Rolf Startet 7.August.2014 Link til dette innlegget Startet 7.August.2014 Skal avsted å sepå en eldre seilbåt som har en Volvo Penta MD6 eller MD7 fra slutten av 70 tallet. Saltvannskjølt og iflg selger sviver motoren greit men blir varm om den kjøres opp mot full fart.Vet ikke om termostaten sitter i, noen sier at den er bare å plukke ut for å øke vanngjennomstrømningen. Har hørt om Systemrens og lignende remedier, har det noe for seg og kan det på noe vis skade motoren? Er det totalt galskap/dumskap å kjøpe en båt med en slik over 35 år gammel motor? Om man tar sjansen og det blir handel, er det overkommelig å få tak i reservedeler til disse motorene?Skulle motoren skulle bryte sammen etter kort tid (eller heller, når den bryter sammen...), finnes der alternative motorer som kan passe på Volvos 110/120 drev og på eksisterende motorbedding? I tilfelle, hva vil slikt kunne koste?Synspunkter mottas! Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Ask Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Hei Det er alltid feil å kjøpa båt med Volvo Penta. Spesielt dei eldre saltvasskjølte drittmotorane. No vil sikkert nokon sei at 35 år levetid, og at det tyder på at VP er bra motorar. Motoren du skildrar har levd lengre enn kva den var laga for, men kan sjølvsagt virka nokre år til. At motoren er så gamal er ein ekstra god grunn til å ikkje kjøpa den. Det er mange motorleverandørar som leverer motorar som høver til VP sine seilbåtdrev. T.d. Vetus, Beta Marine, Nogva Nanni, m.fl. Du kan fort risikera å svi av 100 000 på ein ny motor. Det bør vera ein bra båt du vil ha lenge. Lykke til. Mvh. Ask (Som har hatt to VP. Den eine saltvasskjølt.) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Aldrende sjøvannskjølte motorer skal man styre unna og spesielt om den går seg varm ved full speed. Motoren blir neppe utslitt, men ødelagt av rust og varmgang. Dette er ikke motorer som er konstruert for bruk i norsk sjøvann. Går bra i Østersjøens brakkvann og de Svenske innsjøer. Er man motor og mekkekyndig og har tid og ressurser så er det fint mulig å få motoren til å vare i mangfoldige år, men det forutsetter at kjølesystemet renses/stakes opp og ombygging til glykolkjøling. Ta høyde for dette når der skal forhandles om pris. Motoren er i utgangspunktet verdiløs. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 (redigert) Man skal høre mye rart. VP er hverken verre eller bedre enn andre. Jeg byttet nettopp ut min MD7B, ikke fordi det var noe galt med den, men fordi den var for liten. MD7 er en skikkelig sliter som varer lenge med litt TLC og ferskvannskjøling. Du kan bytte den ut med hva som helst som bruker samme drevet. Jeg satte inn en 2030D. Den er mindre og må følgelig monteres høyere i båten for å passe på akslingene. Volspec i England har alt mulig av braketter for å gjøre dette. Og, jeg fikk godt betalt for MD7B etter annonse på finn.no. Redigert 7.August.2014 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Du kan jo lesa kva gutta på "Sorgenfri" og Ragnar Kvam jr. skriv om VP-ane sine.... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Jeg er enig med Ask i at du bør styre unna.Sjøvannskjølte Volvoer er skjendent noe å satse på.Ja Penta generelt gammalt som nytt. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Mulligan Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 (redigert) For noe vrøvl. Jeg har hatt flere MD2, MD5 og MD7. Og nå MD 2030. De er hverken verre eller bedre enn andre. Den verste søppla jeg har hatt er Yanmar YSE12. TS, hvis du bytter kammen i vannpumpa øker du vanngjennomstrømmingen radikalt. Redigert 7.August.2014 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Du kan jo lesa kva gutta på "Sorgenfri" og Ragnar Kvam jr. skriv om VP-ane sine.... Det er ikke overraskende at langturseilere som er på tur i 5-10 år med tilhørende motorbruk opplever problemer. Tror du virkelig at en liten Yanmar f. eks. ville vært mer slitesterk? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Rolf Svart 8.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Nå viser det seg at motoren, som er en MD7, iflg selger er ferskvannskjølt. Jeg fant en ekspansjonstank men kunne ikke se noe kjøleregister (eier var ikke tilstede, var sønnen som viste båten). Motoren står i en seilbåt med enkelt tilgang bare i fronten. Hvor ville kjøleregisteret vært plassert og sånn ca hvordan ser det ut? Om det er tilfelle at motoren, de siste 14 årene ihvertfall, har vært ferskvannskjølt er jo dette positivt. Den har allikevel et problem med varmgang, antaqr dette da er saltvannssiden på kjøleregisteret som er tettet igjen, dårlig pumpe, igjenngrodd kanal i drevet eller lignende. Er jo allikevel noe som kan gjøres noe med uten de helt store kostnadene? