Fjord21DC Startet 5.August.2014 Del på Facebook Startet 5.August.2014 (redigert) Hei, jeg har to batteriladere i min båt, en til forbruk og en til start. Ønsker å kjøre disse samtidig når jeg ligger på lading og trenger da en skjøteledning som monteres ombord. Ser for meg en slik: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Grenkontakt/Grenkontakt-jordet-35083/ Til info så vil ikke skjøteledningen bli utsatt for sollys, vann eller sjøsprøyt. Den vil monteres/ festes under dekk og er således helt beskyttet. Noe jeg bør tenke på før jeg fester denne i båten? Skjøteledningen kobles videre til "landstrømkontakt" av denne typen: http://www.maritim.no/elektrisk/landstrom/inlet-230vac-stainless-steel-wo-plugin og det er kun laderne som blir forsynt via landstrøm. Jeg har ikke landstrømsentral. Alt annet er 12V. Må vel minimum ha en til utendørs bruk (IP44). Blir permanent festet og ikke flyttbar. Risiko? Redigert 5.August.2014 av Norcem21 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Ulovlig, men ikke farlig såvidt jeg kan se så lenge den kun brukes til dobbeltisolert utstyr. Jeg har tilsvarende selv, bortsett fra den faste Defa kontakten i enden. Har et 3 pins blått støpsel i enden som ligger tørt og greit i dreggluken foran. Fungerer helt OK til mitt bruk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fjord21DC Svart 5.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2014 (redigert) Takk! Min Mastervolt Chargemaster er ikke dobbeltisolert (sjekket med Staubo som forhandler denne laderen), men Ctek laderen er det. Hva gjør jeg da? Begge laderne er fastmontert i båten.. Er det ulovlig fordi laderne er fastmontert og ikke løse? Eller er det kabelen som er ulovlig? Redigert 5.August.2014 av Norcem21 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Skal du ha fastmontert landstrøm må du ha full pakke med sikringer, jordfeilbryter og jording tilkoplet batteriminus. Evt. med skilletrafo mellom. Og selvfølgelig installert av fagfolk. En løs skjøteledning er helt OK. men kopler du den til noe fast slik som den Defa kontaken du viser er det plutselig et fast anlegg som det stilles helt andre krav til. Så fastmonterte ladere er helt OK, fastmontert skjøteledning er det ikke.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fjord21DC Svart 5.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2014 Skjønner.. Tenkte egentlig at den Defa kontakten både er tryggere og ikke minst mer estetisk fint å se på! Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 (redigert) Jeg har en slik som du linker til (Biltema 4-veis med lokk) som er koplet til landstrømmen ombord. Den brukes til til to batteriladere nede i skottet mellom motorrom og salongen, under dekk. Redigert 5.August.2014 av TasleT (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Gunga Din Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Jeg har den mindre IP44 2-veis mellom mine batteriladere.....går til en strømbryter så jeg kan slå av ladingen enkelt har også strømbryter på VV-tanken.......alt bak skilletrafo Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.