Pequod Startet 6.August.2014 Link til dette innlegget Startet 6.August.2014 (redigert) Så et oppslag på veggen i båthavna mi i dag, der noen selger en Garmin 182C kartplotter, med kart Oslo-Kristiansand og Oslo-Strømstad for en "båtlapp". Jeg bruker i dag bare iPaden til å holde meg orientert, så en liten kartplotter ville vært greit å ha. Men etter søk på nett ser jeg at denne modellen er noen år gammel. Har også lest en gammel tråd fra 2003 (!) her inne om denne... Er det noen som har synspunkter på dette, er den verd prisen nå i 2014? Redigert 6.August.2014 av Pequod (see edit history) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Helge78 Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Hei. har tidligere hatt ein lignende Garmin. Helt ok i bruk og tror den er rimelig holdbar også. Men det er et minus, det er at de går med ei spesiell garmin kartbrikke som eg trur ikkje blir utgitt lenger. så om kan leve med uoppdaterte kart, så må du gjerne kjøpe den. Men eg synes ikkje utdatert elektronikk har særlig høy verdi.. så prisen må du vurdere selv. Link to post
Teerex Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 (redigert) Bruksnytten, sikkerheten og bruksgleden til en nyere og mere moderne kartplotter er så mye bedre at den båtlappen ville jeg kanskje ha spart til noe annet enn 11 år gammel teknologi. Den bruker Bluechart og om det ikke finnes oppdaterte kart så blir det jo også et moment. Men i sin tid koste den jo naturlig nok flesk og fikk bra omtale http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-syv-fargerike-kartplottere Her mere info på engelsk http://www.fishtheclassic.net/forums/showthread.php?24845-Garmin-182C Redigert 6.August.2014 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Pequod Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Ja, oppdaterte kart er vel egentlig et must synes jeg. Nå vet jeg ikke HVOR oppdaterte kartene er, og heller ikke hvor nye disse kartbrikkene er. På lappen sto det forsåvidt heller ingenting om svinger eller antenner, så jeg tror nok jeg satser på noe nyere teknologi. Foreløpig går det greit for meg med iPaden, men i forbindelse med at jeg planlegger en større oppgradering av båten foran neste sesong, så er det vel like greit å ta det da. Takker for raske svar på morgenkvisten! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
olews Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Kartplottere en vel som mobiler og laptoper ? Kun få års levetid. Hva er en 3 år gammel laptop verd ? Nedskrevet til null på 4-5 år. En 5 år gammel kartplotter til hundrelapper kan være et godt kjøp. Kartbrikke må man jo kjøpe uansett, dem er det ikke så lett å brenne selv (jeg har ikke undersøkt så nøye da). Ole S/Y Algol Link to post
JRK Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Hei, Er litt uenig I sammenligning av nedskriving på PC og båtelektronikk. Er enig I at en PC er utdatert etter 5 år, men mange kartplottere holder dobbelt så lenge og kanskje enda lengre. For det første er båtelektronikk av en helt annen kvalitet en annen elektronikk mhp miljø, for det andre brukes de jo gjerne en brøkdal av tiden. Selv har jeg Raymarine C serie teknologi fra før 2005, og har ingen planer om å bytte noe av dette. Link to post
knut1955 Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Jeg har denne kartplotteren, fungerer helt fint, håper og tror den har mange år igjen... Min kartbrikke ble oppdatert i 2006. Garmin har nå sluttet å oppdatere brikken. Om du ser på den, ta ut kartbrikken - det skal stå et årstall på denne. Antenne trenger du ikke, den er innebygd, og god. Prøv å få med svinger så får du også ekkolodd og badetemp. Link to post
Møkkalasset Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Kjøpte en 2003 modell båt med original Simrad CX33 med oppdaterte kart. Den var langt fra tilfredsstillende sammenlignet med Garmin 521 som jeg hadde i gamlebåten. Det ble derfor til at jeg kjøpte en ny Garmin 4008 som jeg fikk en kanonpris på. Det er som natt og dag. Jeg beholdt riktignok Simraden pga ekkoloddet da jeg kun har behov for dybdevisning. Min oppfatning er at 11 år gammel teknologi ikke kan være verdt mange kronene. Link to post