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Mulligan Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Ferskvannskjøling til en slik ser typisk sånn ut: http://www.martec.se/farskvattenkylningar/martec/martec-volvo-penta/martec-plus-md6-7.html Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 den vanligste ferskvannskjøling er nok Martec til MD7 ser den ut så her....men det kan ju tenkes att det sitter noen annen modell ?! Systemens i all ære, men fin sand o snekkskal som sitter i bunn på sylindrene sitter som sement, skall man vare 100....så er det mekanisk rengjøring som må til. får man på en ferskvannskjøling på en sånn her smådiesel i seilbåt, så har du en nest inntill outslitlig motor. (der er rusten som knekker dem, en seilbåtmotor går vel maks 100 tim/sesong) sist 'hver og en blir salig på sin tro'........det er minst like mye eller lite problem med andre fabrikat på motorer....har ett par kompiser som sliter med sine Yanmar-motorer. selv, om jeg hadde hatt identiske båter med ulike motorer o valge mellom, sa hadde jeg valgt Volvo Penta, fremst med tilgang og pris på reservedeler. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Rolf Svart 8.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Ok, tror jeg så toppen av den grønne varmeveksleren så ja, det er nok en slik som er montert. Takker for alle innspill så langt, er åpen for mer om MD7 ang. vedlikehold, deler tips og triks osv. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Kaftein ØL Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Bruk motoren så lenge du tør, men ikke la deg lure til å kaste bort store beløp på å reparere/forlenge motorens levetid. Da er det bare å hive ut motoren . Aller mest økonomisk er det om du skifter den ut før den begynner å lage lage problemer og utgjør en sikkerhetsrisiko. Tok selv ut en slik motor for en drøy måned siden. Den var saltsvannskjølt, men har fått grundig vedlikehold av mekaniker siden den var ny, inkludert jevnlig rens av kjølesystem. Denne motoren fungerte fortsatt fint og så veldig fin ut, men når vi tok den ut og studerte litt nærmere så det definitivt ut som den var moden for utskiftning. De kan holde i mange sesonger, eller den kan ryke på neste tur. Dette vet du aldri med en gammel motor, men vær forberedt på at det er en utgift som kommer før eller siden som du bør ta høyde for i budsjettet. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 8.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Bruk motoren så lenge du tør, men ikke la deg lure til å kaste bort store beløp på å reparere/forlenge motorens levetid. Da er det bare å hive ut motoren . Aller mest økonomisk er det om du skifter den ut før den begynner å lage lage problemer og utgjør en sikkerhetsrisiko. Tok selv ut en slik motor for en drøy måned siden. Den var saltsvannskjølt, men har fått grundig vedlikehold av mekaniker siden den var ny, inkludert jevnlig rens av kjølesystem. Denne motoren fungerte fortsatt fint og så veldig fin ut, men når vi tok den ut og studerte litt nærmere så det definitivt ut som den var moden for utskiftning. De kan holde i mange sesonger, eller den kan ryke på neste tur. Dette vet du aldri med en gammel motor, men vær forberedt på at det er en utgift som kommer før eller siden som du bør ta høyde for i budsjettet. Sønnen min som er potensiell kjøper er absolutt klar over det, og det er tatt med i kalkylen. Kortsiktige nødløsning som påhengs på badeplattform/hekk er tenkt på. Ser også at det finnes permanente løsninger med nye motorer fra andre fabrikanter enn VP som via adaptere passer på VP drevet (ja det er en seilbåt) - noen som har mer info ellere erfaring med slikt motorbytte? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
båtløskar Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 (redigert) du burde heller starte en tråd som spør etter kjente feil på VP md6md7. når du spør om det er noe og satse på så får du fort mange som bare har en mening for eller imot VP siden det er flere andre merker så vil du få flere negative svar enn positive. alle har hat en motor de har hat en dårlig erfaring med, etter en lynkjapp runde på google så virker det som folk stort sett er fornøyde med disse gamle motorene men jeg har ikke peil på dette selv. vår gamle VP har alltid startet og gått bra men det er jo en annen motor da :) Redigert 8.August.2014 av båtløskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.