Jump to content

Når blir elektrisk trim/tilt nødvendig?

Daniel Duppsko

Recommended Posts

Hei! Sitter og lurer på hvor stor påhengsmotor man kan ha uten å være avhengig av elektrisk trim/tilt for å heve og senke motor? Er det formeninger her om når man ikke lenger kan vippe opp motor manuelt med vanlige, friske armer? Tar da utgangspunkt i at f.eks en 25hk motor av ulike merker veier nogenlunde det samme - i alle fall ikke titalls kilo forskjell (kan det være det forresten?)

SP655

Har en Musling 430 med 40 Yamaha. Under kjøring er powertrim en klar fordel. I motsjø trimmer jeg motoren inn, slik at baugen ikke letter så mye. På flatt hav trimmer jeg baugen opp for max planeegenskaper.

Selve oppvipping kunne jeg fint klart manuelt, men det er enklere ved f,eks strandhugg med trim/ tilt.

Hadde en 85 Evinrude en gang, og den var og helt grei å vippe opp manuelt. Måtte ha en fot i motorbrønnen dog:)

Redigert av tkb (see edit history)

Har en RIB m/115hk, og her bruker jeg powertrimmen aktivt avhengig av om jeg går med/mot sjøen, hvordan vektfordelingen er ift personer og baggasje, om jeg skal dra ungene på vannski eller om jeg skal ha max fart etc.

Vi har også en GH14 m/15hk. Her ble trimmen satt for ca 10 år siden, og har ikke blitt endret siden.

Så jeg vil tro det har noe med størrelse på båt/motor og om man har mulighet til å trimme i fart.

Løfte opp motoren går fint. Gjorde det på 60 hesteren på hytta da jeg var 12-13 år. Riktignok litt tungt den gangen;)

Er mere savn under kjøring osv.

De gassdemperene blir ganske dårlige etter noen år er min erfaring;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

er slik hjelpesylinder på Yamaha sin 60 og 80hk 2T på hhv 102 og 120 kg, begge disse er greie å vippe opp. Yamahas gamle 55hk hadde ikke slik sylinder , og i tillegg annen vektfordeling, så selv om motoren var lettere så var den et beist å få vippet opp etter det jeg hører.

Så det har ikke bare med størrelse/vekt men også konstruksjon

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...