Jump to content

Vurderer å kjøpe båt, hva med forsikring?

Maikro

Recommended Posts

Hei hei, vuderer og kjøpe en båt, men lurte litt på forsikringen. Må eier av båten overføre den til meg? Eller kan jeg bare forsikre båten uten det har noe og si? Siden han sier forsikringen ikke står i hans navn, men en kompis (di hadde vist kjøpt denne båten sammen) og jeg vet dette stemmer. Hvis jeg forsikrer båten i f. Eks samme selskap så han, med skrognummer blir det da ikke en liten konflikt der?

Bare vær obs på at det er STOR forskjell på båforsikring og bilforsikring.
På landeveien er ansvarsforsikringen et obligatorisk krav, men på sjøen er ansvarsforsikringen i praksis verdiløs - det er nemlig ytterst sjelden at ansvarsforsikringen dekker noe som helst!
Derfor: hvis du er redd for båten og ikke har råd til å ta et totalhavari, da MÅ du ha din egen kaskoforsirking. Glem muligheten for å få noe fra skadevolders ansvarsforsikring!

Så brutalt er det nemlig på sjøen, uansett hva mange andre måtte mene og tro ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Veldig godt poeng fra Poseidon. Det skal SVÆRT mye til for å bevise at en annen båtfører har opptrått grovt uaktsomt på sjøen. Listen for å ta i bruk ansvarsforsikringen ligger utrolig høyt.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Så brutalt er det nemlig på sjøen, uansett hva mange andre måtte mene og tro ....

Ja hvis du har lapp over det ene øye.

Min far hadde forsikret en båt i Danmark og da var (er) det noe som heter Blue Card som forsikrings selskaper innen Eu utsteder og det er bevis på at man har tegnet ansvar forsikring og det er en stor fordel om man f.eks skal besøke andre land. Ansvar forsikring er minimum hva man bør ha og er bl.a for personskade. Kasko forsikring dekker skader på egen og andres båt. Men kan ofte ha en høy egen andel, så det kan lønne seg å sjekke litt hva de forskjellige selskaper

opererer med.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

For å unngå misforståelser:
Jeg har IKKE frarådet noen å ha ansvarsforsikring!

Det er noe alle båteier bør ha og den koster "nesten ingenting".

Den lave prisen har sammenheng med sannsynligheten for at selskapet skal måtte betale ut en erstatning på ansvarsdelen av forsikringen.

Det jeg advarer STERKT mot er å leve i den villfarelse at ansvarsforsikring på sjøen er noe i nærheten av ansvarsforsikring på landeveien.

Tall til ettertanke:
Av de kronene som norske forsikringsselskap tar inn i premie på ansvarsforsikring for fritidsbåter utbetales 1,5% - 2% ut igjen som erstatning.

Dvs minst 98% går rett i forsikringsselskapenes lommer :giggle: :giggle:

Bare vær obs på at det er STOR forskjell på båforsikring og bilforsikring.

På landeveien er ansvarsforsikringen et obligatorisk krav, men på sjøen er ansvarsforsikringen i praksis verdiløs - det er nemlig ytterst sjelden at ansvarsforsikringen dekker noe som helst!

Derfor: hvis du er redd for båten og ikke har råd til å ta et totalhavari, da MÅ du ha din egen kaskoforsirking. Glem muligheten for å få noe fra skadevolders ansvarsforsikring!

Skal ha så kalt super forsikring tror jeg :) Så det er ikke problem, det var bare om det skulle oppstå problemer med at det er forsikret 2 plasser med samme skrognummer.

Ikke noe problem, men sjekk at papirene er i orden med registrering i båtregisteret. Hvis ikke kan du få en jobb å gjøre med dokumentasjon når du skal registere båten.

Denne båten har aldri vært i båtregisteret, så han har ikke noe papirer der ifra, men har sjekket om båten er stjålet og det er den da selvfølgelig ikke :)

Skal ha så kalt super forsikring tror jeg :) Så det er ikke problem, ....

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har kjennskap til en "super forsikring", hva enn det måtte være.

Men jeg kjenner ganske mange som trodde at de hadde en super forsikring inntil det smalt - og forsikringsselskapet henviste til Sjølovens formulering: "... skal hver av partene dekke sin egen skade ...".

Lykke til som båteier!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...