Kenneth 81 Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Gamle kartplottere kan være helt greie i bruk og vel verdt å ha. Men noen særlig stor kroneverdi har de nok ikke. Den største svakheten på eldre plottere kontra nyere er at den bruker lang tid på å tegne opp kartet når du scroller, noe som kan være vanvittig frustrerende til tider. Men så lenge den er fra rett side av årtusenskiftet så tror jeg ikke den er katastrofalt dårlig på dette. Ta uansett å få prøvd den før du byr på den. Personlig så ville jeg nok ikke gitt mer enn ca 2-400 kroner hvis den er komplett med svinger. Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
JRK Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Om det er så at det ikke er mulig å få oppdaterte kart er jo verdien temmlig lav på slikt utstyr Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 By lavere. Eg kjøpte nylig ein brukt nyere 521s med kart som dekker alt for ca samme pris. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
glalaks Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Jeg har en sånn tror jeg og jeg kjøpte kartbrikke brukt for 8-900 kr så det er et marked for sånne. Med andre ord kan du få igjen penga;) selv om jeg kanskje var heldig. Ringte på en gammel annonse og fikk kjøpt. Solgte den som fulgte med dagen etter for samme pris.. Det var i fjor.. Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 172c har jeg vist. Men tror det er samme kartbrikke Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Kenneth 81 Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Med tanke på oppdatering av kartbrikke: Selv om kartbrikken er utdatert så er den ikke ubrukelig. Den kan mangle noen holmer og skjær som er med på nyere versjoner, men stort sett så er det få om noen større endringer. Selvsagt er det jo best å ha så oppdatert kart som overhodet mulig, men hvis alternativet til en kartplotter med utdatert kart til 2-3-400 kroner er ingen kartplotter i det hele tatt, så er det kanskje ikke så dumt å kjøpe en utdatert plotter allikevel? Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Pequod Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Takk for svar! Kanskje jeg skal gruble litt mer... Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
knut1955 Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Min erfaring er ikke at det mangler holmer og (undervanns)skjær i utdatrete kart. I mitt seilingsområdet har de vært kjent i 100 år. Manglene ved utdaterte kart er endret merkesystem, utgåtte eller nye lyssignaler mv. På dagseilas føler jeg meg trygg på min gamle Garmin, men ville tenke meg om før jeg satte ut på nattseilas. PS: Har også papirkart ombord - for å planlegge videre seilas - de er fra 1982 der Møkkalasset utenfor Tvedestrand fremdeles er et aktivt fyr! -lever enda, men er vel blitt litt kjent i skjærgården.. Link to post
Pequod Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Har klart meg bra med iPad foreløpig, og tror det foreløpig holder til mitt bruk, selv om jeg har oppdaget svakhetene (blant annet overoppheting hvis den ligger for lenge i solen, noe jeg aldri har opplved med den før jeg tok den i bruk i båten!).. Jeg har jo oppgraderingsplaner for båten foran neste år, og det inkluderer både VHF og kartplotter, men tenkte jeg skulle sjekke nærmere likevel. Det kan nok fortsatt hende at det blir en brukt en, men da en nyere type. Vi får se hva jeg ender på i løpet av vinteren... Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 6.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 (redigert) Og papirkart har jeg selvsagt om bord! Redigert 6.August.2014 av Pequod (see edit history) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Kenneth 81 Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 En kjapp søkerunde på Seatronic.no og Maritim.no viser at det er fullt mulig å få en splitter ny plotter/ekkolodd uten å ruinere seg: Garmin ExhoMap 50s til 3790,- Ser ut som en ganske fin kombimaskin med innebygd ekkolodd. Garmin GPSMAP 421s til 2595,- En eldre modell, men helt grei og ny nok til at den bruker standarde SD-kort til kartoppdatering. Sammenlignet med dette så er jo 1000-lappen for en antikvarisk 182C litt i overkant Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Teerex Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 (redigert) De er blitt relativt rimelige, men legg til kartbrikke og svinger og man er oppe i 6-7 båtlapper, og Echhomap 50s har f.eks. ikke NMEA2000 hvis man nå skulle ha behov for det. 421s vil jeg vel ikke anbefale. Liten skjerm med lav oppløsning... og man må fortsatt ha kartbrikke og svinger. Redigert 10.August.2014 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn