Jump to content

8-12hk FM bensin motor vil ikke starte


Chrmccab

Recommended Posts

Igjen; takker for alle bidrag.

 

Må nok la elektrikeren få se på alle svarene deres, for nå begynner det å bli litt vell komplisert for meg.

mange faguttrykk jeg ikke kjenner til.

 

Men skal i første omgang forholde meg til bilde med forklaring som Dinamo sendte.

Det beste og enkleste for meg er en 1, 2, 3 liste over hva som må gjøres og gjerne med bilde eller tegning :yesnod:

 

Det eneste jeg kan si er at batteriet ikke er årsaken. Det var kun 3 uker gammelt og da helt nytt!

Det er nok strømføring, koblinger, skitt og møkk i første omgang som skal tas tror jeg..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja da ser det ut som om vi har kommet litt nærmere, men fortsatt ikke start på motoren. Hadde elektrikeren til å se på alle ledningene og sjekke strøm og plugger - alt virket som det skulle. Koblet motoren til et helt nytt batteri. Da fikk vi motoren til å reagere slik den skal, men den vil ikke "tennes" slik at den starter.

 

Noen som har en anelse av hva problemet kan være?

 

Har som sagt sjekket alle ledninger, strøm og tennplugger. De virker som de skal.

Link to post
Share on other sites

Ahem

altso

for at ein motor skal starta må den ha luft, brennstoff, tenning og krefter som drar den i gang.

for at motoren skal fortsetja å gå må den i tillegg ha smøring og kjøling.

At motoren får luft, går eg utifrå, måten å avskjæra det er enten misbruk av choke, eller ein solid kork i forgasserhalsen.

Om motoren får brennstoff, sjå det veit eg ikkje. Det kan vera eit forsøk å fylla litt bensin på ei ketchupflaske, skru opp begge tennpluggane og gi ein bitte liten sprut i kvart hol før pluggane blir satt i og motoren forsøkt starta. forresten, motoren har ikkje vondt av ein sprut med smøreolje ogso, nedi der.

Hvis motoren so hoster, lurer på å starte, og so stopper so er dette sannsynligvis feilen

Når det gjeld tenning so seier du at den virker. Men den kan vera ute av lage, eit forsøk kan vera å ta i fordeleren (den brune av plast som ledningene til tennpluggene går nedi), og kjenna om den kan gå rundt. Hvis den kan so er der noko galt.

Når du fortel at motoren reagerer som den skal, so reknar eg med at starten drar motoren rundt, so der er neppe feil

Link to post
Share on other sites

Har tatt opp tennpluggene og de tørre. Etter hva jeg skjønner så skal de jo ikke være det. Dette tyder vel på at motoren ikke får inn bensin...? Jeg vet at det kommer bensin til forgasseren, men vet ikke hvordan jeg sjekker at den går videre til motoren..?

 

Men i tillegg så får jeg ikke noe gnist av tennpluggene. Så må kanskje kjøpe noen nye for så å prøve igjen. Det kan kanskje være begge tingene, men håper virkelig at det bare er å skifte tennpluggene.

Link to post
Share on other sites

Har sjekket alle ledninger. Det er strøm hele veien til tennpluggene. Fikk nå akkurat gnist i begge tennpluggene ( så det er i orden).

Men det skjer ikke noe når jeg har tatt ut tennpluggene og helt bensin oppi. Og det burde den ha gjort eller....?

 

Forgasseren har begynt å hoste veldig nå, noe som jeg ser på som et framskritt ettersom det ikke har skjedd før..

 

Dette problemet begynner å irritere meg veldig kjenner jeg. ?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Nå har jeg fått en som kan snekkemotorer godt til å se på den. Vi har renset forgasseren. Når vi satt alt sammen igjen, var det ingen endring. Motoren går, men starter ikke. Han som har sett på motoren skjønner ikke hva som er galt. Han mener at alt fungerer som det skal. Men det er jo noe rart siden ikke motoren får nok kickstart til å få motoren til å starte ordentlig...

 

PS: mannen har det bra bortsett fra at båten begynner å bli litt av et irritasjonsmoment!

 

Har prøvd de aller fleste tipsene som Dinamo og dere andre har kommet med. Noen flere tips??

Link to post
Share on other sites

Eg har ein følelse at dette er ei god tid til å gå gjennom heile denne tråden, på jakt etter om vi har oversett noko.

frå innlegg 1: Etter å ha vært på fjorden hele dagen ville ikke motoren starte opp igjen etter en liten pause.

