herroyvag Startet 5.August.2014 Link til dette innlegget Startet 5.August.2014 Er det noen som vet om noen flinke folk som kan gjøre dette til en rimeligere pris enn merkeverkstedene? Alle tips taes imot med stor takk. Andreas Sitér dette innlegget Link to post
p.aas Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Vurdere dette skikkelig før du setter igang. Jeg gjorde dette på min tidligere båt (1991 modell - belg byttet i 2003). Kostet ca 16000. Belgen som ble tatt ut var akkurat like fin som den som ble satt inn. Totalt bortkastet. Noen som har hørt om at båter har fått store problemer som følge av lekkasje fra belg ? Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 (redigert) belgen holder mye lengre enn "skift intervallet". Men! er nok ganske sikker på at du kan glemme å få noe særlig igjen på forsikringen hvis båten synker pga ikke skiftet belg ihht intervall. og så er det jo greit å vite at det er i orden. Trygve Redigert 5.August.2014 av bare lek(k)er (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Belgen holder mye lenger enn det den er "garantert" til å tåle. Den kan jo til en viss grad kontrolleres visuelt, se etter sprekker, kjenne på "mykhet" etc. Hvis den ryker og du er om bord får du alltids redusert lekkasjen såpass mye at du ikke synker. Ryker den derimot når du ikke er i båten synker skuta. Men hva er sannsynligheten for at den ryker når båten ikke er i bruk, hvis du har sjekket belgen fra utsiden og innsiden og den ser bra ut? Men det er klart, er den 25 år så begynner kanskje levetiden å bli oppbrukt. Tilbake til forsikring/rimeligere pris enn verksted; Hva om du får en lokal helt til å skifte den, og den èn dag sprenger lekk, får du da noe igjen? Jeg hadde kontrollert belgen, og latt den bli urørt helt til jeg evt. merket at den begynte å bli sliten, for deretter å bytte den selv. Om jeg ikke skulle byttet den selv, hadde jeg latt et verksted ta jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Draug1 Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Bytta min i sverige i våres, betalte totalt 9.500,- svenske kroner, inkl.belg mm.Gutta på verkstedet hadde ikke sjekket dato på den gamle belgen, men jeg tror den var fra 1991. De sa den gamle var like fin som den nye! Noen verksteder tar fantasipris for denne jobben, som oftest er meget enkel, og rask. Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Storskarv Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Skiftet min i fjor. Da hadde den vært på båten i over 27 år.. Det var sprekker i "overflaten" men disse var ikke mulige å se pga. at de var på undersiden... Belgen hadde nok holdt lengre men jeg hadde ikke lyst å ta sjansen :) Sitér dette innlegget Link to post
p.aas Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Kjenner noen til at båter har sunket pga gammel belg ? Det næmeste jeg kommer å ha hørt er en katamaran som tok inn vann etter å ha gått på grunn med drevet. Ville trolig skjedd med både gammel og ny belg. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Hei, jeg gjorde dette selv på en HR 26 med 110s-drev ii vinter, og det er en enkel jobb. Hvor gammel er belgen din? Hvordan er tilkomsten? Sitér dette innlegget Link to post
herroyvag Svart 5.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Hei og takk for svar. Er ikke sikker på når belgen sist er byttet, motoren er jo 81- så for alt jeg vet så er den like gammel:) Det er jo ikke sikkert at det er belgen som er årsaken til lekkasjen heller. Vedlagt ligger et bilde der det piplet vann inn. Sier det dere noe? https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56463/motor3.jpg Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Om du mistenker at belgen kan være fra 1981 så bytt den! Da sover du bedre om natta. Selv byttet jeg min drevbelg i vår. Da var den 10 år gammel og ikke antydning til sprekker, men jeg liker å ikke tøye serviceintervallene for langt. Av samme grunn har jeg planer om å bytte skroggjennomføringer og kuleventiler neste år. Sikkert unødvendig, men det kan man ikke vite helt sikkert. Det er ikke all verdens jobb å bytte drevbelg. Med tanke på prisen verksteder opererer er det rimelig grei timebetaling å ta jobben selv. Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.