikt på Biltema?

 

Nå, hvordan går jeg best frem for å sjekke at eksosslangen ikke er skadet? Bare kjøre motor (med sjøvann/eksos-miks) en stund og verifisere at det ikke drypper varmt sjøvann fra slangen noe steds?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

I dag brukes det vel stort sett skruer som har både sekskanthode og flatspor. Siden impellerhuset er av messing, så vil jeg sterkt fraråde bruk av stålskruer. Det blir det fort problemer av. Til tross for gode råd om forebyggende bytte, så er det vel slik at mange velger å la impelleren sitte i til den svikter. Det minste en kan gjøre i så fall, er å teste skruene en gang i året, så man er sikker på å få dem ut den dagen man ligger i to meter bølger utenfor Rakke og skrur på harde livet. Da får man også sett at man har rett verktøy. En kubbetrekker med hull i skaftet er normalt rett verktøy hvis man ikke har sekskantskuer.

Link to post

Jeg kjøpte pinneskruer og vingemutre fra Mortensen Technics, som også lager McPeller impellerverktøyet. Så nå er impellerbytte en ren lek. Skruene er rustfrie, jeg kan ikke se noe problem med dette.

 

Hvilken vei vingene på impelleren legger seg er ikke noe å bry seg om, de vil rette seg selv under drift.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hvilken vei vingene på impelleren legger seg er ikke noe å bry seg om, de vil rette seg selv under drift.

Hm. Vi prøvde gjentatte ganger å starte motoren, den trakk ikke inn kjølevann. Så gikk det litt kjølevann gjennom systemet, så stoppet det igjen, og da jeg fant frem speil var altså noen av vingene bøyd feil vei. Uansett. Viktig lærdom, og jeg kan ikke skjønne hvorfor motoren orginalt kommer med så teite skruer. Det burde ikke være nødvendig å bytte lokk, skruer og pakning.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det var da voldsomt:

 

"Tests show a 300% increase in normal impeller life, as well as the excellent run-dry ability to increase safety"

 

http://www.speedseal.com/SpeedsealLife/Lifetechdetails.html

 

https://www.youtube.com/watch?v=PtNsn6owpqk#t=18

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 år senere...

Lagt inn bestilling på "speedseal Life" etter en klassisk tabbe med å stenge bunnventilene "for sikkerhets skyld" og glemme av det ved oppstart av motor etter et par ukers fravær fra båten.

 

Synes websidedesignet skriker ut noe slikt som ... "snakeoil for sale!" ... men, det er jo "anbefalt på baatplassen.no", så da må det være bra :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...