Jump to content

Navneskilt på båt


Ulk Boble

Recommended Posts

Hei, jeg driver og skal til å lage et navneskilt på båten min. Det som er litt greien, er at navneskiltet skal festes på motorkassen. Det høres kanskje rart ut, men jeg skal legge ved bilde når jobben er gjort. Skal bli så bra så :)

 

Det jeg planlegger å gjøre, er å skjære ut en tynn plate på omtrent 40 cm i bredde, og 15-20 i høyde. Det skal være av det tynne materialet som jeg ikke husker navnet på ( Finèr? ) eller noe sånt. Når det er skjært ut, skal jeg pusse det godt, slik at det blir fint. Planen min er å olje platen, men jeg skal male navnet med hvit maling ( Shipolin ). Det eneste jeg er usikker på, er om det er noen problemer med å olje over dette med noen strøk etter at malingen har tørket? Det blir altså maling og olje, og før jeg går i gang, tenkte jeg å forhøre meg, så jeg ikke setter i gang noen kjemiske prosesser som forurenser hele nabolaget, hehe. Regner med det går fint? :)

 

Så til det siste spørsmålet: Jeg planlegger som nevnt å feste dette navneskiltet til motorkassen, men jeg er ikke så hypp på tanken om å spikre det. Jeg lurer i den anledning på om det vil holde lenge med å klatte baksiden av navneskiltet inn med superlim ( Araldit ) eller hva det heter. Holder ikke dette lenge, selv om det er en Sabb på andre siden av kassen?

Link to post

Vrient valg. :) Men egentlig føler jeg at å borre i både skilt og kasse er å ødelegge mer, for min egen del. Jeg regner med at skiltet holder like lenge som kassen, så når tiden er kommet for å skifte den ut, hvis den en dag kommer, så får jeg bare ta det den gangen. Da er jeg sikkert pensjonist, som kunne hatt godt av å bedrive fritiden med å lage navneskilt. :) Men spørsmålet var egentlig om denne superlim-metoden vil holde? Er snakk om et veldig lett, lite stykke med tre. Jeg tenker bare på vibrasjonene fra motoren. Og etter hvert er det vel ikke nødvendig å si det mer, men jeg er også helt fersk hva superlim angår. :)

Link to post

Grunnen til at jeg er litt vrang når det gjelder skruer, er sikkert litt det samme som at jeg ikke kan fordra når bilder og malerier er signert PÅ selve verket. Mulig jeg er litt sær her også, men jeg føler det slik. :) Baksiden er mindre prioritert, såklart. Jeg får tenke litt på det.

 

Trygve, du mener altså at platen først skal bli oljet, og deretter skriver jeg med malingen utenpå, slik jeg forstår det? Altså omvendt av hva jeg foreslo?

Link to post

Hei. Ja det er riktig:) lakk først og så male. Bruk lakk, ikke olje (oljen trekker allikevel ikke noe særlig inn i fineren), for å få det superholdbart kan du jo olje et strøk eller 2 først og så lakke. Husk xtra med olje og lakk på kantene!

 

Hva er motorkassen din laget i? Er den i finer eller tilsvarende, kan du jo bare "lime" den på med en tynn liten silikon streng rundt. (kan evt. ganske lett fjernes igjen med pianotråd el.l. og litt makt) er den i heltre/stående "lister" som mange motorkasser er i ville jeg nok brukt små pene messingskruer med pan hode.

 

Trygve

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...