Ulk Boble Startet 7.August.2014 Link til dette innlegget Startet 7.August.2014 Jeg har tenkt å forsøke å maure båten min, som jeg har nevnt tidligere, men jeg lurer på hvor dette kan gjøres. Blir det et skikkelig griseri, eller kan jeg gjøre det i havnen hvor båten ligger? Og hvor mye spon burde være tilstrekkelig? Jeg har faktisk en irriterende manko på spon, som jeg også bruker til å røke fisk. Men jeg tror jeg har en i familien som har en sånn maskin som kverner kvister. Det er bare det at det virker som at det sponet blir ekstremt grovt i forhold til hva jeg hadde sett for meg som gunstig i forhold til mauring. Regner med at kvister på 2-3 cm neppe vil feste seg til skroget. :) Noen effektive måter å få spon på i store mengder? Jeg har jo en sag, men jeg tenkte jeg skulle maure båten i år, skjønner du. :) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 I gamle dager brukte man maurtue, derav navnet. Det enkleste i dag er å bruke sagflis. Mauring er en nødløsning og er ikke bra for båten. Bedre å ta båten på land og skifte dårlige søm og kjølspiker. Midlertidig tetting bør gjøres fra utsiden med margarin eller Farm. Dette vil skvises ut når båten trutner. Sitér dette innlegget Link to post
kjellpell Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Sagflis blandes i en bøtte med vann til detblir en tjukk grøt. Dytt bøtten ned under båten med åpningen ned. Hjelp til med en lang kost så flisa sprer seg. Blir ikke grisete og virker! Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Du skal ikke bruke flis,men fin sagmugg.Flis er for store partikler til å trenge inn.Få fatt på.en sekk med fin sagmugg.Strø med skuteside,og jobb den ned langs underskrog med en piasavakost. Sagmuggen vil på vei opp suges inn der du har lekkasje og tette.Mauring er ingen permanent tetting av båten,men vil hjelpe på på trutningsprosess når den ligger i ro. Så snart du starter opp og går i fart vil mauringen vaskes ut igjen.Har fulgt litt med på dine innlegg,og tror ikke din båt vil trutne ytterligere tatt i betraktning den tiden den nå har lagt i sjøen.Skal d båten tett,må du nok ta den på land igjen og finne ut hvor den lekker.Deretter spikre opp eller klinke på nytt alt etter om båten er klinket eller kravellbygd.Slik du beretter om lekkasjegrad er det bare å få den på land jo før jo heller. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Mauring er en glimrende måte å ødelegge et ellers godt treskrog på. Sagmuggen legger seg i sprekkene, og når båten så trutner presses bordene mer fra hverandre. Få den heller på land og tett med Farm. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Veldig bra "Index". Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Bruk godt med Margarin i sprekkende i stede ! Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Margarin kan på føres i vannet Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 En båt som denne som ikke har trutnet tett etter så langt opphold trenger å taes på land og spikres eller sømmes.Hverken margarin eller farm er løsningen her er jeg redd. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Er nok enig med Hjeltefjord i at båten kan ha tørket altfor mye og sprukket opp hinsides trutning. Løsningen er kanskje å luse sprekker som er godt synlige. Men vanskelig å si eksakt uten å ha sett tilfellet. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Astor Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 I gamle dager førte vi bomullsgarn i sprekkene. Deretter asfalt fra Hesselberg og blyplate til slutt. Primitivt? Ja, men slik var det. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.