Jump to content

Timeteller i Mercedes OM 636 - hvor er den festet på motoren?


Oggi

Recommended Posts

Jeg har kjøpt brukt båt der timeteller har sluttet å virke for "en stund siden"...
For å feilsøke trenger jeg å vite hvor den er montert på motoren.Finner ingen info i manualen.

 

bilde

 

Til info så går motoren som en klokke, og virker bra vedlikeholdt. Strever litt med å få høyere toppfart og har laget egen tråd om det. Instrumentet ses nederst til venstre i bildet under. Et kombiinstrument av tysk fabrikat.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

@ Tormodnt: - Vel - egentlig er spørsmålet hvor på motoren giveren er montert/skrudd fast. Min 36 HK er også levert ferdig marinisert fra Bertel O. Steen (Bretteville), tidlig på 80 tallet. Den står i en Sollux 24 u/ac. Driftsikker og fin motor, men den er plassert 100% under dørken så tilgang er vanskelig.

Jeg oppfatte likevel både deg, arkmarin og Kaptein Miki slik at dersom jeg går ut fra dynamoen/tenningen - så skal jeg finne en strømførende ledning som går til giveren?

 

I mitt enfold trodde jeg at timetelleren var knyttet til aksling/drivverk på ett eller annet vis, men da ville den jo ikke fått med seg tomgangskjøringen. Dermed kan den altså monteres hvor som helst så lenge den har kontakt med dynamo/tenning?
Vel - da er det bare å utstyre seg med knebeskyttere, speil og lamper !

Takk for svar gutter!

Redigert av Oggi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...