Jump to content

strøm i liten seilbåt: 12V opplegg eller ikke

Krimart

Recommended Posts

Hei, har en 26 fot seilbåt. Motoren er en gammel påhenger og det er ikke mulighet til å få noe strøm fra denne. Jeg ligger på en bøye der det er dårlig mulighet for landstrøm. Det er dårlig med plass til solcellepanel. Å bære med batteriet ut og inn er ikke populært.

Er det noen som har erfaring med å kutte ut 12V helt? Lys i salongen med LED batterilamper går greit, batteridrevet håndholdt VHF, og navigering gjøres med papirkart og Ipad som lades med en bærbar minilader. Det største problemet er lanterner etter min mening; det jeg har sett av batteri-lanterner er dessvere ikke helt tlfredsstillende.

Hva mener forumet?

Guest Avmønstret#

Ville hatt et lite solpanel og batteri for lanterner. Kanskje et panel som du kan fjerne når du seiler?

Regn ut forbruket på led lanterner, kan hende et lite 12v batteri er stort nok. Og er det lite nok går det i sekken om du velger å ta det hjem for lading i stedet for å bruke solceller.

Når vi hentet tafatt ifjor, bruite vi nødlanterner fra maritim. Lite lys, men nesten lovlig. Ihvertfall bedre enn ingenting. Jeg ville nok jobbet hardt for å få på plass et batteri og solcellepanel. Evt et som kunne fjernes under seilas. Og led-lanterner som er fastmontert. Problemet med nødlanternene som vi brukte var dårlig kontakt, og 1,5 volt gir lite gløding fra vanlige pærer.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Guest Avmønstret#

Jeg har et par slike "halve bilbatterier" fra biltema til el-påhengsen. God kapasitet og størrelse og vekt som absolutt er håndterbart.

Noen kan sikkert ta regnestykket på hvor mye led-lanterner trekker på en natt så vet vi hva du trenger. Mener mine batterier er 45A, men biltema har mange størrelser.

LED lanterner bruker minimalt med strøm. Så kan du bruke parafinlampe som ankerlanterne. Da er det veldig lite strøm du trenger. Et batteri på 100 Ah vil holde veldig lenge og da kan lade hver gang du har landstrøm. Lader du over natten trenger du ikke kanskje en lader som gir rundt 10 amp. Vil du være uavhengig av landstrøm må du til med solceller eller vindmølle. Begge deler koster endel.

Ole
S/Y Algol

Hva er betyr lite plass til solcellepanel? Plass til et lite panel, eller ingen fast plass? Ifjor hadde jeg et lite 20 watts panel liggende over luka ned i kabinen. Dvs der luka skyves innunder. Det ga nok strøm til vhf, lensepumpe og led-lanterner. Bare led lanterner tipper jeg du kan kjøre på en Batterilading i løpet av sesongen. Med utgangspunkt i biltema sine lanterner, så vil seil lanterner trekke 6 watt. Topplanterne ytterligere 4watt. Det er under 1 amp. Det vil si at du kan gå 50 timer på for motor på ett friskt 100Ah batteri. Eller 100 timer for seil. du kan sågar trekke batteriet lenger ned og kjøpe nytt en gang i året. Eller lade en gang imellom. Definerer du behovet, er du nærmere å finne en løsning.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Monter 12 volt anlegg med ledlanterner. Kjøp et eller to gelebatteri som veier 4-5 kg og ta med hjem til lading etter behov evt lad med en 10 amp lader når du er inne til kai en halvtime for å kjøpe softis.

Lag det enkelt med ei reim til å holde fast batteri og koble til med vanlig kabelsko.

Holder til lanterner for flere netter.

Hvis du blir lei av å ta batt på land kjøper du et bittelite solsellepanel for å lime på dekk, og som du kan tråkke på. Da tar det ikke plass og du har fått et vedlikeholdsfritt system.

2-3 watt ledlys er rikelig til koselys i lugaren, så kan du ha en litt kraftigere som du bruker bare når du skal vaske opp ol.

Mons

Eit besnærende forslag frå mons.

Men mellom mine ører uler ei sirene, og der er eit raudt blinkande lys.

Fordi at dette er eit 12 volt anlegg på, skal vi sei, minimumsnivå.

Men der er eit 12 volt anlegg, so "skal berre ha LITT greier til - det bruker nesten ikkje strøm". Og so litt til, og - - - -

og so vakner du ein dag til DET skjorereiret av ledninger rundt batteriet, og lurer på om der overhode fins noko som ligner på sikringer inni der.

