lamats Startet 5.August.2014 Del på Facebook Startet 5.August.2014 HeiJeg har "arvet" en Suzuki DT16 til bruk på en 15 fots Rana jeg har.Motoren går så fint som bare det, men når jeg kommer over en viss hastighet så begynner den å "slure".Jeg har ikke veldig god peiling på hvordan denne motoren er satt sammen, men er det slik at det er en "gummiforing" i propellen som glipper og fører til at jeg mister fremdrift?Turtallet stiger, men båten øker ikke farten, så det et sted i overføringa at det glipper tenker jeg..Alle innspill mottas med takk :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 vil tro du har rett mtp denne gummiforinga, den er lagd for å slippe om man treffer noe , men kan også finne på å slippe uten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
lamats Svart 5.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2014 Takk for kjapt svar!Har prøvd å søke litt etter denne delen og hva den eventuelt heter, men kan ikke helt klare å finne ut av det.Siden motoren er såpass gammel er det kanskje litt vanskelig å finne deler også..?Alternativet er kanskje å kjøpe en komplett propell? Det må vel være mulig å oppdrive..Ser det ligger ganske bra med deler på ebay til disse motorene, men da trenger jeg i tillegg å vite det engelske navnet på delen.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 du må nok bytte propell, et propellverksted kan vulke inn ny foring men det blir nok dyrere enn ny propell til en slik motor Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
lamats Svart 5.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2014 Takk for svaret. Da starter jeg søket etter ny propell. Jeg fant en delekatalog som viser mange forskjellige alternativer til propellstørrelser, så det må vel være mulig å finne en som passer :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 står sikkert noen tall på propellen, men er den gammel og velbrukt så kan de være vanskelig å tyde. Som en nødløsning så har jeg lest at folk har satt i en passende skrue/bolt for å hindre foringa å slippe. hva slags Rana? Den planende, eller den med kjøl? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
lamats Svart 5.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2014 Denne har kjøl ja, så den trenger vel langt i fra 16 hk motor.. Men det var jeg hadde for hånden, så det får gjøre jobben.. Den skal uansett ikke brukes til stort mer enn å kjøre rundt inne i vågen her med sammen med ungene, så jeg håper det er overlevbart. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 burde gå helt fint, ingen som sier du må kjøre med gassen i bånn :) Og mener å huske disse var temmelig høylytte på full gass, trekker man av litt på gassen så blir nok lydnivået straks mer behagelig også Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
EiSvIn Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Er dette noe som gjelder alle påhenger-propeller? Jeg har en gammel 3,5hk Yamaha som har hatt samme symptomene gjennom hele sommeren. Trodde egentlig bare at den sugde luft, men dette høres jo egentlig ut som en mer plausibel forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
lamats Svart 5.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2014 Stemmer det.. Denne høres ganske "grom ut" på full gass.. Å slippe ned turtallet med noen hundre omdreininger gjør det litt mer levelig i båten..Nå vet jeg forholdsvis lite om utenbordsmotorer enda, men om jeg ikke har forstått det feil så er det enten en slik løsning eller en sikkerhetspinne som ryker om propellen blir "stuck", for å spare girkasse/overføringer. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 en gammel 3.5hk yamaha har "brytepinne" mener jeg å huske, du får skru av og sjekke Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SveinHa Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Småmotorer, rundt 6-7 hk og mindre, har gjerne brytepinne. Da har du full fremdrift helt til pinnen knekker og da et det tilnærmet full stopp. Større motorer har en vulkanisert gummiforing mellom aksling og propell. Denne absorberer mindre overbelastninger uten å ødelegges men ryker den kan du glemme alt over halv gass og kanskje mindre også men du har i alle fall litt framdrift en stund. Reparasjon er hhv. skifte av brytepinne eller ny propell. Om motoren står litt høyt på akterspeilet kan det godt være at propellen suger luft når hastigheten øker, tilt ut motoren kan hjelpe. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
glalaks Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Vi har en gammel 5 hk på hytta. Den bytta jeg noen splinter på.. Men sist gang(6-7 år siden) var jeg tom så satte i en spiker.. Fungerte bra det å helt til i år.. Jeg ga gass og den knakk. Sikkert dårlig etter 7 års lagring;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Christensen Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 En annen mulighet som bør sjekkes først er om motoren har kort stamme og båten er bygget for langstammet motor, da vil propellen dra masse luft og spinne over en viss hastighet! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
EiSvIn Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Hmm.. Yamaha Malta for de som måtte kjenne den, montert på gummibåt. Går helt greit frem til litt over halv gass tenker jeg, så ruser plutslig turtallet opp frem til man har sluppet gassen. Ikke noe større problem, den går omtrent like fort på halv gass som full gass.. Men det hadde jo vært greit å visst hva dette kunne være. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.