Ulk Boble Startet 6.August.2014 Del på Facebook Startet 6.August.2014 Hei, jeg driver og skal til å lage et navneskilt på båten min. Det som er litt greien, er at navneskiltet skal festes på motorkassen. Det høres kanskje rart ut, men jeg skal legge ved bilde når jobben er gjort. Skal bli så bra så :) Det jeg planlegger å gjøre, er å skjære ut en tynn plate på omtrent 40 cm i bredde, og 15-20 i høyde. Det skal være av det tynne materialet som jeg ikke husker navnet på ( Finèr? ) eller noe sånt. Når det er skjært ut, skal jeg pusse det godt, slik at det blir fint. Planen min er å olje platen, men jeg skal male navnet med hvit maling ( Shipolin ). Det eneste jeg er usikker på, er om det er noen problemer med å olje over dette med noen strøk etter at malingen har tørket? Det blir altså maling og olje, og før jeg går i gang, tenkte jeg å forhøre meg, så jeg ikke setter i gang noen kjemiske prosesser som forurenser hele nabolaget, hehe. Regner med det går fint? :) Så til det siste spørsmålet: Jeg planlegger som nevnt å feste dette navneskiltet til motorkassen, men jeg er ikke så hypp på tanken om å spikre det. Jeg lurer i den anledning på om det vil holde lenge med å klatte baksiden av navneskiltet inn med superlim ( Araldit ) eller hva det heter. Holder ikke dette lenge, selv om det er en Sabb på andre siden av kassen? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Navneskiltet borrer du fire eller seks 4mm hull i.Så skrur du det fast med 3,8 mm skruer.Da klemmer hodet på skruen plata inntill.Om du limer den fast får du den ikke løs igjen uten å ødlegge.Valget er ditt. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Ulk Boble Svart 6.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2014 Vrient valg. :) Men egentlig føler jeg at å borre i både skilt og kasse er å ødelegge mer, for min egen del. Jeg regner med at skiltet holder like lenge som kassen, så når tiden er kommet for å skifte den ut, hvis den en dag kommer, så får jeg bare ta det den gangen. Da er jeg sikkert pensjonist, som kunne hatt godt av å bedrive fritiden med å lage navneskilt. :) Men spørsmålet var egentlig om denne superlim-metoden vil holde? Er snakk om et veldig lett, lite stykke med tre. Jeg tenker bare på vibrasjonene fra motoren. Og etter hvert er det vel ikke nødvendig å si det mer, men jeg er også helt fersk hva superlim angår. :) Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Jeg ville lakkert platen og bare malt bokstavene. ikke olje/lakk over det malte. (blir gult) skipolinen er blank og tåler fint å stå uten flere lag utenfor. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Ettersom du har en trebåt så skal skiltet festes med messingskruer. Syrefaste skruer er for plastbåt. Skal du på død og liv lime det fast så er nok Tech7 tingen å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 6.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2014 Grunnen til at jeg er litt vrang når det gjelder skruer, er sikkert litt det samme som at jeg ikke kan fordra når bilder og malerier er signert PÅ selve verket. Mulig jeg er litt sær her også, men jeg føler det slik. :) Baksiden er mindre prioritert, såklart. Jeg får tenke litt på det. Trygve, du mener altså at platen først skal bli oljet, og deretter skriver jeg med malingen utenpå, slik jeg forstår det? Altså omvendt av hva jeg foreslo? Sitér dette innlegget Link to post
Security Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 (redigert) Siden dette skal monteres på en motorkasse med en del vibrasjoner så ville jeg brukt Tec7 som er litt mer elastisk.http://www.novatech.as/Default.aspx?ID=335&M=News&PID=682&NewsID=64 Redigert 7.August.2014 av Security (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 Hei. Ja det er riktig:) lakk først og så male. Bruk lakk, ikke olje (oljen trekker allikevel ikke noe særlig inn i fineren), for å få det superholdbart kan du jo olje et strøk eller 2 først og så lakke. Husk xtra med olje og lakk på kantene! Hva er motorkassen din laget i? Er den i finer eller tilsvarende, kan du jo bare "lime" den på med en tynn liten silikon streng rundt. (kan evt. ganske lett fjernes igjen med pianotråd el.l. og litt makt) er den i heltre/stående "lister" som mange motorkasser er i ville jeg nok brukt små pene messingskruer med pan hode. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.