Om eg skal gjera meg tankar om strømforsyning utenom det som har vore sagt her før:

Det er snakk om "en gammel påhenger og det er ikke mulighet til å få noe strøm fra denne." Er motoren defekt, eller frå eldre steinalder? mulighet for strøm frå ein påhenger var der allerede på 70-tallet.

Kan mangel på strøm, kombinert med alder vera grunnlag for å vurdera å skifta motor?

eventuelt, går det å få inn ein ladespole og spenningsregulator i den motoren som er ?

Kan vindgenerator eller slepegenerator vera alternativ?

Magne

Ser ut som at alle mener 12V er å foretrekke?

Kan få plass til et solcellepanel på luke-taket, er nok det eneste stedet som egner seg. Men er tilhenger av KISS, så er i tvil.

Det er snakk om "en gammel påhenger og det er ikke mulighet til å få noe strøm fra denne." Er motoren defekt, eller frå eldre steinalder? mulighet for strøm frå ein påhenger var der allerede på 70-tallet.

Hvordan går man frem for å få strøm fra en slik motor da? Det er ingen plugg som på andre motorer.

Kan mangel på strøm, kombinert med alder vera grunnlag for å vurdera å skifta motor?

Har det i tankene, men det svir jo litt i lommeboka. På den annen side er 4 HK i underkant rent fremdriftsmessig, og 2takt er ikke lydløst. Hvis jeg kan rigge en motor med kontrolboks for gass/gir i cockpit snakker vi...

Kan vindgenerator eller slepegenerator vera alternativ?

Dette er en liten, billig 26 fot seilbåt, først og fremst for dagsturer og korte overnattingsturer, så nei.

Redigert av Krimart (see edit history)

Jeg hadde en liten 19" seilbåt i min ungdom, og her laget jeg et enkelt elektrisk opplegg med et 12V batteri og strøm til lanterner, en innelampe, autopilot og sigarettenner til mobiltelefonlader. Kartplotter og LED fantes ikke dengang da, men dette fungerte ypperlig med opplading fra en liten portabel 12V lader (som jeg faktisk bruker den dag i dag.)

Du kan jo faktisk også bygge deg opp et 12V anlegg og bruke 18650 celler (labtop batterier) - disse er på 3.6V per celle, så er det bare å koble opp så mange du trenger i serie/parallell for å få nok spenning og kapasitet. Enkle å lade med en liten lader tiltenkt formålet, og ingen problemer med tanke på sulfatering og sånt som du har på et blybatteri. Hadde det vært min båt - hadde jeg definitivt fått for denne løsningen; alt du trenger av informasjon finner du enkelt på nettet - og alt du trenger av deler finner du billig på eBay.

Ville sett litt på hvor lenge du tenker å beholde båten? Hvis dette er en båt du ser for deg du skal ha i 4 år eller mer, ville jeg sterkt vurdert å kjøpe meg en 4 takts påhengsmotor med mulighet for ladespole. Du får dette f.eks. på Yamaha 4-5-6 hk med mulighet for uttak av 6 Ampere lading (pristillegg for likeretter/regulator), men ville vurdert en 2 sylindret motor (fra 8 hk) pga penere gange, mindre vibrasjoner og mer krefter.

Du skriver det hadde vært en drøm å ha fjernkontroll gir / gass, har du styring montert til påhenger i cockpit i dag?

Med lader på påhengsmotor, står du fritt til å montere lensepumpe (som jeg mener du bør ha), lanterner, litt lys, ekkolodd / kartplotter. Øker sikkerhet / båtglede.

Ville sett litt på hvor lenge du tenker å beholde båten? Hvis dette er en båt du ser for deg du skal ha i 4 år eller mer, ville jeg sterkt vurdert å kjøpe meg en 4 takts påhengsmotor med mulighet for ladespole. Du får dette f.eks. på Yamaha 4-5-6 hk med mulighet for uttak av 6 Ampere lading (pristillegg for likeretter/regulator), men ville vurdert en 2 sylindret motor (fra 8 hk) pga penere gange, mindre vibrasjoner og mer krefter.

Joda, skal ha båten i årevis fremover :-) Ny motor står på ønskelista, og tenker f.eks. 8Hk Yamaha high thrust, men det er jo en betydelig kostnad.

Du skriver det hadde vært en drøm å ha fjernkontroll gir / gass, har du styring montert til påhenger i cockpit i dag?

Nix, henger over hekken. Ikke helt optimalt.

Er i hvert fall rimeligere å kjøpe motor (ny eller brukt) som allerede har fjernkontroll med, i stedet for å bale med dyr ettermontering.

