Jump to content

Utnytte forpiggen i en seilbåt?

Frodulf

Recommended Posts

Forpiggen i en Bavaria 36 Cruiser, 2011.

Har fått ideen fra et annet fora på nettet, og grubler på om jeg skal gjøre det samme i min egen båt:

Jeg vurderer å skjære av endestykket mot sengebunnen på hver side av listen og skru sammen sengebunnen til ett stykke. Dvs at jeg skærer den horisontale platen løs fra skutsiden.

Deretter hengsles sengebunnen i fremkant av båten, slik at jeg kan ha tilgang til hele lagringsrommet uten å måtte stuve om på sengtøy og desslike.

Men først:
har dette inngrepet betydning for avstivningen i forskipet?
Jeg forutsetter at skottene blir stående som de er, men lurer rett og slett på om den horisontale platen har noen avstivningseffekt, og som må kompenseres for?

På bildet er det tegnet en strek der hvor jeg tenker å skjære...

Redigert av Frodulf (see edit history)

er ikke dette bare kryssfiner som er limt/skrudd til innerlineren? I en tidligere båt jeg hadde klappet alt dette sammen en dag med mye sjø. Tror ikke denne platen har noen funksjon for forsterke skroget, men du bør evt sjekke med noen som kjenner båten bedre enn meg. Forøvrig er jeg enig i at det er kjekt med en slik hengsling av sengebunnen. Du kan evt vurdere å heller lage en ny bunn med spiler (så kan du ta vare på den gamle i reserve). Da får du lufting under madrassen.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

3.13.1 A hull shall have either a watertight "crash

" bulkhead within 15% of LOA from the bow and abaft the

forward end of LWL, or permanently installed closed-

cell foam buoyancy effectively filling the forward 30% LOA of the hull.

3.13.2 Any required watertight bulkhead shall be st

rongly built to take a full head of water pressure without

allowing any leakage into the adjacent compartment.

Sier ISAF

Bearbeiding av sengbunnen påvirker ikke evnene til å isolere en vannlekkasje i baugen: ingen skott blir endret på, og sengbunnen er allerede perforert med luftehull og luker.

Det jeg må vite er om sengbunnen har funksjon ifm stabilisering av forskipet, og om jeg da må legge inn f eks alu vinkelprofil eller noe annet for å kompensere. At sengbunnen både er falset og limt ned mot skottet tyder på at den har en slags rolle. Se bilde.

Hos meg (Beneteau Oceanis) går det en innerliner/innerskrog opp til sengebunnen, lignende som hos deg. Hovedstyrken ligger der i innerlineren i forbindelse med "spantene" og skroget, ikke i sengebunnen som er delt opp i luker. Spantene i Oceanisen ligger bak innerlineren og opp til der denne slutter. Gjerne du kommer til for å se hvordan opplegget er hos deg? Kan se ut som plata hos deg er festet til et skott midt på i tillegg til skottet nærmest deg, det er der den avstivningsmessige styrken i sengebunnen på tvers ligger. Sengebunnen hindrer at skottene kan bøyes ved å låse dem i overkant. Litt avstivningseffekt har nok sengebunnen i seg selv uansett i og med at den går heltrukket fra side til side, men spørsmålet er om det er så mye effekt i den at det har noe å si. Bare en (forholdsvis) tynn kryssfinerplate på tvers har lite og si styrkemessig så lenge den ikke blir hindret i å bøye seg sideveis av press i endene, som eksempelvis i låsingene mellom skottene og sengebunnen der.

Hadde det vært min båt ville jeg gjort som du beskriver, men i tillegg stivet av skottene, ganske enkelt med å lime og skru fast avstivning langs (altså på tvers av båten) skottene langs øvre kant. På siden av øvre kant, ikke oppå. Når det gjelder det midtre skottet, gjerne på begge sider av skottet, mens på skottet nærmest deg kun på framsiden, så ikke avstivningen blir synlig fra utsiden av senga. Enten en list laget i kraftig kryssfiner eller vanlig furu som limes og skrus fast. Poenget må være å hindre at skottene kan bøye seg på grunn av trykk i endene. Samtidig må ikke avstivningene være så breie at de hindrer tilgang til rommene under senga. Det kan du til en viss grad kompensere for med å øke høyden på avstivningen, men jo breiere avstivningen er, jo stivere blir konstruksjonen. For eksempelt at bredden på avstivningene er 3-4 cm , mens høyden er 7-8 cm, og så går disse heltrukket fra bb til stb side på begge sider av kanten på fremre skott og dobbel bredde på avstivningen i framkant av aktre skott. Hvis skottene da er 18mm (bare tok et tall) fra før vil da skottenes totale bredde i øvre kant bli 8-10cm, noe som vil hjelpe godt på avstivningen på tvers.

Alternativt, det finnes enkle triks for å gjøre avstivere mer elegante enn "bare en tykk stokk på tvers", men så lenge det er snakk om såpass små dimmensjoner for at det skal være tilstrekkelig og de i tillegg blir skjulte vet jeg ikke om jeg hadde giddet legge så mye mer i det. Men hvis du heller ønsker gå for mindre dimmensjon på avstiverne kan en langsgående avstiver festet i midt i aktre skott og felt ned i (og festet) i fremre skott og videre fram til baugen, stive av skottene i øvre kant såpass at de tverrgående avstiverne ikke trenger være så breie. Da vil åpningen til lagringsrommene under senga bli halvert, men volumet blir jo det samme.

At sengbunnen både er falset og limt ned mot skottet tyder på at den har en slags rolle. Se bilde.

Hadde det vært min båt ville jeg gjort som du beskriver, men i tillegg stivet av skottene,

jepp sengebunnen hadde ikke vart laminert fast om den ikke hadde en funksjon !

tror jeg hadde gått for Hakkannens løsning....

S/Y Gunga Din

Sannsynligvis er det fremste skottets misjon å motstå det vanntrykket som vil oppstå ved hull i baugen, mens spantene skal ta sideveis trykk?

Jeg tenker å benytte vinkelprofil av aluminium fra bb til stb side flg steder:

1) foran og bak fremste skott, og da med gjennomgående mutterskruer som bi der det hele sammen.

2) foran skottet i hodeenden

På denne måten får jeg en erstatning som sannsynligvis er vel så bra som dagens løsning, og får den tilgangen til stuverommene som jeg ønsker meg. De nye profilenes bredde er småtteri ift den økte tilgangen som oppnås.

Er det flere innspill, så tar jeg i mot med takk - mange takk for gode betraktninger så langt :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...