Jump to content

hvor lang tid tar det før det trutner ?

sabbgutten16

Recommended Posts

min trebåt har stått inne i ett naust i 15 år! men fikset den opp og satte den på sjøen. mitt spørsmål er hvor lang tid tar før den trutner skikkelig ? båten tar fortsatt inn mye vann etter litt over en uke ute på sjøen. så er litt redd den aldri trutner pga at den kanskje er for gammel eller noe ? Jeg trur ikke det skal være noe råte siden den har stått tørt. Det var endel langsgående sprekker på den men de har lukket seg. Men likevel kommer det vann inn litt høyere opp på sidene. har noen andre her inne hatt så lang trutningstid på deres trebåter ? Har veldig lyst til å resturere denne skikkelig men viss den aldri blir tett vet jeg ikke hva jeg skal gjøre :nonod: . Har tømt den får vann hverdag . Noen tips om dette er normalt på en gammel snekke ? Hvor lang tid trutninga tar ?

Redigert av sabbgutten16 (see edit history)

Takker for svar. Hmm mulig jeg har tabbet meg ut da. Startet sabben med engang jeg sjøsetta den. Men bare liten prøvetur.Jeg forhåndstrutnet den med vann ned i kjølen på båten så den ikke skulle lekke så mye når jeg skulle sjøsette den. Har ikke brukt den skikkelig før nå i slutten av denne uken. Synes ikke sabb 10 g rister så fælt som alle skal ha det til. I min snekke rister den ikke mye.

Er tech7 like bra som farm ? Noen sa jeg skulle bruke det.

Takker for svar. Da skal jeg se etter farm :smiley: Har brukt margarin allerede. Er et lite bord som er klinket over ett annet bord fra innsiden som det pipler fra masse vann fra! Måtte bruke veldig mye margarin for å tette den. Men kommer likevel inn mye vann. Virker som man må smøre det fra utsiden for å få mest ut av margarinen? Har måtte brukt veldig mye fra innsiden pga at jeg har den på sjøen nå. Jaja man får vel bare se den kommende uken om ting blir bedre!

Det hjelper ikke å maure fra innsiden. Det hjelper heller ikke så veldig mye å ha vann oppi båten heller. Det aller beste hadde rett og slett vært og tatt ut motoren og lagt den på bunn. (på grunt vann selvfølgelig :-)), og latt den ligge der en uke eller to

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Ja kunne jo gjort det ! Men er endel værhardt her hvor jeg bor, det er bare i flomålet det er grunt her hvor jeg bor. Men neste år skal jeg ha den i flomålet til trutning lenge før jeg legger den ut på sjøen. Litt skummelt at den svaier der ute med masse vann i båten mens det er kuling ute !!

Men er det noen trebåter som faktisk er for dårlig til at de faktisk ikke trutner ? Stoler ennå ikke på at denne båten er i tipptopp stand! Men den er ikke råtten eller noe sånt, men veldig gammel !

Hei,

Jeg hadde også fått et par nye sprekker (langsgående) i bordene i løpet av vinteren. Etter å ha forhørt meg litt så fylte sprekkene godt med meierismør fra innsiden (brukte Japan-sparkel). Satte så på teip over sprekkene fra utsiden før jeg satt den på vannet. Dette fungerte veldig bra. Sprekkene lukket seg fint.

Man skulle vist bruke kvitseidsmør, men Tine meierismør viste seg å gjøre jobben den og :)

Hei. Jeg brukte bare vanlig margarin fra utsiden der hvor jeg visste det var sprekker, det fungerte bra. Problemet mitt var at det kom vann inn steder jeg ikke trudde det skulle komme inn ,så prøvde fra innsiden. Kom vann inn med rorhylsen bak og litt høyere oppe på båten hvor jeg ikke brukte margarin. Lansgående sprekker virker ikke å være det største problemet. Da jeg forhåndstrutnet den på land lukket de seg ( de som var på de nederste bordene ) , men til neste år smører jeg på disse plassene som jeg ikke smurte på i år.

Ja mulig jeg prøver teip metoden viss den ikke blir betydelig bedre snart. Er blidt bedre men tar inn endel vann enda .

takker får svar !

Redigert av sabbgutten16 (see edit history)

Ja har innsett at man må være tålmodig med båt som har stått så lenge på land. Min båt har også stått fint og tørt i naust så skal ikke være noe problemer med råte osv..

Ja merker at den er blidt betydlig tettere nå på kort tid.

Synd høsten nermer seg :-( 10 grader og store bølger er ikke trivelig båtvær !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...