Tormodnt Startet 5.August.2014 Del på Facebook Startet 5.August.2014 Hei.I båten har vi en wallas 2400 som hjelper til på vår og høstsesongen.Fruen mener bestemt at hun kjenner en lukt fra denne, og at hun lett blir kvalm.Nå har jeg gått over alt av rør osv og kan ikke finne noe lekkasje av noen slag, så da har jeg gitt opp og gått til innkjøp av en av 10Kw Isotherm defroster som jeg håper kan fungere etter fruens ønske i alle fall så lenge motoren går. (så får heller wallas'n være nødløsningen om man ligger i uthavn og ikke har mulighet til motor i gang, og ikke har landstrøm.Har aldri montert noe slikt, og tenkte at jeg sikkert fant mye informasjon om hva man måtte passe på å gjøre/ikke gjøre på nettet eller i manualen som fulgte med, men der kom jeg til kort gitt.Fant litt her inne om at om den skulle plasseres langt unna motor at man måtte inn med sirkulasjonspumpe, men det er vel stort sett den eneste..Så da er jo spørsmålet om folk har noen gode tips og råd før jeg går i gang med monteringen.Er det noe man bør passe ekstra godt på å gjøre/ikke gjøre?noen som har en anbefalt plassering?Jeg må vel trekke innluft fra utenfra slik at jeg er sikker på at fruen får så ren luktfri luft som mulig. Det er vel det eneste jeg kan komme på i slengen..På forhånd takk.MvhTormod Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Hei ! At den Wallasen kan lukte litt henger kanskje sammen med at den greier å hente sirkulasjonslufta fra motor rom direkte eller inndirekte. Noen er montert i samme luftekasse som motorlufting å da henter du kanskje litt motor roms luft ?? muligens Så til defroster. Det er vanelig å sette denne først på vannsløyfe fra motor. (Ikke etter varmtvanns bereder) Så er det mange som bruker et stengbart uttak eller to i cockpit. Det er somregel tilstrekkelig med en 2 trins bryter selv om det er tre eller fire trinn . Tips: Sjekk kopling skjema 2 ganger før du kopler - til apparatet. Kan forveksles.... Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Tormodnt Svart 5.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2014 wallas'n henter vel tilluft utenfra, men de bruker jo den saken som både henter luft og blåser ut eksos i "samme" enheten, så har lurt på om den på en eller annen måte suger inn igjen sin egen eksos? hmm, vel fant aldri ut av det så derfor prøver man en slik defroster inntil videre.-men må jo uansett finne ut det med wallasen, for uten motor i gang eller landstrøm blir det jo kaldt..Takk for tips ang defrosteren, må komme meg ned i båten i løpet av dagen og prøve å finne ut hvor man har fysisk plass til klossen, og de rørene til varmluften tar jo en del plass de også! :) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 (redigert) Den lufta som du får inn i samme som eksosen er forbrennings luft. altså den som skal til for at det er fyr i brennkammer. Den lufta jeg snakker om er den lufta som kommer inn i maskinen og ut i slangene på den andre siden. Altså den som blir varmet opp og som maskinen blåser ut av dysene i båten. Sjekk hvor den lufta kommer i fra. Mange legger en slange fra cockpit og ned til varmeren for at den skal varme opp allerede oppvarmet luft. Mange har opplevet at om varmer står i motor rom så er det den lufta som blåses ut i dysene. Sjekk monteringsannvisningen. Ligger på nett. Lykke til ! Redigert 5.August.2014 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Tormodnt Svart 5.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2014 Tusen takk Knude, skal sjekke det også når jeg er i båten i kveld, må ha oversett dette helt når jeg var der sist!! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Så til defroster. Det er vanelig å sette denne først på vannsløyfe fra motor. (Ikke etter varmtvanns bereder) Jeg hadde det slik, men har nå koblet om og lagt bereder og defroster i parallell. La også inn en stengekran på både bereder og defroster slik at jeg kan stenge ut det ene elementet i perioder det ikke er i bruk. På den måten får man minst motstand i sløyfa og mest effekt. Sørg for øvrig for å bruke 16mm slanger og unngå unødige innsnevringer. Sjekk at uttakene på motoren til denne kretsen ikke struper flowen unødig. Bruk gummislanger av god kvalitet som tåler varme (radiatortype) og gode slangeklemmer. Unngå krapp bøyeradius på slangene, de har en tendens til å krakkilere i slike bøyer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tormodnt Svart 5.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2014 @KomodoTakk!! :D Sitér dette innlegget Link to post
Tormodnt Svart 6.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2014 Hva slags skroggjennomføring bruker dere for tilluft?Sett på en del motorromsventilasjon ala dette (samme som sitter på båten i dag til motorrommet)http://www.maritim.no/vvs/ventilasjon/ventilrist/ventilrist-stal-190mm Men bakstykke her har 75mm rørsstusser.Så vidt jeg kan se på varmeren har den 90mm for innsug (2-4 stk), og 60mm ut til forbruk (varmluft).Så jeg trenger altså en gjennomføring som støtter 90mm rør..? Noen som kan peke meg på rett spor?Eller gjøres dette med tilluft på en annen måte?-jeg vil føre friskluft utenfra for å slippe kondens/lukt.. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Med Isotherm defrosteren følger det med to slangestusser 90mm(100?) og 2x blindlokk for å kunne velge hvor du kjører tilluft inn i varmeren, å bruke en slik gjennomføring som du nevner går helt fint, da innsnevringen blir på en så liten del av slangelengden, vil bare øke lufthastigheten i akkurat dette området litt. Husk stussene oppover :) Som tilluft-slange kan du bruke type 'tørketrommel' i plast med spiral, eller alu, bruker plastversjonen selv, og den er enkel å trekke og bøye dit du vil ha den.Bruker alle utløpene, 2x stengbare dyser og 2x defroster mot vindu som alltid er åpen. Varmer bra, men du må ha endel last på motoren for å få god varme. 10kw avgitt varme er nok på en god dag ved 85+ grader kjølevannstemp. Uansett en god investering, og bra utnyttelse av spillvarmen fra motor - kona vil bli fornøyd :) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Man får ikke 10 KW ut av denne uten sirkulasjonspumpe. Har ikke sirkulasjonspumpe på min motor ( 240 HK) og får vel max 4 KW ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.