Hadde vel gått an å få "mekket til" styrekult-forlenger for økt rekkevidde styring og gasskontroll, men gir litt verre. Finnes jo styrekultforlengere til rimelig pris, men er litt spinkle greier jeg ikke ville stolt på i dårlig vær eller veldig trang manøvrering.

• 4 måneder senere...

Har nå bestemt meg for 12V. legger opp strøm til Innvendig belysning, led topplanterne, lys i kompass, vhf, dybdemåler og muligens en tillerpilot. Har ikke regnet på strømbalansen ennå, men hadde tenkt å klare meg meg et 80 ah blybatteri. Forbruket et typisk seiledag blir bare til standbystrøm for VHF.

Så er spørsmålet hvordan jeg får ladet dette batteriet når jeg ikke har tilgang til landstrøm. Ny motor med lading er fristende, men det betyr mer vekt på hekken og koster jo en del. (eller er det mulig å få lading fra min gamle 4HK Yamaha 2takter)? solcellepanel er et alternativ men som tidligere nevnt er det dårlig med plass. lurer litt på en liten bensingenerator som f.eks denne: http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Stromaggregat/Digitalt-stromaggregat-G-1100-17312/ Støy, eksos og ugunstig å bruke underveis i dårlig vær tilsier nei, men kanskje et greit kompromiss for lommeboka. Og så får jeg heller tåle å ta med batteriet inn mellom hver tur og topplade i land.

Hei, jeg har en liten 24fots seiler med et veldig enkelt opplegg. Jeg har kun lading fra et solcelle panel som står montert i et stativ på pushpit. Denne kan jeg ta ned i rufsete vær. Denne forsyner hele vårt beskjedne forbruk som kommer fra lanterne bruk, lading av telefon og vhf, samt litt innvendig belysning. Funker veldig bra. Hadde ikke en eneste oppladning fra landstrøm i hele fjor sommer. VI har ikke engang led lys.

Har nå bestemt meg for 12V. legger opp strøm til Innvendig belysning, led topplanterne, lys i kompass, vhf, dybdemåler og muligens en tillerpilot. Har ikke regnet på strømbalansen ennå, men hadde tenkt å klare meg meg et 80 ah blybatteri. Forbruket et typisk seiledag blir bare til standbystrøm for VHF.

Så er spørsmålet hvordan jeg får ladet dette batteriet når jeg ikke har tilgang til landstrøm. Ny motor med lading er fristende, men det betyr mer vekt på hekken og koster jo en del. (eller er det mulig å få lading fra min gamle 4HK Yamaha 2takter)? solcellepanel er et alternativ men som tidligere nevnt er det dårlig med plass. lurer litt på en liten bensingenerator som f.eks denne: http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Stromaggregat/Digitalt-stromaggregat-G-1100-17312/ Støy, eksos og ugunstig å bruke underveis i dårlig vær tilsier nei, men kanskje et greit kompromiss for lommeboka. Og så får jeg heller tåle å ta med batteriet inn mellom hver tur og topplade i land.

Eg vil nok tru at ein yamaha, sjølv i bess'far alder har eit strømuttak.

So er det å måla då, om det gir vekselstrøm eller likestrøm ut. Hvis der er likestrøm, reknar eg med at det er berre å kobla på batteriet. Er der vekselstrøm, må det inn ein likeretter med regulator. Ein "klump" som skal ha to av ledningene til motorens strømspole, dei andre to til batteriet. Ingen heksekunst der.

Magne

Guest Avmønstret#

Det er vel kanskje mer KISS med solcelle enn å måtte være avhengig av motor/drivstoff for å få litt strøm? Samtidig, får du til begge deler så har du to kilder, og det er jo stas.

Lager du enkelt opplegg med feks en (rød) lampe foran og en bak nede i båten, pluss lanterner og alt i led så trenger det ikke å bli hverken avansert eller forferdelig dyrt.

Gå for led uansett, all over. Koster ikke mye. Om det er G9 sokkel på lampene du monterer, så er CO sine G9-led helt toppers. Er vel 1,3w.

Solcellepanel-løsningen høres for meg ut som en god plan. Et 80ah batteri gir mange timer lys. Om du erfarer å gå tom, så smekker du bare inn ett til. Solcellepanelet vil uansett få nok tid til å lade opp batteriene mellom hver tur.

Her er det vel igrunn snakk om hvordan du skal "lagre" strømmen, idet du har montert et panel.

For å slippe å bli paranoid for å bli strømtom og drepe batteriet, så koster vel en slik digital sak som viser hvor mye du har igjen, 1400 kr.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...