Jump to content

Mercury eller Yamaha - hva ville du valgt ?


TomF

Recommended Posts

Kommer jo litt an på båttypen, men Verado 350 SCI er nok det letteste valget bokstavelig talt.

Rekkesekser med kompressor og MYE lavere vekt enn Yamaha's V8 som dessuten ikke har vært helt feilfri ifølge ryktene.

Men 5,3 liters V8 er jo heftige greier da. Over dobbelt sylindervolum av Verado.

En viss prisforskjell er det vel også.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kan tenkte meg å ha en "stabil" motor. Begge disse har jo vært på markedet en stund og jeg hadde håpet av barnesykdommene var borte?

 

Mercury er vel en lettere motor enn Yamahaen, og gir vel da antagelig bedre effekt på båten selv om den kanskje ikke "låter" lite gromt som en V8.

 

.....men er det mer trøbbel med en Verado enn en Yamaha i denne størrelsen ?

Link to post

Hva med tilgang på mekanikere som kjenner disse motorene? Finnes det flest yahama eller verado i 350 utgave i norge?

 

Det er nok et marginalt salg av så store motorer i Norge, men begge er jo laget på kjent oppskrift så noen problem med reparasjoner og service skulle ikke være noe problem.

 

Regelen er: kjøp den motoren som har den beste og mest seriøse forhandleren i nærheten hvor du bor, uansett merke.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post

Men hvordan båt skal du eventuelt ha den på?

 

Lett liten båt, Mercury,

 

Støre båt, Yamaha

 

Det er jo på Nordkapp 760'en jeg skal ha den. Om den er "stor" i denne sammeheng vet jeg ikke.

 

 

Ellers er det jo en vesentlig forskjell at Yamaha gir 3 års garanti, mens Mercury (i likhet med vel alle andre motorleverandører) nå gir 5 år ?

Link to post

 

Det er jo på Nordkapp 760'en jeg skal ha den.

Jeg synes du skulle revurdere absolutt krav om 350 hk til denne båten. 760 har jo vært levert med en rekke forskjellige hk-alternativer, både en og to motorer. Gevinsten ved å gå fra singel 250 til singel 350 på denne båten, er marginal. Bedre å kjøpe 250 og kjøpe bensin og grillmat for resten. Tråden burde hatt tittelen: Nordkapp 760- beste motorvalg. Beste valg er Suzuki 300.

Link to post

Hei Vånd

 

Regner med du har prøv det du sier? eller er det bare noe du tror?

 

Marginal forskjell? flytter topp fart fra ca 40 knop til 56 knop og marsj fart til 40 knop.

 

På Nordkapp 760 hadde jeg ikke vert i tvil 1 sekund da jeg har prøvd.

 

Den får de beste kjøre egenskapene med litt vekt på rompa. = Yamaha 350

 

Kan du argumenter for hvorfor Suzukien er best på den båten?

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

Yamaha F300 har jo større sylindervolum enn DF300A så det er vel ikke noe dumt alternativ det heller. 4,2 mot 4,0 liter.

Forøvrig kan vel begge motorene optimaliseres noe av Lundins Marin (ca 10% mere effekt).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tja hvorfor ikke?

Men kan jo vente noen år men det er jo litt upraktisk. Bortsett fra at båten gjerne blir tyngre med årene, når den fylles med saker og ting.

Får se neste år om det funker. En kjenning med helt ny DF300A har nok tenkt å prøve det etterhvert.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg som jobber på båtverksted som kun driver med Yamaha må helt klart si at det er en god grunn vi kun driver med Yamaha.

 

Forøvrig ville jeg anbefalt deg å heller ta 2x 150hk eller 2x200hk fra Yamaha hvis du har råd til det. Det å kjøre båt med to motorer med propell som snur "mot hverandre" er som ingenting du har opplevd før.

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post

Yamaha har jo også lansert en 175 hk utgave, som vel er lik F200 (4-syl) men uten variabel ventilstyring.

Men om man får den med kontrarotasjon vet jeg ikke.

Men større sylindervolum enn den eldgamle F150 er jo en fordel ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Er vel like greit å gå for 2 x Evinrude E-tec 200, det er jo samme motor.

5,2 liter 12 sylindre 2-takt DI burde jo flytte litt på seg.

 

150 og 200 kan dessuten leveres med ICON EST elektronisk gir/gass. Det kan pussig nok ikke 175 såvidt jeg ser av katalogen (men alle kan leveres med kontrarotasjon).

E-tec har jo lave servicekostnader og 3 års serviceintervall (5 år på den nye G2-serien som kommer, men det er jo større motorer).

 

Ser ut som man nå kan få joystick-kontroll til dobbelinstallasjon av E-tec V6 med ICON EST og da begynner det vel å bli morsomt (men det koster vel litt også...)

 

 

 

Funker også på Suzuki (med elektronisk gir/gass ?)

Mulig at det også kan brukes på vanlige motorer men blir jo straks et mere komplisert system da. Har ikke studert spesifikasjonene.

Syns han var litt vel brutal ved første tillegging her da... Og de som la inn den musikken bør få sparken ;-)

Vil anta at man får maksimal effekt ut av systemet på en slik katamaran med stor avstand mellom motorene.

Når motorene er montert ganske tett sammen er det vel begrenset hvor mye de kan svinge uavhengig av hverandre før de kolliderer ?

Men ser jo ut til at det funker bra i snuttene over her.

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja - den optimus Seastar løsningen er kjempetøff. Har sette på en del av de videoene og det ser ikke ut som motorene svinger seg mot hverandre på noe tidspunkt - så kan sikkert også funke bra selv om de sitter tett.

 

Hadde vært morro å pusle litt med installasjon av noe slik - men prisen er på 17-18 tusen dollar i USA, så da kan vi jo gjette hva det blir i norge.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...