Daniel Duppsko Startet 6.August.2014 Link til dette innlegget Startet 6.August.2014 Hei! Sitter og lurer på hvor stor påhengsmotor man kan ha uten å være avhengig av elektrisk trim/tilt for å heve og senke motor? Er det formeninger her om når man ikke lenger kan vippe opp motor manuelt med vanlige, friske armer? Tar da utgangspunkt i at f.eks en 25hk motor av ulike merker veier nogenlunde det samme - i alle fall ikke titalls kilo forskjell (kan det være det forresten?) Sitér dette innlegget SP655 Link to post
Vanntett Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Det blir ikke nødvendigvis tyngre å tilte opp motor selv om størrelsen øker. Det kommer an på vektforskjellen under og over der motoren er hengslet. Har 50hk uten elektrisk tilt, det er ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Som regel har motorer uten el-tilt en gassfjær som hjelper til å løfte motoren. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 (redigert) Har en Musling 430 med 40 Yamaha. Under kjøring er powertrim en klar fordel. I motsjø trimmer jeg motoren inn, slik at baugen ikke letter så mye. På flatt hav trimmer jeg baugen opp for max planeegenskaper. Selve oppvipping kunne jeg fint klart manuelt, men det er enklere ved f,eks strandhugg med trim/ tilt. Hadde en 85 Evinrude en gang, og den var og helt grei å vippe opp manuelt. Måtte ha en fot i motorbrønnen dog:) Redigert 6.August.2014 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 En får alltid optimal fart med powertrim. Også er det veldig behagelig når en legger til på en strand. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Har en RIB m/115hk, og her bruker jeg powertrimmen aktivt avhengig av om jeg går med/mot sjøen, hvordan vektfordelingen er ift personer og baggasje, om jeg skal dra ungene på vannski eller om jeg skal ha max fart etc. Vi har også en GH14 m/15hk. Her ble trimmen satt for ca 10 år siden, og har ikke blitt endret siden. Så jeg vil tro det har noe med størrelse på båt/motor og om man har mulighet til å trimme i fart. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
glalaks Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Løfte opp motoren går fint. Gjorde det på 60 hesteren på hytta da jeg var 12-13 år. Riktignok litt tungt den gangen;) Er mere savn under kjøring osv. De gassdemperene blir ganske dårlige etter noen år er min erfaring;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Daniel Duppsko Svart 13.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Takk for svar! Fordelen av trimming under kjøring er jeg kjent med. Var nysgjerrig på hva den omtrentlige grensen var mtp motorstørrelsen, og det har jeg fått en pekepinn på. Sitér dette innlegget SP655 Link to post
ivar Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 er slik hjelpesylinder på Yamaha sin 60 og 80hk 2T på hhv 102 og 120 kg, begge disse er greie å vippe opp. Yamahas gamle 55hk hadde ikke slik sylinder , og i tillegg annen vektfordeling, så selv om motoren var lettere så var den et beist å få vippet opp etter det jeg hører. Så det har ikke bare med størrelse/vekt men også konstruksjon Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Daniel Duppsko Svart 14.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Ja, har notert meg det også. Takk :) Sitér dette innlegget SP655 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.