Jump to content

Bytte av drevbelg på Volvo Penta 120S seildrev

herroyvag

Recommended Posts

Belgen holder mye lenger enn det den er "garantert" til å tåle. Den kan jo til en viss grad kontrolleres visuelt, se etter sprekker, kjenne på "mykhet" etc. Hvis den ryker og du er om bord får du alltids redusert lekkasjen såpass mye at du ikke synker. Ryker den derimot når du ikke er i båten synker skuta. Men hva er sannsynligheten for at den ryker når båten ikke er i bruk, hvis du har sjekket belgen fra utsiden og innsiden og den ser bra ut? Men det er klart, er den 25 år så begynner kanskje levetiden å bli oppbrukt. Tilbake til forsikring/rimeligere pris enn verksted; Hva om du får en lokal helt til å skifte den, og den èn dag sprenger lekk, får du da noe igjen?

Jeg hadde kontrollert belgen, og latt den bli urørt helt til jeg evt. merket at den begynte å bli sliten, for deretter å bytte den selv. Om jeg ikke skulle byttet den selv, hadde jeg latt et verksted ta jobben.

Bytta min i sverige i våres, betalte totalt 9.500,- svenske kroner, inkl.belg mm.Gutta på verkstedet hadde ikke sjekket dato på den gamle belgen, men jeg tror den var fra 1991. De sa den gamle var like fin som den nye!

Noen verksteder tar fantasipris for denne jobben, som oftest er meget enkel, og rask.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:

Om du mistenker at belgen kan være fra 1981 så bytt den! Da sover du bedre om natta.

Selv byttet jeg min drevbelg i vår. Da var den 10 år gammel og ikke antydning til sprekker, men jeg liker å ikke tøye serviceintervallene for langt. Av samme grunn har jeg planer om å bytte skroggjennomføringer og kuleventiler neste år. Sikkert unødvendig, men det kan man ikke vite helt sikkert.

Det er ikke all verdens jobb å bytte drevbelg. Med tanke på prisen verksteder opererer er det rimelig grei timebetaling å ta jobben selv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...