 

Eg antar at dette betyr at motoren gikk greit før denne hendelsen?

frå innlegg 25: Tviler på dette er svaret på problemet, men nevner det bare sånn forsiktig....Kan det være brukt feil batteri ? Motoren er vel kanskje fra ei tid da det også ble brukt 6 volt batteri og anlegg. Men motor har jo fungert så jeg regner med at batteri er tilsvarende det som har stått i.

 

Eg har leita nøye, men ikkje funne tegn til 6 volt dynastarter.

frå innlegg 28: Ja da ser det ut som om vi har kommet litt nærmere, men fortsatt ikke start på motoren. Hadde elektrikeren til å se på alle ledningene og sjekke strøm og plugger - alt virket som det skulle. Koblet motoren til et helt nytt batteri. Da fikk vi motoren til å reagere slik den skal, men den vil ikke "tennes" slik at den starter.

Noen som har en anelse av hva problemet kan være?

Har som sagt sjekket alle ledninger, strøm og tennplugger. De virker som de skal.

 

Slik eg les dette innlegget, so drar dynastarten motoren rundt, du har gnist på tennpluggene, men motoren starter ikkje. Der er ikkje sagt noko etter elektrikaren var ombord, om der framdeles forsvinn strøm ? Men eg vil nett no gjenta meg sjølv frå innlegg 29

frå innlegg 29: Ahem

altso

for at ein motor skal starta må den ha luft, brennstoff, tenning og krefter som drar den i gang.

for at motoren skal fortsetja å gå må den i tillegg ha smøring og kjøling.

At motoren får luft, går eg utifrå, måten å avskjæra det er enten misbruk av choke, eller ein solid kork i forgasserhalsen.

Eg går videre til innlegg 34

frå innlegg 34: Har sjekket alle ledninger. Det er strøm hele veien til tennpluggene. Fikk nå akkurat gnist i begge tennpluggene ( så det er i orden).

Men det skjer ikke noe når jeg har tatt ut tennpluggene og helt bensin oppi. Og det burde den ha gjort eller....?

Forgasseren har begynt å hoste veldig nå, noe som jeg ser på som et framskritt ettersom det ikke har skjedd før.

Forgasseren hoster - so er det ikkje lenger heilt daudt, men det tyder på ei dugelig feiltenning. Eg trur eg ville, for å ha prøvd det, bytte om på ledningene til tennpluggene. Fordi hosting i forgasseren tyder på at der er tenning på ein sylinder som har opne eller sterkt skadde ventiler. På denne motoren med (berre) to sylindre er det då nærliggjande å tru at gnisten er der, men på feil tidspunkt.

frå innlegg 37: Nå har jeg fått en som kan snekkemotorer godt til å se på den. Vi har renset forgasseren. Når vi satt alt sammen igjen, var det ingen endring. Motoren går, men starter ikke. Han som har sett på motoren skjønner ikke hva som er galt. Han mener at alt fungerer som det skal. Men det er jo noe rart siden ikke motoren får nok kickstart til å få motoren til å starte ordentlig...
PS: mannen har det bra bortsett fra at båten begynner å bli litt av et irritasjonsmoment!
Har prøvd de aller fleste tipsene som Dinamo og dere andre har kommet med. Noen flere.

 

Dette er ein motor som er bygd på teknologi frå 40 - 50 tallet. Når det gjeld brennstoff so er den ikkje kresen, då eg vaks oppover so fans der eit brennstoff som var kalla "traktor", som var brukt på slike motorer. So vidt eg har forstått, so blei då bensin blanda med ei billig olje, til ein mykje meir behagelig pris. Der blei so satt opp to tanker, ein med bensin og ein med traktor, og ein overslagskran, slik at motoren fikk bensin til å starta på, og so var det traktor til all kjøring. So problem med drivstoffet har eg ingen tru på, so lenge den får drivstoff, og du ikkje prøver å by på vatn. Denne setningen at motoren går, men starter ikkje, tolker eg dithen at dynastarten drar motoren rundt, uten at motoren starter. Hvis den framdeles hoster i forgasseren ogso, so trur eg nok at det å bytte om pluggledningene gjer heile forskjellen.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Dinamo, dette er ikke 40-50 talls teknologi. Motoren kom i produksjon tidlig på 70 tallet og er veldig

forskjellig fra de gamle, forgasserne er riktignok nokså like. Min erfaring er at S-motoren er kresen på bensinen.

Bytte om pluggledningene, hvorfor? Hvis man ser på bildet så vil den ene ledningen da bli for kort, og hvem har

byttet de om slik at de står feil ? Etter det jeg forstår så gikk motoren til å begynne med

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...